Jump to content

Deletilgang til Starpowr 7,3 og Sternpowr-drev

bellen

Recommended Posts

Ja, den er billig. Det er den eneste grunnen til at jeg er intressert. Tror til og med det kan lønne seg å kjøpe brukt motor og drev på Finn og hive nedi og fortsatt ha mulighet til å få igjen pengene.

Men har ikke tid å holde på med motorbytte denne sesongen, så jeg kunne tenkt meg å brukt båten slik den er. Men er det faktisk så gale at det heller ikke er mulig å skaffe belg til drevet?

bellen skrev On 14.1.2022 at 14.59:

Lurer på å skaffe meg en båt der det står en Starpowr 7,3L og et Sternpowr-drev. Er det i det hele tatt mulig å kjøpe servicedeler til dette, som for eksempel knutebelg?

Hvilket av drevene er dette? Eks, 1000 drevet (som er også ett av de beste) er det ikke noe problem med å kjøpe orginal belg. Men belgen koster rundt 3000kr, men så varer de noen sesonger også da.

Både KD Trading og Euromarine selger deler til disse drevene. Her er en av mine tidligere tråder der jeg byttet kryss og en simring på ett 1000 drev.

Dette er utrolig robuste og gode drev, jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe en båt med dette drevet igjen. Jeg har sikkert nettadresse til utenlandske nettsider som også selger deler ett eller annet sted. Jeg vet at det er en VP belg som også passer, mulig jeg har skrevet det ned ett sted. Var en som hadde funnet de samme målene og kjøpte det på Biltema. Men jeg ønsket kun originalen så har ikke forsøkt det selv.

Motoren du referer til, har jeg ingen kunnskap om.

Roger og Olina skrev 24 minutter siden:

Både KD Trading og Euromarine selger deler til disse drevene.

Takk for svar. Jeg har sendt mail til både KD Trading og Euromarine. KD Trading hadde absolutt ingenting til dette drevet og han anbefalte meg å høre med Euromarine. Der har jeg ikke fått svar, likevel det er snart en uke siden jeg sendte mail.

Jeg vet dessverre ikke benevnelsen for drevet, men motoren yter 270hk, så det bør være gaske kraftig.

Er det slik at det er mulig å bruke belg fra Volvo Penta, så skal det ikke være vanskelig. Men synes det er litt rart jeg ikke finner mer info om drevet på nett.

bellen skrev for 4 timer siden:

Er det slik at det er mulig å bruke belg fra Volvo Penta, så skal det ikke være vanskelig. Men synes det er litt rart jeg ikke finner mer info om drevet på nett.

Oi, jeg var ikke klar over at KD hadde kuttet ut å levere til disse drevene. Skulle nok ikke vært så rask med min påstand. Jeg hadde han på Euromarine, hyggelig fyr det. Han som kjøpte på Biltema, var en på facebook som er medlem av Viking gruppen. Han hadde funnet en tabell med dimensjonene på VP belgene og reist på Biltema og kjøpt den. Ikke kostet den mye heller. Så om du ikke har den gamle belgen, så tror jeg at jeg har en som jeg kan måle.

Ja, det er ikke mye om disse drevene på nettet dessverre og er nok fordi de var veldig dyre å kjøpe bla så det er ikke så mange av dem lenger..

Jeg mener på at Biltema fører bare en type belg til Volvo Penta og passer den, så er det jo ingen problem å skaffe belger. Original fra Volvo Penta er vel rundt 600,- kr. Ellers er det vel ikke mye som kan gå galt på desse drevene så lenge oljen er byttet regelmessig og at det ikke har vært vann i drevet, siden drevet er uten clutch og gir? 

Motoren er en International Harvester som er kjent som Ford sin 7.3 og Mercruiser sin 7.3 , det er nok bare å innse at deletilgangen skrumper inn, spesielt på mariniseringen på desse. Men for all del du kan ha mye glede av dette i mange år ennå, er prisen på båten bra så er det berre å slå til..

• 1 måned senere...

Tenkte jeg skulle følge opp denne tråden. Snakket i dag med en hyggelig mann hos Euromarine. Han kunne fortelle at han fortsatt importerte deler til Stern Powr drev og at det ikke var problem med deletilgang hos han. Han hadde det meste på lager.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...