Jump to content

Plassering av Inverter/Lader ift Batteriene

Kenryd

Recommended Posts

Skal sette inn en kombi inverter på 3000w og 75amp lader, 12V. Bør denne stå i umiddelbar nærhet til batteriene eller kan den stå et par meter unna?

Og, hvor stor kabel bør det evnt være . Jeg kommer nok aldri til å dra ut så mye som 3000w men kan vel kanskje være greit at det legges kabel/system

som tåler en evnt så stor belastning?.  Når jeg beregner watt til amp så blir jo det 250amp? 

Kanskje bare legge opp til det jeg skal bruke den til og det blir nok ikke over 1000W. kun til varmtvannstank og små elektrisk.

Jeg har 2 stk lithium på 100amp batterier som denne skal kobles mot, samt landstrøm da. 

Båten er en 2004 Scand 360DC. Denne har "teknisk" rom under sofa på babord side og batteriene står under dørk rett foran motorrom. 

Kabelstrekk evnt på ca 2, 2 1/2 meter.

Redigert av Kenryd (see edit history)

Det korte svaret er jo nærmest mulig og med kabel dimensjonert for å håndtere minst 250 amp og med minst mulig tap i forhold til lengden på kabel. Ligger flere kabel kalkulatorer på nett hvor du kan legge inn spenning, strøm og lengde på kabel. Men jeg blir litt skeptisk når du sier du skal drive varmtvannsberederen på inverter. Det vil jeg ikke anbefale. Den vil tømme batteriene! 

Helt klart best med korte kabler for å unngå å svi av effekt i kablene som du kunne brukt på noe annet - så sant det er mulig. Legges feks 5 meter (tur/retur) 50 mm2 kabel vil den ha et spenningsfall på 0.5V ved 250A trekk = 125W. Ved 100A trekk vil den ha 0.2V spenningsfall = 20W. Du kan leke med kabelkalkulator her: https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

En VVB på feks 800W vil nok tømme den batteribanken på drøye 2 timer med litt tap rundt omkring i systemet så den må brukes med varsomhet i så fall. Ville hatt timer på. Og banken er gjerne i minste laget for slikt bruk. Kommer an på størrelse på VVB i liter også. Jeg bruker VVB på timer på 390 Ah AGM pakke men den lades av 2 x 310W solceller og jeg slår bare på ved gode solforhold når lading ellers er gått i float. Tanken er liten (22 liter) og termostat slår seg derfor oftest av ganske kjapt da topptemp gjerne nås ila en halvtime eller vel så det. Har en trappelystimer som kjører kontaktor til VVB i steg på 10 min (står på i 10 min x antall knappetrykk når den legges inn). 

Nå viste det seg at den store klumpen av en kombi inverter ble litt i største laget ift plass. For å slippe å gjøre om på mye så byttet jeg den inn og velger nå en ren inverter på 1500w og en victron smartlader på 35amp.

Mulig jeg går til innkjøp av et lithium batteri på 100amp til. Har også solcellepanel på 150w som stort sett gir 7.5- 8 amp. Det holder unna forbruket på et kjøleskap og en kjøleboks gjennom dagen. Ligger sjelden mer enn 2 dager ute så blir bare litt vedlikehold oppvarming av varmtvannstank. Gjorde det sist sommer og funket greit.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...