Jump to content

Nyervervet Enes25 med OM636 (hva bør prioriteres av vedklikehold)


braper

Recommended Posts

Skaffet meg i høst en Enes 25. Motoren virker ok. Men ser at den trenger en god vask og at det ligger olje og vann i kjølsvinet som jeg skal få tømt.

I tillegg er det elektriske mye løse ledninger (også i motorrom).

 

Hva bør jeg prioritere av vedlikehold. Noe spesielt jeg bør gjøre/sjekke ift motor.

Hvordan har dere andre med Enes 25 løst det elektriske - noe tips?

Andre ting jeg bør sjekke/huske på som ny uerfaren båteier..?

 

Håper på mye tur og lite prosjekt, men ser at det nok bilr litt prosjekt også.. :D 

Redigert av braper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ikke har noe historie om utført vedlikehold ville jeg gjort følgende: Bytt olje, oljefilter, dieselfilter (så lærer deg samtidig hvordan det er å lufte), skifte kjøleveske, bytt impeller og eventuelle reimer. Vask godt og prøve å identifisere eventuelle lekkasjer.

Du kan og vurdere å rengjøre varmeveksler.

Gjør du alt dette er du plutselig blitt mye bedre kjent med motoren din. Lykke til👍

Link to post
Share on other sites

Hvordan rengjør jeg varmeveksler? 

 

Ser at den trenger en god vask, så tenker å gjøre det ganske snart for å få også få litt oversikt på motoren. 

 

Ledninger etc er overmalt og montert sånn at det var vanskelig å få ut oljepeileren, men syns det er vanskelig å bli klok på de koblingsskkemaene jeg har sett. Noe jeg bør prøve å finne ut av, eller bare vente med så lenge ting funker? 

 

Ser ellers at det er brukt remmer med tenner, men skal det ikke være v-rem når det ikke er spor til tennene på hjulene? 

Link to post
Share on other sites

braper skrev for 4 timer siden:

Hvordan rengjør jeg varmeveksler? 

 

 

 

Det kommer litt an på hva slags kjøler (dette er vel en motor som MB har brukt  på mye, og det er ikke sikkert at den er marinisert av dem) som er montert, men om den ser ut som den på bildet her er det å løsne de 4 slangeklemmene på de 2 gummimuffene ( disse bør du gjerne kjøpe nye) fremme og bak øverst på motoren, og da vil du se en rekke rør sveiset sammen i en enhet, dette er selve veksleren som kan trekkes ut.

Men akkurat dette kan en gjerne prøve å finne litt hjelp til siden det er første gangen. Men du finner mye ved søk her på forumet samt YouTube.

D4D63DBB-E6E5-4A38-9595-6ECDEEBFF811.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjort med nyanskaffet båt, uten god kjennskap til historikk, er pri 1 å få skiftet samtlige skroggjennomføringer .  Dernest sjekk av dieseltank, rengjøring samt skifte av dieselfilter. Sjekk av frostveske og bytte av smørolje m/filter på motor og gear. Hvis for høy temperatur oppstår ville jeg byttet impeller og rengjort kjølekanaler.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...