Jump to content

Skifte ødelagt feste for snap daviter på gummibåt


Speedy

Recommended Posts

Hei.

Har sendt en henvendelse til www.tender.no om hvordan jeg skal skifte ut et ødelagt feste for snapdaviteren på min gummijolle. Har ikke hørt noe enda...

Noen som vet hva slags middel jeg kan bruke for å få løst gammelt og ødelagt feste for snapdaviter som er limt fast i gummibåten. Feste er revet sund i gummien som hektes mot snapfeste montert mot moderskipet...

Har kjøpt nytt feste men det var ingen som kunne gi meg svar på hvordan jeg skulle få av det gamle.

 

Noen som har tips og råd å komme med?

Link to post
Share on other sites

Bruk varme, hårføner eller forsiktig bruk av varmepistol for å fjerne den gamle. Bruk av kniv ville jeg vært ytterst forsiktig med, og uansett bare etter mye varming. Husk å bruk tokomponent lim av riktig type ved montering av den nye. En type for PVC, og en annen for Hypalon/neopren.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har du Weaver sin snap davit eller er det kopien med plast-deler? Weaver sin har også forsterkning på gummi-båten som kopien ikke har. Ved montering av snap davit på gummibåt må ofte fender-listen freses bort. Tror nok du må gå fram på samme måten her, bruk en rasp på drillen og forsiktig fjerne det meste. Om det ikke blir helt perfekt skulle ikke gjøre så mye da festene er noe fleksi. Er det brukt skikkelig lim på festene tror jeg det blir svært vanskelig å løsne disse.

Link to post
Share on other sites

Høres litt drastisk ut, men bruk en skalpell og flå festet av. Er du forsiktig skulle det gå bra det.

Har selv utført dette, uten å skadde hverken båt eller feste/snapdaviden, bruk Aceton. Det er det eneste som virker.

Det er sikkert mange måter å fjerne pålimte deler på. Om det ødelegger båten eller ikke, er ikke nødvendigvis så enkelt å se. Metoden er jo også avhengig av om det er benyttet en- eller tokomponent lim. originalmonterte deler er alltid festet med tokomponent. Alt jeg vet er at proffverksteder i karibien bruker varme. De gjør ikke annet enn å reparere gummibåter hele dagen, og bør vite hva de driver med. Blant annet fjernet de hele bakplaten på jolla vår en gang, for å komme til for å lappe en lekkasje inne hjørnet akter ved dørken.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg tar opp igjen denne tråden!

 

Jeg har kjøpt snap davider til gummibåten, og lurer på om jeg skal smøre lim både på "paddene" og på gummibåten, eller bare på en av delene? Har kjøpt to-komponent lim!

Håper noen " der ute" har noe erfaring å dele.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...