Jump to content

Volvo Penta D4 drev og skrogjennomføring, forsikring


ansgar

Recommended Posts

Har en Volvo Penta D4 med drev. Skal bytte forsikringsselskap og leser følgende i vilkårene:

06E4A4A4-BF0D-4BCA-A313-BA0F653D94A0.jpeg.d21536ecad12c04a14847b7a2d5900d6.jpeg


Snakket med Volvo Penta forhandler. De sa at det ikke var en løsning for å sette på ventil mellom drev og motor på denne typen motor og drev.

 

Sendte svaret til forsikringsselskapet og fikk følgende svar:

703CB6E3-6FE5-4D02-805B-520A7CC2C154.jpeg.593e52d4c2470475803c9c1e87522083.jpeg

 

Hvordan har dere som har samme motor og drev løst dette i forhold til forsikringsvilkår? 

Redigert av ansgar (see edit history)
Link to post

Strengt tatt så er båten levert CE-merket, det samme gjelder motor som er typegodkjent med sjøvannsinntaket slik det er i dag og endrer du noe på dette endrer du også forutsetningene for samsvarserklæringene som er utstedt.

 

Hva er så mye sikrere med å installere en sjøvannsventil på dette her? Du må jo uansett kutte slangen et sted for å komme inn på systemet med ventilen da tilgangen for å sette en ventil direkte i gjennomføringen i transom umuliggjør dette. Og følgelig vil en del av systemet alltid inneholde en gummislange før sjøvannsventilen.

 

Dette systemet vil aldri kunne bli sammenliknbart med et konvensjonellt kjølesystem med bunnventil uansett hva du gjør, i verste fall gjør du systemet mer usikkert. Forsikringsvilkår som dette bør man styre unna.

 

Hvilket selskap er dette?

Link to post
Chiefengineer skrev 45 minutter siden:

Strengt tatt så er båten levert CE-merket, det samme gjelder motor som er typegodkjent med sjøvannsinntaket slik det er i dag og endrer du noe på dette endrer du også forutsetningene for samsvarserklæringene som er utstedt.

 

Hva er så mye sikrere med å installere en sjøvannsventil på dette her? Du må jo uansett kutte slangen et sted for å komme inn på systemet med ventilen da tilgangen for å sette en ventil direkte i gjennomføringen i transom umuliggjør dette. Og følgelig vil en del av systemet alltid inneholde en gummislange før sjøvannsventilen.

 

Dette systemet vil aldri kunne bli sammenliknbart med et konvensjonellt kjølesystem med bunnventil uansett hva du gjør, i verste fall gjør du systemet mer usikkert. Forsikringsvilkår som dette bør man styre unna.

 

Hvilket selskap er dette?

Dette er IF, tilsvarende tekst i IBIS, Storebrand og Frende. Men og de også definerer drev plate som skroggjennomføring er usikkert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...