Jump to content

Volvo Penta D4 drev og skrogjennomføring, forsikring


ansgar

Recommended Posts

Har en Volvo Penta D4 med drev. Skal bytte forsikringsselskap og leser følgende i vilkårene:

06E4A4A4-BF0D-4BCA-A313-BA0F653D94A0.jpeg.d21536ecad12c04a14847b7a2d5900d6.jpeg


Snakket med Volvo Penta forhandler. De sa at det ikke var en løsning for å sette på ventil mellom drev og motor på denne typen motor og drev.

 

Sendte svaret til forsikringsselskapet og fikk følgende svar:

703CB6E3-6FE5-4D02-805B-520A7CC2C154.jpeg.593e52d4c2470475803c9c1e87522083.jpeg

 

Hvordan har dere som har samme motor og drev løst dette i forhold til forsikringsvilkår? 

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post

I forhold til formuleringen i vilkårene er det vesentlig om vanninntaket gjennom drevet er å definere som en skroggjennomføring eller ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 6 minutter siden:

I forhold til formuleringen i vilkårene er det vesentlig om vanninntaket gjennom drevet er å definere som en skroggjennomføring eller ikke. 

Slik jeg tolker tilbakemeldingen så anser de vanninntaket fra drev som en skroggjennomføring. Har sett samme vilkår i flere forsikringer. 

Link to post

Strengt tatt så er båten levert CE-merket, det samme gjelder motor som er typegodkjent med sjøvannsinntaket slik det er i dag og endrer du noe på dette endrer du også forutsetningene for samsvarserklæringene som er utstedt.

 

Hva er så mye sikrere med å installere en sjøvannsventil på dette her? Du må jo uansett kutte slangen et sted for å komme inn på systemet med ventilen da tilgangen for å sette en ventil direkte i gjennomføringen i transom umuliggjør dette. Og følgelig vil en del av systemet alltid inneholde en gummislange før sjøvannsventilen.

 

Dette systemet vil aldri kunne bli sammenliknbart med et konvensjonellt kjølesystem med bunnventil uansett hva du gjør, i verste fall gjør du systemet mer usikkert. Forsikringsvilkår som dette bør man styre unna.

 

Hvilket selskap er dette?

Link to post
Chiefengineer skrev 45 minutter siden:

Strengt tatt så er båten levert CE-merket, det samme gjelder motor som er typegodkjent med sjøvannsinntaket slik det er i dag og endrer du noe på dette endrer du også forutsetningene for samsvarserklæringene som er utstedt.

 

Hva er så mye sikrere med å installere en sjøvannsventil på dette her? Du må jo uansett kutte slangen et sted for å komme inn på systemet med ventilen da tilgangen for å sette en ventil direkte i gjennomføringen i transom umuliggjør dette. Og følgelig vil en del av systemet alltid inneholde en gummislange før sjøvannsventilen.

 

Dette systemet vil aldri kunne bli sammenliknbart med et konvensjonellt kjølesystem med bunnventil uansett hva du gjør, i verste fall gjør du systemet mer usikkert. Forsikringsvilkår som dette bør man styre unna.

 

Hvilket selskap er dette?

Dette er IF, tilsvarende tekst i IBIS, Storebrand og Frende. Men og de også definerer drev plate som skroggjennomføring er usikkert.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...