Jump to content

Hvilke undervannshus passer på Suzuki DF 140 2011-modell?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg ternger undervannshus til Suzukien fordi drev og lagre har så pass store skader at det blir for dyrt å reparere det. Nypris er jo også voldsomt, særlig siden motoren har gått rundt 1800 timer. Men jeg vet jo at det går an å bruke Johnson-undervannshus og at en del 90 og 115 er de samme som til DF 140. Kan noen fortelle meg om det bare gjelder spesielle årganger, eller om alt går overens på en 2011-modell? Den er kjøpt i slutten av 2012, men så vidt jeg kan se, er modellåret 2011 (serienummer 14002F-113423). Modellen er TX, altså lengste stamme på 25".

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Uten at jeg har sjekket nøyaktig for din motor, så er forskjellene mellom undervannshus til lang og ekstra lang stamme som oftes bare lengden på drivaksel og girstang ( av og til også utveksling).   

Når man ev har sjekket dette kan du også se over tilstanden på aksel og girstang du har i ditt havarerte undervannshus. Er du ikke helt uheldig, kan disse brukes til å bygge om et "vanlig" undervannshus. Det blir fort bli mye enklere å finne noe som passer.

 

(Jeg brukte et Johnson v4 90hk undervannshus til 90 etecen. Alt var likt bortsett fra girstang og aksling. Usikker om Suzuki deler undervannshus med noen andre på samme måte)

 

Mvh Espen P

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk beskjed av verkstedet om at det måtte være TX-hus, og at det var mer som var forskjellig. Godt mulig at det ikke stemmer, men jeg tror ikke jeg tar sjansen. Jeg finner uansett ikke noe interessant i Gnore. Det nærmeste jeg har kommet, er hos "Søta bror", der et firma har et hus til 22 svenske båtpenger, overhalt. Men det vil jo komme opp i over 28 med frakt og moms hit, så det blir i dyreste laget for en motor som har gått så langt. Jeg vil nok iallfall under 20 før det blir aktuelt, helst ned mot 10.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ for å komme på sjøen kjapt kan være å kjøpe en annen motor. Så bruker du den mens du venter på at en Suzuki med motorhavari dukker opp. Ting lar seg jo selge igjen når den tid kommer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å helle mot å kjøpe en annen motor og selge den gamle som delemotor eller repobjekt. Jeg har ikke henger eller motorkran, og det ville koste en del å ta opp båten igjen og bytte motorer. Hvis jeg da ikke får tak i et rimelig undervannshus. Å legge nesten 30 båtpenger i en motor som har gått 1800 timer er iallfall ikke lønnsomt når jeg planlegger å beholde båten i mange år framover, da er det bedre å få noe litt nyere som har gått mye mindre. Og gjerne sterkere, båten er godkjent for 200, og jeg kunne godt tenke meg å hoppe opp til det... Trefotssyken er jeg kommet over, større enn 24' trenger jeg ikke. Men 50-hesterssyken er noe helt annet!

Link to post
Share on other sites

Sikkert ikke så dumt det. Den gamle bør ha en viss verdi uansett siden motordelen er helt OK. 1800 timer er ikke en stor bekymring så lenge den er godt vedlikeholdt, men en nyere motor er uansett aldri feil. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at den blir nyere, men den vil iallfall ha gått mye mindre! Denne kom jo fra en yrkesbåt og har gått veldig mange timer på tomgang. Noen sier at det kan gi mer korrosjon i blokka. En omtrent like gammel motor som har gått rundt 500 timer burde funke i noen år framover...hvis jeg ikke treffer på enda en stokk fra tømmerkaia i Strømsviga!

 

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal jeg først spare, blir det heller til en sånn:

 

8_Evoy-150-Turn-Left-Back_crop-1-p4s2gm6z8951s4wh8kjj7rzppsa46vkcarvbsthedc.png.f3808ce973510f800f7e4be4b44eb9ae.png

 

 

Men det tar nok litt tid, i øyblikket ligger den vel på rundt 800 000 komplett... Jeg tenker meg under 100 (så ikke finansministeren skal gå i spinn - vi kjøpte elbil i høst...), helst et stykke under. Suzuki ville være greit, for da passer jo alt som står i båten. Og så ville det være fint med minst 150, gjerne 175 hk eller en 200 hk fra 2015 (som jeg fikk vite av et forummedlem med skikkelig peiling er rekkefirer, ikke V6-en som både er tung og drikker mye). Jeg har fått et tilbud på 12 000 for den gamle motoren, og hvis jeg kjøper noe med instrumenter som er dubletter av det jeg har, burde jeg vel få 3000-4000 for det også. Og jeg har en nesten helt ny propell som jeg vel kan få en tusing for. Så da nærmer det seg 20 000 i avslag på hva jeg enn kjøper.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den gamle, så har jeg ikke tid eller kunnskaper til å selge den i deler, og uten undervannshus vet jeg ikke om den er verd mer. Lagringsplass er det også dårlig med her. Men jeg har jo ikke peiling på prisnivået. Dette var en som driver proft med sånt, og han vil selvsagt ikke betale mer enn nødvendig... :giggle:

 

Jeg vil egentlig helst ha så fort som mulig. En annen ting er at den må være XL-stamme, 25" for å passe til båten. Så det er slett ikke mange av dem. Men de vil jo også være vanskeligere å få solgt av de som har dem, så det er verdt å prøve seg på de alternativene som fins der.

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 11 timer siden:

ikke V6-en som både er tung og drikker mye

Må komme med en liten kommentar til denne påstanden.

Ved kjøring i samme hastighet er det absolutt ikke riktig at en v6 nødvendigvis er mer tørst enn rekke-4. Øker man hastigheten vesentlig blir det noe annet selvfølgelig.

Hvordan det er med Suzuki sine vet jeg ikke.  Legger ved data fra Buster Magnum med Yamaha F150 og F225, som eksempel.  Om disse dataene kan overføres til din båt vet jeg ikke, men vil tro at tendensen vil være lik.

 

Du vil også merke stor forskjell bare ved å gå fra 140hk til 150hk, i forhold til akselerasjon og generell kraft fra motor. Tipper du da vil få en fartsøkning på rundt 3 knop, og en bedre kjøreopplevelse. 

 

Screenshot_20220114-222521_Samsung Internet.jpg

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mort1 Takk, men forskjellen i vekt har også sitt å si. Båten er allerede baktung fordi styrehuset står bak, og den faste tanken er bak. Så jeg tror nok jeg må ned i rekkefirer.

 

 

Men planen blir nok å få tak i en sterkere motor til eget bruk, det ser ut som det vil gå fortest. Jeg jobber med en nå. Og så få gjemt unna 140-en på et lurt sted inntil videre. Så følger jeg med på Finn og eBay og ser om jeg kan få et rimelig undervannshus til den (maks rundt 10 000). For da vil det være mye mer lønnsomt å selge den som komplett motor (med kontroller og instrumenter fra den motoren jeg kjøper, det blir også en Suzuki) enn å selge den som delemotor sånn som den er nå. Som delemotor får jeg nok maks 20 000 hvis jeg er heldig, sannsynligvis ikke mer enn 15, som hel motor vil jeg vel tippe iallfall 40, kanskje litt mer. Eller er det urealistisk?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...