Jump to content

Sjøsetting og opptak av 20 fot tresnekke på henger.

Luna III

Recommended Posts

Hei båtvenner. Noe skal man ha å studere på i vinterdvalen. Jeg er ny som trebåteier og lurer derfor på hvordan det er å ta opp ei 20 fot tresnekke på opplagshenger/båthenger? Plastbåter drar man jo opp etter ett feste i baugen, men jeg ser for meg at dette vil være i overkant hard belastning på ei tresnekke. Kanskje en solid stropp eller tau rundt akter evt rett over propellen? Noen som har erfaringer på dette? Snekka står på bukker på land nå, men vurderer å anskaffe en henger for å slippe avhengighet av truckløft hvis det ikke er for problematisk.

Sjøsetting og opptak av snekke fra henger, er enklest dersom hengeren kommer dypt nok til at båten nærmest flyter av. Da utsettes ikke båten for harde belastninger. Det krever at man ikke har for høy henger, og at rampen er bratt nok, evt at man kan montere noe mellom kjøretøy og henger for å få den langt nok ut. På denne måten bør båten kunne dyttes av og trekkes opp på hengeren med håndmakt, og fastgjøres før man kjører opp hengeren. Jeg gjør det slik med hjemmelaget opplagshenger og snekke med omkring en meters kjøl og 3 tonn.

Så lenge snekka flyter av henger er det selvsagt ikke noe problem...

Jeg gjorde tilsvarende med 24 fots tresnekke.

Da med selvlaget henger, der ulempen er at man må skifte lagre ganske ofte ettersom de må dypt ved sjøsetting. Vi monterte nipler for grease for lagrene og det gikk slett ikke så galt.

Grimme Elling skrev for 1 time siden:

montere noe mellom kjøretøy og henger.

Tror jeg er lurt. Lage et 2m stag med hengerfeste han/hun i hver ende. Og utkjøringen på rampe er uten mye kant. Medfører at hengeren senkes ganske mye ut i vannet med de utfordringene det medfører. Men om det er en enkel opplagshenger som ikke skal kjøres for langt på veier er det kanskje ikke så farlig. 

Eg og bruker ein hjemmelaget opplagshenger til sjøsetting og opptak. Kjøres uti til båt flyter og kjører båt av tralle. Riktig nok plastbåt.

Har og fettnippler på hjullager og presser inn nytt etter ein tur i sjøen?ED2EEA1B-8FF1-4FEC-B7C5-AF162C904506.jpeg.1d2fc8cfa1474f27f3de15d0c867bfce.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Jeg har gjort en liten mix av nevnte metoder. Mangler en meter da jeg rygger hengeren inn under båten ved opptak. Har klar en kraftig tau rundt båten som går rett over propellen. Fester denne til vinsjen og trekker den inn. Stropp er sikkert bedre pga mindre strekk. Fungerer greit. Ved sjøsetting må en dytte båten i begynnelsen, men det går. 

Henta ei 20 fot tresnekke i Bunnefjorden (nær Oslo) for noen år siden, og kjørte den på henger på E6 ned til Fredrikstad. Her ser dere båten rett før vi dro den opp på hengeren. Vanlig Tysse Boggihenger med selvjusterende vogger. Båten var trutnet og fin når vi hentet den. Rygget hengeren ut til det sto vann til felgkanten. Festet stroppen til kryssholt foran på dekk. Brukte to stropper slik at vi fikk tauet på hver side av baugen. Dro den rett opp på henger, sikret med to jekkestropper foran og to bak. Dro den hjem ca 9 mil i 80km/t . Hev den rett ut på sjøen på rampe i Fredrikstad. Båten var like tett når vi satte den ut som når vi tok den opp. Trebåter tåler en god del juling.

162DB69F-83EA-4517-ADA9-C80ECA465EE1.jpeg.7140cb8a18799b545b7c2a0b89c8eefc.jpeg

Eneste man bør huske på er at snekker har tyngdepunktet der motoren er, så vi dro den opp til motor var ca på framre aksel. Da var kulevekten +/- 60-70kg. Hadde vel bortimot en meter overheng bak henger, men drar man den like langt fram som en båt med påhenger/drev, så har man brått flere hundre kilo på kula. Da får man litt skumle kjøreegenskaper. Husk verktøy til å justere tårnet bakover etter at båten står der du vil ha den. Resten er vanlig plankekjøring... 

Redigert av Honduras (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...