Jump to content

Høyere timeantall enn oppgitt av selger

Nobligan

Recommended Posts

Vi har kjøpt en båt og båtens timeantall avviker fra avtalt og kontraktsfestet timeantall. 

I Finn-annonsen står det "Motor har gått i underkant av 400 timer ... " og samme beskjeden fikk vi muntlig da vi inspiserte båten sammen med selger. I kontrakten gikk vi med på ca. 400 timer, men skrev at timetallet skal bekreftes i etterkant av kontraktsignering nettopp for å unngå tap som følge av stort avvik.  

Ved nøkkelovertakelse én uke etter kontraktsignering fant vi ut at båten hadde 490 timer på telleren, altså 90 timer mer enn vi kunne forvente. Vi informerte selger umiddelbart om feilopplysningen og foreslo et lite prisavslag for å få til en rask løsning. Alternativ kunne vi heve kjøpet hvis selger var helt uenig i kravet ettersom det hadde gått kort tid fra vi kjøpte båten. 

Timeantallet ble ikke sjekket av oss da vi inspiserte båten fordi den er vinterkonservert og hovedstrømbryteren skrudd av. Vi valgte å stole på at selger hadde kontroll på dette i en slik situasjon. 

Selger ønsker ikke å gå med på noen av løsningene over og mener 90 timer avvik kun er en bagatell. Kjedelig for vår del da vi (1) ikke hadde sendt inn et bud på det nivået vi gjorde om vi hadde visst om timeantallet og (2) har forsøkt og beskytte oss fra avvik i kontrakten. 

Tenker folk her at krav om prisavslag i et sånt tilfelle er innenfor? 

index skrev 3 minutter siden:

Enig med selger. Dette har null betydning. 

Liten betydning rent teknisk, men det har ikke null betydning at selger gir feil opplysninger. Forbannet irriterende spør du meg.

Jeg ville ha spurt meg selv om selger er like lite troverdig når det gjelder andre ting/forhold ved båten.   :sad:

Hebbe skrev 16 minutter siden:

Dette har vel ikke mye å si på verdien av båten, men det var dumt du ikke sjekket dette. Hadde du kjøpt den om du visste at den hadde gått 490 timer?

KDB skrev 15 minutter siden:

Hvilken årsmodell er denne?

Vi hadde gitt et lavere bud. Tenker at en ellers lik båt med lavere timeantall normalt sett prises lavere?

Selvfølgelig dumt at det ikke ble sjekket. Men rent prinsipielt synes jeg det er dårlig stil å ikke gå med på en løsning når det som er skrevet i kontrakten ikke stemmer. 

Det er snakk om en 2008 modell. 

Redigert av aavdic (see edit history)

Som flere her nevner, så er det helt irrelevant med tanke på verdi. 100 motortimer er ca bare fire dager med drift. Om dere ellers liker båten, så får dere heller bare irritere dere litt nå at selger ikke ga helt riktige opplysninger og deretter glemme hele greiene og nyte båtturene fremmover.

Jeg tenker at verdimessig på årsmodellen er det ikke relevant. 

Men det er dårlig av selger å ikke sjekke og oppgi riktig, når det først blir oppgitt. Selv er jeg ikke så redd for timetall, kanskje heller motsatt vei. Noen har så få timer, at de kan knapt starte motoren før de gir full gass til de er fremme. I tillegg er det mange som ikke synes det er nødvendig med service og vedlikehold på "så få timer"

Av nyskjerrighet, hva mener du ville vært et fornuftig avslag for dette selv @aavdic

Årsmodell og vedlikehold er uansett det viktigste! Type motor kan jo ha noe betydning.  men forskjell på verdien på en såppas gammel motor om den har gått 400 eller 500 timer tror jeg er marginal.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Gullfisk skrev 8 minutter siden:

Jeg tenker at verdimessig på årsmodellen er det ikke relevant. 

Men det er dårlig av selger å ikke sjekke og oppgi riktig, når det først blir oppgitt. Selv er jeg ikke så redd for timetall, kanskje heller motsatt vei. Noen har så få timer, at de kan knapt starte motoren før de gir full gass til de er fremme. I tillegg er det mange som ikke synes det er nødvendig med service og vedlikehold på "så få timer"

Av nyskjerrighet, hva mener du ville vært et fornuftig avslag for dette selv @aavdic

Det er vanskelig å si når markedet ikke akkurat flommer over av slike båter, men vi har 2 prisreferanser. Prisavslaget vi fremmet for selger var lavt, 5% av kjøpesummen, bare for å få saken ut av verden. 

Hvilken båt og motor? Påhenger, innenbords bensin eller diesel? drev eller aksling?  Det vil jeg si er veldig vesentlig for verdisetting, og den differansen på 90 timer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

For å sette det i eit perspektiv; hadde det vore ein bil utgjer desse 90 timane ca 6500 kjørte kilometer, ikkje all verda  - men likevel. Prosentvis er det også ein stor differanse mellom oppgitt og faktisk.

Eg tenkjer difor at det er rett å krevje kompensasjon når selgar gir deg uriktige opplysningar.

Hvis du etter dette er usikker på om selger har flere ting som er underrapportert, så synes jeg det ville være lurt å sjekke båten i forhold til kontrakten. Er det ikke annet så er timetallet en ubetydelig bagatell. Og du fremstår som en vanskelig kjøper om du da fortsetter å klage. Men er det flere ting, så få det avklart med en gang. En kan ikke komme løpende hver gang en oppdager avvik. Lykke til !

Aileen ll

aavdic skrev for 2 timer siden:

Prisavslaget vi fremmet for selger var lavt, 5% av kjøpesummen, bare for å få saken ut av verden. 

Jeg vil heller si det motsatt. 5% avslag for de timene er mye. Nå gir du lite informasjon om båt og motor generelt, så det blir jo litt gjetting. Men 400 og 490 timer på en motor spiller vel ingen rolle overhode. Tipper selgeren rett og slett husket litt feil når han opplyste om timetall i annonsen og skrev "i underkant av 400 timer" istedenfor "i underkant av 500 timer". Skjønner godt at han ikke er interessert i å gi prisavslag dersom det er tilfellet. 

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Liten betydning rent teknisk, men det har ikke null betydning at selger gir feil opplysninger. Forbannet irriterende spør du meg.

Jeg ville ha spurt meg selv om selger er like lite troverdig når det gjelder andre ting/forhold ved båten.   :sad:

Er vel egentlig enig med "Jannmar" her, at jeg også hadde reagert hvis båten skulle ha 400 timer, men har 490, så har jo eier oppgitt gale opplysninger om båten. Kan det  f.eks. være andre ting med båten som er oppgitt ukorrekt? Selger har vel tenkt så, trekker jeg av 90/100 timer er båten kanskje noe lettere å selge. 

Det er ikke noe pluss at en 14 år gammel båt har gått bare 400 motortimer. Det betyr at den har stått mer enn veldig mange andre motorer av samme årgang.  En motor har godt av å gå og ikke stå stille i fuktig miljø i lengre perioder. Jeg ville derfor sett positivt på at motoren faktisk hadde gått noe lengre enn oppgitt.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 11 minutter siden:

Det er ikke noe pluss at en 14 år gammel båt har gått bare 400 motortimer. Det betyr at den har stått mer enn veldig mange andre motorer av samme årgang.  En motor har godt av å gå og ikke stå stille i fuktig miljø i lengre perioder. Jeg ville derfor sett positivt på at motoren faktisk hadde gått noe lengre enn oppgitt.

Ja, det er jo litt sånn, at hvis du omtrent ikke har tid til å bruke en båt, hvor lyst har du til å bruke tid og penger på vedlikehold..... 

Men jeg synes opplysninger skal være riktige, så sjekk eller si du er usikker og kan sjekke. Men kjøper bør jo også sjekke slikt, om det er viktig. 

Lazyjack skrev 8 minutter siden:

De fleste som handler båt kjøper vel heller en båt med  få driftstimer kontra en båt med mange driftstimer på baken, spør du meg. Det er bare å lese annonsene i fra båtforhandlerne der det står f. eks: Flott båt inkl. div utstyr. Få driftstimer. Vet ikke om jeg hadde sett det som positivt  at jeg hadde "håpet motoren hadde gått noe lenger?" Vil vel heller kjøpe en bruktbil som er gått 50000km kontra en som er gått 100000km.? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...