Jump to content

Dette er vel Galvanisk Tæring på propellen, kan den fikses

Roger og Olina

Recommended Posts

Har 2 propeller som skal bruks til våren. Tenkte jeg skulle få av bunnstoffet som var på dem, da det var noen lag.

Men så oppdager jeg dette.. Jeg håper at dette kan fikses, men det er kanskje for kostbart slik at det kan lønne seg å se etter ett par brukte?

269830005_802679021132878_2196302545351174406_n.jpg

271532461_1101277403964026_2765380732195403412_n.jpg

Roger og Olina skrev 1 time siden:

Jeg håper at dette kan fikses, men det er kanskje for kostbart

Det meste kan jo fikses, men det er kanskje ikke alltid lønnsomt. Slike tæringsskader kan sikkert sveises opp evt. bygge opp med loddetilsats. Men det blir jo en formidabel jobb, samt at man bør treffe sånn cirka på legeringene. Men hvis du vurderer å montere propellene for å få sjekket om de har riktig størrelse og stigning for deg så burde det jo ikke være noe problem. Det jeg ville gjort da er å rengjøre godt i bunn av propellbladene inn mot bosset og se etter evt. sprekkdannelser. Har du sprekker der så kan et blad rett og slett knekke av. Hvis ikke burde det ikke være noe i veien for å sette på propellene og se hvordan det fungerer. Så tæret som de er så bør du vel ikke regne med at de fungerer optimalt, men det går kanskje an å sparkle opp de største hullene med epoxysparkel for å få litt penere overflate? Har du tilgang til en punktsandblåser (billig fra BT) får du godt feste for sparkelen. 

Komodo skrev 4 minutter siden:

Har du tilgang til en punktsandblåser (billig fra BT) får du godt feste for sparkelen. 

Takk for det Komodo :wink:

Har sandblåser ja, så det går nok bra. Men om jeg sparkler disse - så burde dem vel avbalanseres etterpå?

Tja. Eller for å si det på en annen måte. Når propellene er så skadet som disse så må de vel strengt tatt avbalanseres uansett. Men hvis målet er å sjekke ut om propellene fungerer på båten, så hadde jeg nok ikke kostet på avbalansering. Det du gjør ved å sparkle opp en tæringsskade er jo å erstatte metall som er tæret vekk med plast. Når metallet tæres vekk kommer jo en balansert propell ut av balanse, da mister den vekt på et punkt. Dersom du lodder eller sveiser opp skaden, har du teoretisk sett fått den tilbake i balanse. Dersom du sparkler opp skaden erstatter du det manglende metallet som har en egenvekt på ca 8,7 med plast som har en egenvekt på ca 1,3 (tatt ut av hodet). Dvs at du kanskje kommer litt nærmere balanse enn å ikke gjøre noe. Men i tillegg til ubalansen så får du jo et tap pga propellbladenes form. 

Lagt til:

Hvis du sandblåser gropene du skal sparkle opp trenger du ikke å prime først, men bruk en sparkel som gir god binding. Denne epoxysparkelen har jeg god erfaring med til diverse skader. Jeg kjøper den hos Båtbua her i Fredrikstad:

https://www.marineonline.no/lefant-epoxy-filler-no.html?pa-partnerid=22130&pacid=61e42e4915ab15.62235089&utm_source=partner-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=22130 

Redigert av Komodo (see edit history)

At propellen kan miste et blad, er en réell mulighet. Slike sprekkdannelser reagerer på stress/last/frekvens. Sprekkene kan ikke stanses og kan være umulig å oppdage med blotte øye. Tar du tjansen, er det bare å blåse over og sparkle opp. Ser du på 'byggingen av Hulda' så er det bilde og 'dybdeforklaring' der, et eller annet sted.

Hulda skrev 18 minutter siden:

Her er et bilde, 400X:

korrosjonssprekk.png.faa35f127d72a7a5c170764e86ece8b2.png

Spenningskorrosjon.

Takk for det Hulda.. Hmmfr får vel skrote disse. Vurderer også å forlenge tunnelene. Leser at det er flere som gjør dette på disse båtene. Da kan jeg kanskje beholde de 4 bladene som står på nå. Har bare ikke funnet noen tegninger.

image_4082.jpg

image_4084.jpg

image_4085.jpg

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Hmmfr får vel skrote disse.

Hvorfor det? Hvorfor ikke bare rengjøre godt i overgangen mot bosset som jeg foreslo og se etter sprekker? Det er jo ikke sikkert at propellbladene ramler av i morgen selv om de er angrepet av korrosjon. 

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Vurderer også å forlenge tunnelene. Leser at det er flere som gjør dette på disse båtene. Da kan jeg kanskje beholde de 4 bladene som står på nå. Har bare ikke funnet noen tegninger.

Trenger du egentlig tegninger på dette? Når du har båten på land kan du jo lage maler av papp. Men et lite tips om du lager slike i rustfritt: Mal dem før montering med noen strøk tokomponent epoxyprimer. Dersom du monterer slike installasjoner av rustfritt under vannlinjen får du to kjempestore katoder på båten din. Rustfritt har du på propellakslingene også, men det er arealet som eksponeres som bestemmer hvor problematisk dette blir. Maler du dem godt oppnår du en elektrisk isolering i forhold til tæring. 

Roger og Olina skrev for 9 timer siden:

Har 2 propeller som skal bruks til våren. Tenkte jeg skulle få av bunnstoffet som var på dem, da det var noen lag.

Men så oppdager jeg dette.. Jeg håper at dette kan fikses, men det er kanskje for kostbart slik at det kan lønne seg å se etter ett par brukte?

269830005_802679021132878_2196302545351174406_n.jpg

271532461_1101277403964026_2765380732195403412_n.jpg

Før du avskriver propellen, så har jeg villet levert de inn til et TIG sveiseverksted og bedt om pris på å fylle gropene ved hjelp av TIG lodding med Silikon-Bronse staver og deretter slipe forsiktig av overskudd med flap-disc.

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

• 2 måneder senere...
Komodo skrev On 16.1.2022 at 15.36:

Hvis du sandblåser gropene du skal sparkle opp trenger du ikke å prime først, men bruk en sparkel som gir god binding. Denne epoxysparkelen har jeg god erfaring med til diverse skader. Jeg kjøper den hos Båtbua her i Fredrikstad:

https://www.marineonline.no/lefant-epoxy-filler-no.html?pa-partnerid=22130&pacid=61e42e4915ab15.62235089&utm_source=partner-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=22130 

Litt treg her @Komodo men jeg skulle bestille denne epoxy filleren du anbefalte, slik at jeg i det minste får testet båten med disse propellene. Men ser ut til at dette produktet ikke selges lenger. Har du ett annet produkt du kan anbefale, kan eks kjemisk metall brukes? Tenker da på det du skriver med tanke på vekt og ubalanse......

Nilss skrev On 6.4.2022 at 22.09:

Er blitt anbefalt Belzona 1161 Super UW metal til samme formålet. Skal prøve dette på en av mine propeller nå i mai med tilsvarende problem.

Takk for tips. Har vært i flere butikker her i Telemark nå, men ikke klart å finne noen som selger dette..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...