Jump to content

Drenering av taukasse til ankervinsj

Sjøvind

Recommended Posts

Kjøpte en NB 820 Sport i høst, og på den er det ankervinsj akter. Når det regner lekker det vann inn i taukassa. Og når nivået kommer opp til et lokk på siden av kassa, lekker det inn i motorrommet. Skal demontere dekselet på vinsjen og se om jeg kan begrense lekkasjen, men noe vann vil uansett finne veien inn, i tillegg til saltvann fra vått tau så klart.

Det er en stuss med stengekran i bunnen av kassa, kan sette på en slange der og føre vannet ned i en kanne e.l. Tungvindt løsning da det er begrenset adkomst der bak.

Så det er litt fristende å sette en skroggjennomføring i akterspeilet under plattformen og føre slangen ut der. Men jeg er litt bekymret for om vann kan presses inn i slangen og opp i kassa ved bakking, fartsreduksjon, halvplan, sjø bakfra etc. Det er lite høydeforskjell mellom bunn av kassa og vannlinjen, kun 15-20 cm.

Noen som har erfaring med en tilsvarende løsning?

Sjøvind skrev for 1 time siden:

er litt bekymret for om vann kan presses inn i slangen og opp i kassa ved bakking, fartsreduksjon, halvplan, sjø bakfra etc.

I så tilfelle kan du jo sette på en liten gummiflapp over hullet. Da slår ikke vannet inn. Finnes vel også slike enkle tilbakeslagsventiler som skroggjennomføring (mener jeg å ha sett).

Sjøvind skrev for 4 timer siden:

Det er lite høydeforskjell mellom bunn av kassa og vannlinjen, kun 15-20 cm.

En annen ting som er relevant er hvor høyt over vannlinja vannet i kassa må være før det renner inn i resten av båten (lokket på sida). La oss anta at båten ligger fortøyd uten tilsyn og det er en lekkasje et annet sted som ingen oppdager, og lensepumpa har sviktet, slik at båten ligger stadig dypere. Om du da har drenering ut av taukassa så vil den da bli vanninntak til kassa (om man ikke har en enveisventil som faktisk fungerer akkurat da). Når båten din ligger ca 20 cm dypere enn normalt bak (evt har litt slagside mot kjettingkassesida) så vil det bli vann i bunn av taukassa, og deretter ligger den enda dypere og vannet som kommer inn i kassa vil etterhvert renne inn i motorrommet og så går båten ned.

Husk også at alle ekstra skroggjennomføringer under eller like ved vannlinja er en mulig kilde til at båten kan gå ned om noe galt skjer. Selv har jeg kun en skroggjennomføring, og det er til vasken som ikke finnes. Hadde vært bedre om den ikke var der, men har ikke fjernet den, kun blendet slangen og har på mest mulig bunnstopp på de små hullene på siden av utstikket og teiper stramt rundt utvendig for ekstra sikkerhet (dette holder hele sesongen på vannet fra påske til oktober).

Uten å kjenne båten din mer enn beskrivelsen din så ville jeg nok heller valgt en mindre sårbar løsning med feks drenering ned i kanne med lensepumpe oppi, enten med nivåvakt eller rett og slett bare en liten 12V sak til en hundrelapp fra biltema som du etter regnvær kobler til strøm så du får ut vannet i kanna. Og er det mye styrtregn uten tilsyn så vil det kanskje renne over, men du slipper sårbarhet som fører til at båten går ned.

Ellers så er det nok lurt å prøve å begrense vannmengden inn ved å se på lokk osv der det regner. Men uansett greit å bli kvitt vannet som renner av tauet etter bruk på et vis også.

Blir ofte mye dritt som følger med tau og kjetting opp i form av mudder/leire og ålegress. Dette er ikke god mat for hverken lensepumper eller tilbakeslagsventiler, men kansje det kunne være en mulighet å løfte bunnen av kassa, og heller utvide den i bredden, eventuelt å løfte hele kassa for å få nok avstand til vannlinjen? Et alternativ er også å forsegle kassa helt i dagens posisjon slik at dersom den skulle fylle seg med vann vil det ikke finne veien videre inn i båten? Holder kansje en knapp på siste metode, men uten å ha sett oppsettet er det vanskelig å synse om hva som lar seg gjøre......

Har en 19 mm slange montert på en gjennomføring i bunn av ankertaukassa (med ''gitter'' som hindrer dritt å komme inn i slangen). Slangen er lagt i kjølen på båten og eventuelt vann som kommer inn vil bli detektert og pumpet overbord. (automatisk vanndeteksjon som starter lensepumpen ved behov)

Fungerer utmerket på vår båt.

Jeg hadde det samme på Inter 9300. Den har 2 kasser bak som bare er 10 - 15 cm over vann. De hadde 4 hull (10 - 12 mm) i bunnen. På den ene siden hadde vi vinsj med kjetting. Den hadde ikke noe problem med vannet. På den andre siden så hadde vi tau og reserve gasstank. Der la jeg en trekloss i bunnen for å få dette opp fra vannet.

Takk for alle svarene folkens! Båten har V-bunn og drev, så er ikke noen kjøl å lede vann til. Men skroggjennomføring med en slags flappventil kunne kanskje funket? Lokket på siden bør jeg jo uansett få tettet.

Skal få tatt noen bilder i morgen!

Badeplattformen er integrert i båten, taukassa befinner seg dermed inne i båten, ikke bare å bore hull i bunn.
0B101E5D-5139-4F98-AE3F-A23201169E72.jpeg.47cd18c24b81b15f0d048ac8b67fc5b1.jpeg

Sett bakfra, en evt skroggjennomføring må monteres på akterspeilet under badeplattformen, blir ikke mye høyde over vannlinja. Lett å tenke seg at båten fanger en del vann under her ved bakking..

043BA08E-1D9C-4D1A-AF84-2493B034E0B3.jpeg.af5350dce720597e1f48e35cd3b45ef1.jpeg

Slik ser det ut innvendig. Taukassa står montert inne i selve plattformen, helt åpent inn mot motorrommet.

2433D5C8-526B-4BA4-A5FC-486FC49F6730.jpeg.d25abb022a23adfe73791bc3878a9bbf.jpeg

Om du får et tett lokk på siden, og vanlinja er 10-15cm under bunn på kassa, skal du bakke langt og hardt for å fylle den kassa. Tror ikke det er rare skvetten du får inn der. Mulig bildet lyver litt, men toppen av kassa er vel på høyde med lesing fra dørk. 

Hvor lavt er utløp fra dørk? Kan du koble på en Y der? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...