Jump to content

Tanklokk til besvær?

Swingswong

Recommended Posts

Når jeg fyller dieseltanken helt full, kjenner jeg lukt av diesel inne i båten. Jeg fant noen sprekker øverst på lufteslangen og trodde det var årsaken, men neida. Sprekkene var ikke gjennom.  Jeg lurer på om tanklokket på tanken kan være synderen. Stussen for påfylling er litt over nivå på tanklokket, så når jeg topper tanken vil diesel sannsynligvis slå opp i lokket. Tror dere det kan slippe ut litt om det skjer?

8CBF5344-7988-4109-A36F-22EC12EEF928.jpeg

42F61399-9082-4ECD-BA16-B01A9F0F8019.jpeg

F3739D87-B7E1-4BCD-B6F5-4D1715DE3503.jpeg

Jeg har fylt den helt full to ganger og det har luktet begge gangene. Ikke med en gang, men litt etterpå. De gangene jeg har stoppet på 50-100l igjen har det ikke skjedd. Jeg har derfor ikke sett hvor det event lekker. Det er doble klemmer på tilførsel og lufting. Slangene sitter passe trangt så jeg tror det er tett der. 

Slangen kan det være, men den ser bra ut. Jeg har forsøkt å blåse i den uten å merke lekkasje. Det betyr jo ikke at den er tett, men det er litt mer strul å holde på med den slangen. Lufter derfor forslag om lokk ?

Jeg hadde det på min båt også og fant ut at slangeklemmene på slangen under fyllestussen i dekk, var løs. Etter at jeg strammet slangeklemmene, har jeg ikke kjent diesel lukt annet enn fra hendene mine. 

Det er nok lokket som er synderen. Når det har lufting, slipper det også ut diesel. Jeg skjønner ikke poenget med lufting i lokket når tanken har separat lufting?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi