Jump to content

Lading av batteribank med dobbel installasjon, hvordan koble?


Optimist1

Recommended Posts

Jeg har dobbel installasjon med KAD44 og to batteribanker, start og forbruk. I dag er begge motorer koblet til start banken. Jeg har en bryter som åpner mellom start og forbruk, slik at alle batteriene lades når denne står åpen. Har imidlertid tenkt at det trolig er bedre å ha lading på begge bankene direkte. Har en kraftig (pos)+ ledning som går til starteren fra "START+" skinnen, men regner med at ladestrømmen ikke går gjennom denne. Har en litt tynnere kabel pos(+) som går fra koblingsboksen på motor til samme "START+" skinne, antar at denne gir lading. Se bilde. Kan noen bekrefte dette? (Ledningene fra dynamo går inn i en samlekabel som ser ut til å gå via starteren, men ingenting herfra som går direkte til batteriene, ble derfor i tvil om ladingen alikevel kommer fra den tykke (pos)+ ledningen på starteren og at den tynne bare styrer elektronikken...) Har prøvd å å se på koblingsskjema men blir ikke spesielt klok av det.

 

Kort oppsummert: hvilken ledning fra motor er det som gir lading til batteri?

 

InkedLadekabel_LI.jpg

Link to post

Originalt er gjerne pluss fra dynamo, ført til starter, så går lading derfra til batteri, gjennom den tykke kabelen. 

Du kan jo bytte bryteren din med et automatisk skillerele eller skillediode, så du slipper å huske på bryteren. Alternativt kan du dedikere en dynamo til hver bank, men da må også regulator på dynamo føle på spenningen også på den banken, for å regulere riktig. Dette kan være litt forskjellig fra dynamo til dynamo. 

Link to post
Gullfisk skrev for 1 time siden:

Originalt er gjerne pluss fra dynamo, ført til starter, så går lading derfra til batteri, gjennom den tykke kabelen. 

Du kan jo bytte bryteren din med et automatisk skillerele eller skillediode, så du slipper å huske på bryteren. Alternativt kan du dedikere en dynamo til hver bank, men da må også regulator på dynamo føle på spenningen også på den banken, for å regulere riktig. Dette kan være litt forskjellig fra dynamo til dynamo. 

Jeg tenkte å ha en dynamo til hver bank, men uansett ha bryteren åpen ved kjøring. Hver dynamo har sin egen laderegulator renger jeg med, så hvis bankene skulle være adskilt hadde vel ikke det vært noe problem heller?

 

Men da er det altså den tykke kabelen jeg trenger å flytte høres det ut som - for å få lading til forbruksbanken direkte.

Link to post

Hvis du flytter den tykke kabelen mellom starter og startbatt, til forbruksbank, vil både start og lading foregå mellom motor og forbruksbank, når disse er adskilt. 

En åpen bryter, er for meg en bryter som er av, altså brudd. Men om du likevel kjører med start og forbruk koblet sammen med bryter hele tiden, ser jeg ikke poenget med endringen, da alt er en stor batteri bank, som begge motorer lader. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...