Jump to content

Polering av vidusrammer


JRK

Recommended Posts

Hva polerer dere aluminiumsrammene rundt vinduene med?

Har brunelokserte vidusrammer. Disse er blitt litt gråhvite etter polerinng av skrog.

....hmmm ....har poleringsmidlet brukt på skoget *angrepet* elokseringen? Har det blitt delvis falmete, eller?

 

Hvis elokseringen er kjemisk angrepet blir du i og for seg aldri kvitt det, vil jeg tro. Jeg har ikke så bred erfaring med  forskjellige midler. Jeg har brukt "poleringsdelen" i et middel som heter "Diamond Glaze" for å få fin finish og beskyttet overflate på blank-eloksert aluminium. Det ble i alle fall bra, det varer også rundt sesongen. Midlet kostet en kr. 300,- for en 6 - 7 år siden.

 

Bruk ikke noe som etser aluminium, se opp for midler som måtte være basiske. Kanskje lite trolig at et polermiddel er kejmisk aggresivt - men nå er jeg på den forsiktige siden! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Takk for svaret, satser på Diamond Glaze om jeg får tak i det.

Neida, det er ikke snakk om kjemisk korrosjon. Det er rett og slett rester av Maxwax skrogpolering som gjør den gråhvit. Dette kan sikkert fjernes med rødsprit, men tenkte at jeg måtte polerere med ett eller annet da aluminiumen sikkert blir ganske "tørr/porøs" etter rødspritvask.

Link to post
Share on other sites

Takk for svaret, satser på Diamond Glaze om jeg får tak i det.

 

Neida, det er ikke snakk om kjemisk korrosjon. Det er rett og slett rester av Maxwax skrogpolering som gjør den gråhvit. Dette kan sikkert fjernes med rødsprit, men tenkte at jeg måtte polerere med ett eller annet da aluminiumen sikkert blir ganske "tørr/porøs" etter rødspritvask.

Jeg går utfra at du er helt sikker på at det dreier seg om en eloksert overflate?

 

Jeg tror rødsprit er helt OK til å fjerne noe som sitter utenpå elokseringen. Rødsprit skal ikke angripe eloksering. Eloksering foregår ved en elektrokjemisk prosess hvor man danner mer av samme type oxid-skikt som dannes naturlig. I elektrolyttbadet finnes fargestoffet som da på en måte bakes inn i oxidskiktet som dannes. Fargen er jo mer eller mindre stabil over tiden, det har du sikkert sett - så det er jo riktig å tenke "vær varsom". Men alkohol skader neppe (elokseringen)  :lol:. Prøv litt først å se om du blir fornøyd!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...