Mastiff Startet 9.Januar.2022 Del på Facebook Startet 9.Januar.2022 Egentlig ikke et båtspørsmål, men jeg tar sjansen... I disse strømtider lurer jeg på om jeg kan bruke Arida-luftfukteren (S9L) fra Seatronic til å varme opp badet, ikke bare tørke luften der. Jeg mener jeg har sett et sted at de fungerer delvis som en varmepumpe og derfor bruker mindre strøm enn varmekablene. Så kan jeg da skru ned fuktighetsgraden den skal prøve å oppnå til for eksempel 40 (som ikke går an), så den da vil avgi nok varme til å varme opp det lille badet? Eller er det noe jeg har misforstått her? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 En varmepumpe som henter og leverer luft fra samme rom vil vel ikke fungere? Om det bare varme du er ute etter, kan jeg aldri se for meg at en luftavfukter vil være mer rasjonelt enn en liten ovn. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mastiff Svart 9.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Du har sikkert rett, jeg vet ikke annet om varmepumpe enn at man sparer strøm på dem. Spørsmålet var heller varmekabler, det er ingen plass å sette en ovn der. Jeg tror jeg har lest at varmekabler er lite effektiv oppvarming. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 når du fjerner fuktighet fra luften øker temperaturen i den (det er det som skjer når det er fønvind). Så i starten får du litt ekstra varme ut i tillegg til det avfukteren avgir fra driften. Etterhvert som luften er tørket vil det kun være avgitt varme fra driften som varmer, og da kommer det på det samme om du bruker en avfukter eller en annen varmekilde. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
willmasta Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Bruker luftavfukter meacoddl8 for å få noen grader opp i båten på høsten. Men når du når ønsket luftfuktighet slår den seg vel av og slutter å spre varmen? Vil vel uansett kunne gi deg bittelitt varm og tørrere luft, så er kanskje verdt det som et tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Varmekabler i seg selv har 100% virkningsgrad men så kommer det an på mediet de ligger i og hvordan dette igjen er isolert mot underlaget. Varmekabler i nyere hus som er innstøpt i betong oppå 10 cm. Isopor tror jeg er ganske bra. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 9.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 @willmastaJa, det var noe sånt jeg tenkte på. Men med innstilling på 40 vil det jo sjelden stoppe. Og tørking av lufta er nødvendig på det knøttlille badet (wc, dusjkabinett og vask med skap gir akkurat plass nok til å snu seg midt på gulvet), ellers dogger det på vinduet. Derfor lurte jeg på om det ville bli billigere enn å la det gå på kablene. @Lazyjack Dette er på hytta, det er asfaltplater nederst, hevet rundt meteren fra underlaget, 15 cm Glava, det gamle gulvet av tre med not og fjær, og så rundt 8 cm fiberbetong. Så følger Nexans varmekabler og et par centimeter fiberbetong over det igjen. Så det er ikke helt nybyggstandard. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Et så lite bad så er det ikke mange watt som kablene trekker. Skru av varmekablene, Se på strømmåleren din, noter kw det forbrukes, skru på kablene. Differansen er hva de brukes om de så sto på kontinuerlig. se på avfukteren, hva trekker den på max? Så vidt jeg husker trekker min DD8L 650 w på max. tipper avfukteren din bruker mere enn kablene… Dessuten er det på gulvet at rommet føles kaldt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Eureka skrev for 8 timer siden: Et så lite bad så er det ikke mange watt som kablene trekker. Skru av varmekablene, Se på strømmåleren din, noter kw det forbrukes, skru på kablene. Differansen er hva de brukes om de så sto på kontinuerlig. se på avfukteren, hva trekker den på max? Så vidt jeg husker trekker min DD8L 650 w på max. tipper avfukteren din bruker mere enn kablene… Dessuten er det på gulvet at rommet føles kaldt. Helt riktig, varme i gulvet er beste form for oppvarming...enten det er kabler eller vannbåren varme Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 @Eureka Kablene drar rundt 500 watt, og avfukteren drar 780 på maks. Så hvis den kjører mer på maks enn varmekablene står på, lønner det seg så klart ikke. Måtte nesten målt det over et døgn med begge metodene, problemet er bare at temperaturen går opp og ned som en jojo her. Veggene har bare 10 cm isolasjon, så det er ikke akkurat ideelt sånn sett, for utetemperaturen får mye å si. @Ida Marie IIIDe som har vannbåren varme fra jordvarmepumpe gnir seg nok i hendene nå... De ventet nok ikke at de ville få tilbake investeringen på så kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Ikke avtrekksvifte ? Innbiller meg at du får kabinett med tak og avtrekk til veggventil. Antar det vil redusere fukt i rommet betydelig. ellers er det praktisk å ha en liten nal i dusjen. Når du er ferdig å dusje, dra over veggene og gulv, få vannet ned i sluken, i stedet for at det henger på vegger og dampe av. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Jo da, vifte er det. Den kan også styres av smarthussystemet og alle har beskjed om å slå den på når de skal dusje. Men problemet kommer når vi er oss to pluss fire pøbler i 20-årene. Den generasjonen dusjer jo gjerne litt oftere enn min og fruens generasjon.... Og det er dusjkabinett med overflatebehandlet glass og glassfiber, det henger ikke igjen mange dråpene der. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Legg frem vaskekluter 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Jeg er redd det ikke funker. Jeg er selv papirvaskeklutemann (for mye informasjon?), men det har ikke gått i arv... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Januar.2022 Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 Hvis det er kuldegrader ute kan du med fordel slippe fuktig luft fra badet inn i huset. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mastiff Svart 10.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Januar.2022 (redigert) Sier du det? Jeg trodde det skapte fare for fuktskader i taket i overgangssonen rett utenfor døra. Det er ikke ordentlig dampsperre der. Redigert 10.Januar.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.