Jannmar Startet 11.Januar.2022 Del på Facebook Startet 11.Januar.2022 (redigert) Fra 1. Januar 2022 er det for fritidsfiskere krav til fluktåpninger og rømningshull i alle teiner. Det skal være minst 2 fluktåpninger. ( 1 på hver side av teina ). Men hvor skal fluktåpninger plasseres i fisketeiner/havteiner? Skal de plasseres i øvre eller nedre kammer, eller kanskje 1 i øvre og 1 i nedre kammer? Spør om råd da jeg er usikker på dette. På vedlagte tegning er de røde sirklene ( 1 - 4 ) forslag til fluktåpninger, og det hvite feltet som er markert med pil er rømningshull. Redigert 11.Januar.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 11.Januar.2022 Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Send epost til direktoratet og spør. -Jeg gjorde det ang hummertener. Teinene man kjøper i dag er etter det jeg klarer å lese meg til ikke lovlige. Fikk ikke ordentlig svar fra direktoratet før de hadde satt en jurist til å se på dette. Og svaret var at dagens ‘kjøpeteiner’ er lovlige. Så om de er iht direktoratets eget regelverk eller ikke er likegyldig for meg. Husker godt da dette først ble innført på hummerteinene. Forvirringen var så stor at jeg kontaktet kystvakta og spurde om de ville svare på hvordan dette skulle gjøres. Svaret var kontant NEI, det kan vi ikke, for direktoratet har ikke evnet å utarbeide forskriften på en slik måte at vi vet hvordan dette skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 lnjk skrev for 2 timer siden: Send epost til direktoratet og spør. Etter å ha lest gjennom regelverket regnet jeg med at det ikke var enkelt å få et vettugt svar derfra. Satset derfor heller på Båtplassen. Men skal sende en mail til Direktoratet, og legge svaret inn på forumet. lnjk skrev for 2 timer siden: Husker godt da dette først ble innført på hummerteinene. Forvirringen var så stor at jeg kontaktet kystvakta og spurde om de ville svare på hvordan dette skulle gjøres. Svaret var kontant NEI, det kan vi ikke, for direktoratet har ikke evnet å utarbeide forskriften på en slik måte at vi vet hvordan dette skal gjøres. Kystvaktas konklusjon tiltredes. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.Januar.2022 Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 (redigert) fiskeridir.no https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske/Nyheter/2020/Fiskere-Lag-roemningshull-i-teinen-din Redigert 11.Januar.2022 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 11.Januar.2022 Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Finner det meste her https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Den videoen du linker til @Jonas, handler om montering av rømningshull, dvs. åpningen med bomullstråd. Det jeg spurte om var montering av fluktåpninger. zipp skrev 30 minutter siden: Finner det meste her https://www.fiskeridir.no/Fritidsfiske Finner ikke svar på mitt spørsmål der. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Da er mail til Fiskeridirektoratet sendt. Og jeg la ved samme tegning som i mitt første innlegg her. Legger svaret ut på forumet straks det kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 11.Januar.2022 Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 (redigert) Rømningshull beskriver de i filmen, som de åpninger som sikres med bomullstråden som rotner. Fluktåpning er hull som er åpne. Redigert 11.Januar.2022 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2022 Jonas skrev 28 minutter siden: Rømningshull beskriver de i filmen, som de åpninger som sikres med bomullstråden som rotner. Fluktåpning er hull som er åpne. Akkurat. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 12.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2022 (redigert) Jannmar skrev for 23 timer siden: Da er mail til Fiskeridirektoratet sendt. Og jeg la ved samme tegning som i mitt første innlegg her. Legger svaret ut på forumet straks det kommer. Nå har jeg fått beskjed om at min mail er inne i systemet. Redigert 12.Januar.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 Jeg sliter også å tolke regler her. Det som er litt artig er jo at teiner defineres av bruken, ikke av konstruksjon. dvs setter du en havteine etter hummer, så er det en hummerteine. Setter du den etter krabbe, er det ei krabbeteine. Og fluktåpningene er meg bekjent forskjellig etter hvilken art du fisker etter. 60mm hummer, 80mm krabbe. Og hvis du setter etter sjøkreps skal du ikke ha fluktåpning, selv om det står at alle teiner skal ha fluktåpning?? Og samme hvis jeg setter etter lange/brosme, skal jeg da ha fluktåpning? De kommer jo inn 80mm hull, relativt store fisker. Så da kan man heller ikke ha fluktåpning vel? Rømningshull gjelder også for havteiner hvis man fisker etter sjøkreps. Men klarer ikke se at kravet om rømningshull gjelder teiner som fisker etter fisk? Det står ingenting om det. Lange/brosme feks? Skjønner du sliter med å forstå, jeg og er spent på svaret du får. Det er vel slik det bruker å være, at de vegrer seg for å svare konkret, for da kan det tolkes feil av den enkelte… Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 Jannmar skrev On 11.1.2022 at 9.57: Men hvor skal fluktåpninger plasseres i fisketeiner/havteiner? Er det slik at inngangen (kalven) er i nedre del av teina? Og er det slik at det er en kalv opp til øvre del? I så tilfelle er jeg rimelig sikker på at fluktåpningene skal være i øvre del, altså som nr. 1 og 2. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hanto1 Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 I svaret jeg fikk fra fiskeridir. så avgjør bruken regelverket. Her er det jo masse rom for feiltolking og får du bot fra oppsynet så skal det mye til for å få omgjort dette. Mao et tåkete regelverk som absolutt kan misbrukes begge veier. Husk også alt all faststående redskap skal merkes, også hver teine i en lenke. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 hanto1 skrev 4 minutter siden: I svaret jeg fikk fra fiskeridir. så avgjør bruken regelverket. Her er det jo masse rom for feiltolking og får du bot fra oppsynet så skal det mye til for å få omgjort dette. Mao et tåkete regelverk som absolutt kan misbrukes begge veier. Husk også alt all faststående redskap skal merkes, også hver teine i en lenke. Ja det jeg og mener, det er jo håpløst blitt. Ingenting konkret å forholde seg til. jeg setter teiner etter brosme/lange, uten rømningshull. Får sjøkreps som bifangst, risikerer da bot for å mangle rømningshull?? Enda verre er det jo på grunnere vann. Der det ferdes både krabbe, hummer, sjøkreps og fisk? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 Antar om man setter teinene på grunnere vann enn ca 40m? ish så kan de bli betraktet som krabbe/ hummerteiner. Bøtene er på 10-15K om man blir tatt. iI tillegg har vi jo lokalt tjuvpakk som drar opp teiner kjører bort for å tømme dem og kaster dem ut igjen på en tilfeldig plass. Selv om det forhåpentligvis finnes en spesiell plass i helvete for slikt tjuvpakk, så risikerer du å sitte igjen med bota om teinene havner på feil plass. Så i sommer var det kun et fåtall av redskap som var merket. Det er billigere å miste evt redskap/ teiner garn etc kontra å få bot så vi er på ville veier. Intensjonen til Fiskeridir er kanskje god men resultatet er flere umerkede redskap i sjøen.. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 Teiner for leppefisk må vel også være uten fluktåpning. Men de må kanskje også ha åpning med råtnetråd, slik at de skapninger som har blitt lokket inn har en sjans for å komme ut igjen 5-10 år etter at teina var satt.🤔 Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 Svaret er helt som forventet Og hvis noen bryr seg så kan man jo høre med kystvakta hvordan de forholder seg til dette. Husk i så fall å minne de på om at brosma om våren går like grunnt som vi setter hummereteinene våre. Vett og forstand kunne med fordel ha vært litt bedre fordelt blant landets borgere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 13.Januar.2022 Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 Har fått hummer på 85m, hadde satt fisketeina i overgang mellom sand/gjørmebunn og en fjellskråning. Hadde satt etter fisk , men om oppsynet hadde vært i ulage og funnet teina hadde vel bota vært på 20-25K både for ulovlig fanget hummer og "ulovlig" teine. Hadde det derimot vært kun en lange i teina hadde alt vært OK. Ikke bare lett med fisketeiner.. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2022 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Er det slik at inngangen (kalven) er i nedre del av teina? Og er det slik at det er en kalv opp til øvre del? Teina har 2 innganger (kalver). Begge er i nedre del. Beklager at det kommer så dårlig fram på bildet i mitt første innlegg. Nedre del er altså inngangskammeret. Øvre del er oppbevaringskammeret, hvor fangsten havner til slutt. Den vite flekken er mulighet/forslag til plassering av Rømningshull. Røde ringer ( 1 - 3 ) er mulighet/forslag til plassering av fluktåpninger. Teina er tenkt brukt på steder der det er mulig at både fisk, hummer, kreps og krabbe havner i teina. Redigert 13.Januar.2022 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.