Jump to content

Solsellepanel til båt - lading av batteri

John_Kr

Recommended Posts

Sitter å vurdere om jeg skal gå i anskaffelse av et lite solsellepanel som lader batteriet om bord i båten. Jeg har en lite Nordkapp med 95Ah start/ forbruksbatteri, motor er Merc 175Hk, diverse el-utstyr som kartplotter med svinger og radio ++ småting. Når jeg er ute på sjøen kan jeg ligge i ro noen timer og fiske, korte kjøreturer for å flytte meg tilbake til rett posisjon. Det betyr at batteriet får ikke så mye tid til lading. Nå vil jeg si at jeg har ikke har noe utfordring tidligere med dette oppsettet, men kan være smart med en ladekilde.

Ser at det finnes mange fine solseller som er bøyelig som du faktisk kan gå på også, i ymse størrelser og effekt. Hvor stort i effekt bør solsellen være? Jeg tenker mellom 50-100 watt... Så tenker jeg å bruke en Victron lader med blåtann slik at man kan holde kontroll på batteriet via mobilen og ladeprosessen. Om jeg skal bruke systemet når jeg er ute på sjøen er jeg usikker på, men setter dette opp når jeg forlater båten i havna.

Er det noen av dere som har erfaring som kan komme med noen gode råd?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Antar det gjelder båten i signaturen og da er vel den største utfordringen plass. Med ett stk 95Ah batteri trenger du ikke store panelet for vedlikeholdslading ved landligge, 50W er nok plenty. Har du på en havnekalesje så kan panelet legges oppå denne og festes med fleksible stropper feks. Ligger du uten kalesje kan det gjerne henges på vindskjermen om båten ligger med baug noenlunde sørvendt. I teorien kan en gå på de fleksible men det er ikke å anbefale for varigheten. Vurder evt de mest ‘moderne’ med ETFE-plast (mener jeg det heter) som tåler aldring bedre. Ville også hatt en robust gjennomføring og sett meg ut passende lagringsplass om panelet skal av/på hele tida. 

Denne fra CO er ganske kjekk: https://www.clasohlson.com/no/Kontakt-til-solpanel,-2-polet/p/36-5195

Farco.no har paneler, bla et 70W ETFE. Men du kan nok komme rimeligere fra det med billige kompletter pakker. Jula og Biltema har vel hatt tidligere, men tror det hovedsaklig har vært ‘stive’ paneler. Hvis du ønsker Victron MPPT uansett så er pakkene som tilbys ofte med litt i overkant stort panel ift ditt behov. Så ville som sagt avklart plassering av panelet (og lagring) så faller nok resten på plass. Google ‘solcellepakke’ så får du opp mye rart. Legg evt til ‘Victron’ som søkeord.

Jo mer solceller, jo bedre. Men andre ting, som plass og komfort, teller også. 
Du får solcellepanel som kan trås på, men nøkkelordet er kan. Det betyr at dersom du er så uheldig å trå på det så går det greit. Det betyr ikke at du kan bruke det på samme måte som dekk. 

Siden du ikke har hatt problemer før, tenker jeg i utgangspunktet at du overdimensjonerer med 50-100w. Få tak i et lite panel, kanskje 20 w eller noe slikt. 
God plassering er egentlig viktigere enn teoretisk kapasitet. 

For ditt batteri, antar bly?, er det heller ikke store krav til laderegulator. 
Victron slår meg igjen som overkill, på den andre siden får du god kvalitet så om du har pengene er det bare å kjøre på ;)

Du får også noen greie du kan folde sammen. De kan du jo feks også pakke sammen når du bruker båten og ta frem og koble til når du drar. 
Klart, om du tenker at du har for mye dekksplass er det bare å kjøre på ;) 

Har kjøpt fra Sparelys og Seatronic. Fornøyd med både panel og gode råd fra begge. Ville sett etter en mindre pakke. 

For å gi deg erfaringsgrunnlag:

Jeg har 2 x 50W paneler med billig regulator, og dette mater ca 300 Ah batterier. Jeg har nesten alltid full batteribank når jeg kommer i båten. Disse er øimt på dekket. Når jeg ligger i uthavn et par dager så er det godt med strøm igjen. Da går kjøleskap og kjøleboks,  samt at vi bruker lys og vannpumpe. 

Så for deg vio jeg anta at 50W holder lenge.

Jeg har også en fiskebåt med en gammel 60hk totakter. Uten solcellepanel. Er vel 75 Ah batteri til den. Går inn og ut til fiskeplasser. Så kanskje 20 minutter om gangen. Mye start stopp når jeg fisker. Har ikke hatt tomt batteri noen gang. Har ikke solceller på den, men har vurdert opp mot 50W bare for å ha toppladet batteri. I praksis 20-30W er realistisk å få plass til. Fisker bare om vinteren. Men lader hver vår og høst. Når det har vært mye regnvær hender det jeg har toppladet batteriet pga elektrisk lensepumpe. 

Hos meg er det KUN fast montering som er aktuelt. Jeg liker ikke å dille med ting når jeg skal ut eller kommer inn. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 35 minutter siden:

For å gi deg erfaringsgrunnlag:

Jeg har 2 x 50W paneler med billig regulator, og dette mater ca 300 Ah batterier. Jeg har nesten alltid full batteribank når jeg kommer i båten. Disse er limt på dekket. Når jeg ligger i uthavn et par dager så er det godt med strøm igjen. Da går kjøleskap og kjøleboks,  samt at vi bruker lys og vannpumpe. 

Hvor mange Amp. trekker dine kjølebokser/skap? Har også 300 Amp. med 3x100 Amp. batterier (1 start+2 forbruk). Vurderer enten et ekstra forbruksbatteri opp mot minst 100W solceller. Bare den ene kjøleboksen min trekker 5 Amp. når den kjøler. Noe den gjør nesten konstant. Da går jo nesten hele den tilgjengelige kapasiteten på det ene batteriet på 10 timer. Så hvor mange Amp. lader et 100 Watt panel?

@Oggiwara'en, jeg har dessverre ikke helt oversikt. Har ikke investert i en shunt ennå. Men har er ganske standard Isoterm kjøleskap som nok er ganske mange år gammelt. Jeg regner med at det i snitt trekker 4-5A på en varm dag. 

Kjøleboksen er ny og av type med kompressor så den trekker nok ganske lite strøm.  

Men jeg har i alle fall ikke opplevd å ha mangel på strøm, og jeg har kun 2x 100 Ah batterier til forbruk. Jeg har også et tilsvarende til startbatteri. Motoren er en VP41 så den trekker en del når den skal starte (men er mye mer lettstartet enn min forrige 40A i samme båt). 

Jeg kommer ofte til fulladete batterier når jeg kommer til båten. Så jeg er i alle fall veldig fornøyd med solcellepanel. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Litt i tillegg. 

Jeg har vert i samme situasjon, og gjort noen bommkjøp. 

Siste et 100watt, sammenleggbart, med PWM regulator. Resultat mye styr. Mye løse ledninger, og for at det skal lade godt så må det ligge i en meget gunstig posisjon mot sola. Lurer nå foresten om det er ødelagt da panelet har fått en skade. Mitt bruk er for å holde kjøleskap og annet i drift i uthavner. 

Så neste runde på ønskelista er en MPPT regulator som skal monteres fast, og gode ledninger alle veier. Samt en plugg hvor panelet kan kobles til, eller et nytt panel. Da satser jeg på et semifleksibelt av god kavalitet. Hvor den gode kvaliteten finnes er jeg ikke sikker på. Problemet med solcellepanel i daycruiser er det er vanskelig å finne en god plassering av panelet. En plass hvor panelet er vinklet mot panelet, samt ikke er i veien. Så skal det helst se greit ut også. 

Lykke til. 

Sørlandet2 skrev for 20 timer siden:

Han her karen har flere filmer om solcellepanel. Han har i de forskjellige filmene gjort flere erfaringer, angående nytelse og bruk av forskjellige regulator. Kanskje noen tips. 

https://youtu.be/1uiYxr1bc-E

@Sørlandet2 Takker for tipset! De tre videoene hans om solcellepanel og ulike regulatorer var SVÆRT lærerik for min del som ikke har rare peilingen på dette. Fikk noen aha opplevelser av det han viste i praksis i forhold til et par myter som spinner rundt om på internet.

Jeg tror jeg hadde valgt noe annet enn det den typen rotet med i den videoen om jeg ville lære noe. Han visste ihvertfall omtrent null om emnet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Enig Lars, skal man velge kvalitetsutstyr så bør man se mot andre leverandører en det som er nevnt i filmene. Gå for toppkvalitet så kan det bli bra, det som bekymrer noe er mye (noe) utstyr som er vanskelig å finne en god plassering i en 20' båt som min, men tanken var å bruke dette for å lade batteriet mellom båtturene.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Hva jeg har gjort, som jeg kommer til å gjøre igjen fordi det fungerer bra:

- fast montering av alt utstyret

- fant plassering med minst mulig skygge når båt ligger i hjemmehavn. 

- har "mykt" panel

- har limt det med Tec7 / multibond i klatter

- vanntett gjennomføring for kabler (laget selv)

- 6mm2 kabler (har ca 6 meter strekk)

- montert solcelleregulator nærmest mulig batteriet

- brukte kabler som tåler mye sol og salt utvendig, og mer standard kabler inne i båten

Har i dag billigregulator, men vil nok ha PWM men kommer til å bytte til MPPT. Men den billige har fungert bra den. 

Tenkte det er en grei liste å kunne ha når du nå skal ordne alt fra scratch.

Sørlandet2 skrev 4 minutter siden:

Har du erfaring med disse panelene?

Ofte litt skeptisk når det er salg på utgående vare. Ofte ikke best i test da.. 

Hei. Jeg er ikke kjent med dette på 60w, men et på 100 watt fra samme leverandør. 

Dette har ligget i ca. 5 år på sprayhooden på en seilbåt. Har blitt matt, men er like helt og leverer bra med ampere enda. 

Grand Banks jr skrev On 12.1.2022 at 19.05:

Hva jeg har gjort, som jeg kommer til å gjøre igjen fordi det fungerer bra:

- fast montering av alt utstyret

- fant plassering med minst mulig skygge når båt ligger i hjemmehavn.

- vanntett gjennomføring for kabler (laget selv)

- 6mm2 kabler (har ca 6 meter strekk)

- montert solcelleregulator nærmest mulig batteriet

- brukte kabler som tåler mye sol og salt utvendig, og mer standard kabler inne i båten

Har i dag billigregulator, men vil nok ha PWM men kommer til å bytte til MPPT. Men den billige har fungert bra den. 

Tenkte det er en grei liste å kunne ha når du nå skal ordne alt fra scratch.

Jeg vil nok bruke den samme listen når jeg kjøper solcellepaneler. Men jeg vet ikke enda om jeg vil ha fleksible eller faste paneler. Mest sannsynlig faste paneler om det ikke dukker opp fleksible med store rabatter.

Vil bare korrigere på en ting. Ser det snek seg inn en uheldig redigering i min punktliste som er sitert over.

Jeg har PWM (billigregulator), men kommer til å bytte til MPPT. (Selv om PWN har levert bra nok hittil.)

Hørte med båtfolket hos Yamarin, de sa det var lite hensikt med mindre enn 100W - kjøpte Biltema sinn bærbare 100W med innebygget regulator (og fant en passende bæreveske fra en eller annen camping site), og ser ut til å fungere bra. Planen er å sette den opp og lade forbruksbatteriet når jeg ligger i ro på dagtid rundtomkring

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

sig.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...