maskinist80 Startet 21.Januar.2022 Del på Facebook Startet 21.Januar.2022 Jeg har en evinrude Etec 30hk, 2016mod. Motor gearer seg ned til ca 1000rpm plutselig under drift, når den kjøres på høyt turtall. Når dette skjer kan jeg øke turtallet til maks igjen etter noen sekunder, men den gearer seg ned igjen etter noen minutter, når denne "trenden" først har startet. I enkelte perioder er det ingen problemer, og motoren kan kjøres på høyt turtall uten at den gearer ned. Når motoren gearer seg ned, kommer det ingen alarm. (Jeg har 4 alarmlamper i turtall indikator, en av dem er temperatur.) Impeller ble skiftet av verksted rett før jeg kjøpte båten for ca 7mnd siden.(Fordi det kom alarm på høy temp) jeg vet ikke om det kom indikasjon på alarm i turtall indikator da Har sjekket termostatventil, og den ser ok ut. Kontrollstråle ser ok ut. Servicetekniker har koblet på diagnoseverktøy, og kunne bekrefte at temperatur har vært for høy, ca 90C flere ganger. Han satte litt pådrag på med fortøyninger på, og temperaturen ble avlest, virket som den utviklet seg normalt, så langt man kunne kjøre pådraget Lurer på om det faktisk er høy temp, eller om man blir lurt av noe annet. Servicetekniker sin vurdering var at det sannsynligvis ikke er impeller, og at disse motorene er sensistive i forhold til flow/tiltvinkel/inntak. får samme problemet selv om jeg tilter i diverse vinkler. Har ikke vært behov for dette tidligere når den har fungert fint. Vurderer å kjøpe et diagnose verktøy fra ebay, for å se om temperaturen faktisk kryper helt opp til max under drift, og hvordan den utvikler seg rett etter nedgearing. (om temp plutselig gjør et byks/peak, eller om temp økning ser realistisk ut) Får man alt man trenger i settene som selges på ebay, slik at det er enkelt å koble til egen pc for avlesning? Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 21.Januar.2022 Del på Facebook Svart 21.Januar.2022 (redigert) Sjekk bensin tilførsel, og at den er av god kvalitet. Redigert 21.Januar.2022 av Kalkun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.