Jump to content

Tauehjelp i Drøbak?

Gautatyr

Recommended Posts

Hei sann. Er helt fersk seilbåt eier og henta båten I går. Men så er pakkboksen lekk!???   I dag gjorde jeg en hel mil på 5 timer med storseil og genoa oppe, og jeg skal helt til Husvik! (Tønsberg) ?   så da er spørsmålet? Er det noen som kjenner til tauehjelp i området? 

Vet ikke om noen private, men du har vel Drøbak Marineservice i nærheten. Alternativt Kambo Marina litt lenger ut i fjorden.

Redningsskøyta tar vel muligens også noen slepeoppdrag hvis de er ledig, men det er sikkert ikke billig.

Er jo meldt en del nordavind framover, så det vil vel være mulig å seile også.

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Framtia skrev for 4 timer siden:

er mer vind utover i fjorden, sjekk f.eks Gullholmen fyr. Helt normale forhold for Færderseilasen dette, om enn kanskje litt kaldere... :-)

Normale forhold for Færderseilasen er så vindstille at båtene passerer Drøbaksundet minst tre ganger :giggle:

Sjekket Bile - på nordenden av Jeløya. 
Drømmevind til å seile ned fjorden. Men feil årstid, er du erfaren så vet du mer om dette enn meg, men bare tilfelle: Husk at kulde og disse forholdene sliter deg ut mye raskere. Ta med flere i båten og ha med masse klær og varm mat og drikke. God tur og vær forsiktig, meld gjerne i fra til kystradio og du kan jo også lage en minihentetråd her :)

E09EC521-FD6F-40AB-A0FB-B21279FA184F.jpeg

Over helgen snur vel vinden og blir ca s-s/v? Jeg ville derfor satset på lørdag eller søndag, og heller ta et par kuldegrader og medvind enn 2 grader mildere og vinden mot ut fjorden til uka.

Det burde gå greit å seile båten til Husvik slik været er nå, selv om det er januar.  Eneste ulempen jeg ser er korte dager i forhold til dagslys, så du bør sørge for fungerende lanterner, kartplotter, m.m. som gjør at du kan navigere trygt og selv bli sett i mørke.

helt enig med TideRace, skikkelig vind i ryggen er å foretrekke. Men det forutsetter selvsagt at du selv er komfortabel med seilasen, og at du har en plan for ankomst hjemmehavn (er det slik at du ikke kan starte motoren for å komme deg til kaia?) Videre må jo båten din ellers være i stand for turen, dvs nok strøm osv, og ikke minst en plan for hvordan du skal håndtere vanskeligheter underveis. Om du forlater havna når det gryr bør du ha kommet et godt stykke avgårde før det blir mørkt.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Gautatyr skrev for 2 timer siden:

Tenker jeg venter over helga og litt varme? ja den må på land!  Ikke bare pakkboks som må takast...

Men tusen takk for alle svar!??  så blir det bilder etterhvert!

Er det flere ting som lekker? 

Selv om du finner noen til å slepe i Drøbak, så blir jo ikke slepefart særlig mere enn du seiler. Blir fort fire timer til Tønsberg, pluss båten skal tilbake igjen. Da blir det uforholdsmessig dyrt i forhold til å seile, eller ta opp i Drøbak vil jeg tro. 

Klart best å seile ned, få hjelp inn og så arbeide i ro og mak hjemme. 
Alternativ to er å ta opp i Drøbak. Hadde det vært sommer kunne du kanskje hektet deg bakpå en som skal nedover, men vanskelig nå.

Får det til å være rundt 27 ish nautiske mellom Drøbak og Tønsberg. Det gir deg litt under 7 timer om du klarer å holde fire knop, noe som bør være overkommelig i den vinden som er meldt i morgen. Da klarer du det i dagslys om du kommer deg avgårde når det lysner :)

Oi da her var det mange gode råd! Det som er; jeg har en meget begrodd båt med lekkasje i pakkboksen...foreløpig er den fiksa med fett!! Begroing og tæring gjør at jeg ikke kan kjøre motor uten stor lekkasje. Så jeg kan kjøre inn til havn per say!  Det går bra! Eller har jeg to arbeidsbatterier på 72wh så strøm har jeg..bare ikke varme?  og det er min store bekymring... seling er jeg ikke flink på men skal klare det? Så kansje litt strabasiøs alene denne veien? Autopilot,furlex og kartplotter på plass! Vi får se? Jeg er hjemme med barn i dag men i morra er åpen?

Kunne det vært mulig å tatt opp og spylt rent kanskje, så du får litt fart hvertfall. 

Hvilken type pakkboks er det?  Om det er fettsmurt talgpakning, kan den kanskje strammes, eller legge in ny lisse. 

Høres ut som ekstra lensepumpe bør være med på en slik tur. 

Ttopp skrev 23 minutter siden:

Kunne kanskje vært lettere å be om seilhjelp over?

Enig. 
Endrer mening når jeg hører erfaringsnivået og tror nå at dette ikke er å anbefale. 
Vinterseiling er generelt noe for de erfarne, det krever mye. (Har seilt noen år, og jeg anser ikke meg selv duganes til slikt)

Båtfolket kan også få get-home-itis, og det kan være farlig for oss også. 
Hvis båten også er begrodd må du regne med lav fart om vinden ikke er sterk nok - farten faller mye raskere med groer på skroget. 

Ting vil helst gå godt, men som en vis eldre mann en gang sa til meg: Det er ikke det at jeg har blitt pinglete og ikke våger noe lengre, jeg har bare fått nok livserfaring til å ikke spille med så stor innsats som livet når belønningen er liten. 

Hvis du skal prøve må du få med deg en god gassovn fra Seatronic, samt CO alarm og gassalarm. Du må ha varme ombord. Og folk. Og klær. Og VHF. Og en flåte eller jolle. Sørg også for at batteriene er toppladet. 

Men helst tror jeg du ikke skal prøve. Få den på land, fiks pakkboks og gjør båten ren og nystoffet under. Så får du en behagelig tur hjem i vårsolen om noen måneder :)

Redigert av Havelle (see edit history)

Havelle...du er inne på noe..likevel må jeg hjem!?  men dette skal gå! Har ikke noen tidsfrist eller noe hast... en dag eller to til Horten så videre er helt ok! Gass har jeg og en vebsto som jeg ikke helt har fått til... men som sagt ingen hast!

Du virker som du har bestemt deg, så her kommer mine 50c. Har seilt endel vinterstid, også mindre båter. Varme klær er en selvfølgelighet og en megavarm lue er helt essensielt. Jeg foretrekker dem med pelsaktig for og øreklaffer, og gjerne en tynn balaklava  under. Varme hansker og votter i fler skift er obligatorisk. Varm drikke på termos. 

Er du lite erfaren med seiling, så er det heising/riving av seil som kommer til å bli de utfordrende punktene. Sørg for å ha en plan, og tenk gjennom momentene før du gjør det. Gå gjerne i le bak en øy for å både heise og rive, og planlegg hvor det kan være før du drar. 
Det er veldig lett å bli sittende stille og bli passiv i båt, og det gjør en både kald og mindre responsiv, så ta noen knebøy og armhevinger i cockpit med gjevne mellomrom. Har du vhf? Ikke fall i vannet!
Ellers tror jeg dette kan bli en fin tur, det er vakkert på fjorden på vinteren.  
Lykke til!:thumbsup:

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Og forresten, nå vet jeg ikke hvordan situasjonen med pakkboksen er, men husk at propellen kan spinne under seilas, så sett den i bakk med en gang etter at motoren er slukket så ikke akslingen roterer. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...