Jump to content

Båttransport til sjøs (er dette en dum idè?)


SjøTransport

Recommended Posts

Hei kjære båtfolk!

 

Jeg har lenge tenkt på mulighetene for og starte med båttransport sjøveien. Jeg vet ikke om dette er utbredt, men fra mine enkle google søk ser det ikke slik ut. 

I 2021 tok jeg 2 stk oppdrag. Første var en Maxi 35 fra Fredrikstad - Kristiansand. Andre var en Bavaria 42 fra Bergen - Arendal (Brukte portabel AIS slik at kunde kunne følge turen).

Dette var oppdrag uten noen form for formaliteter på plass og kom i min retning via jungeltelegrafen. 

 

Det gav mersmak, men jeg er veldig usikker på om det er noe marked for dette. 

Jeg ser for meg at det er vanskelig og konkurrere med de store selskapene som eventuelt tilbyr disse tjenestene, men samtidig er min erfaring 

at båtfolk velger lett vekk større selskaper hvis en sjømann med ildsjel og gode rykter i banken stiller seg til disposisjon. 

 

Vi er 2 brødre som ønsker å starte med dette. Vi har vokst opp med sjøen som nærmeste nabo og har flere års erfaring fra fiske og egne seilturer i Europa. 

Jeg har D5L som jeg nå vil oppgradere til D5LA. Målet er og transportere båter i Norge/ Skandinavia for og sakte men sikkert bygge opp et godt rykte.

Mye må på plass og det viktigste tror jeg er en god forsikring som dekker det aktuelle oppdraget (hvis dette finnes).

 

Kanskje litt mye tekst i dette innlegget, men spørsmålet er ganske rett frem.

- Har dere eller kjenner dere noen som har vært i en situasjonen hvor dere har trengt å få transportert båten, men tiden strekker ikke til?

- Hadde dere turt å ta sjansen på et lite firma som jeg forespeiler ovenfor?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det finnes en del i Norge som driver som delivery skipper mer eller mindre profesjonelt.

Å leve fulltid av dette, særlig om man bare er i Norge, er nok vanskelig. Det er nok lurt å tenke internasjonalt, men da er det også større konkurranse og lengre distanser.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å bruke en slik tjeneste om jeg skulle kjøpe ny båt langt hjemmefra og jeg ikke hadde tid selv. Men bare dersom prisen var innenfor rimelighetens grenser og jeg visste at båten var i trygge hender.

 

Du kan jo ta kontakt med Jon Amtrup, som jeg vet er en av de som tar slike oppdrag, og høre hvilke erfaringer han har gjort seg opp.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, velkommen på forumet.

hvis du søker på ‘hentetråd’ finner du mange, folk seiler hjem egen båt eller på oppdrag for andre. Vanskelig å vite hva inntekten blir. Tyngre / større planende motorbåter med komplekse systemer antar jeg lønnes / betales bedre enn de som søker etter ‘ vil du seile båten min fra A til B i sommer’. Helt klart tilbud og etterspørsel mekanismene som spiller inn her. Oppdragsgiver er oftest privatpersoner, og da sitter det langt inne å betale ‘noen’ 10.000 og oppover for ‘å kjøre båt’. Om man kommer inn hos forhandlere og profesjonelle er trolig betalingsviljen større. Jeg tar endel slike jobber selv (seilbåt), ikke for å leve av men for å få vært på sjøen. Da med alle kostnader dekt, og kanskje noen tusen som takk for hjelpa. Da er eier med, så lærer ny eier å bruke ny båt, og eier er skipper mht formaliteter. Men ikke noe å leve av.

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått transportert to båter fra henholdsvis Tønsberg og Bergen til Bodø de senere år. Fikk de sent med lastebåt til lavere pris en hva drivstoffutgiftene ville vært om jeg selv skulle kjørt båten hjem. Så at det kan være så stort marked for noe slikt tviler jeg på.

Link to post
Share on other sites

Vi er mange som gjerne tar slike turer mot dekning av utgifter hvis det er gode og trivelige båter. Mange slike henteoppdrag handler om noen som har funnet seg en billig båt langt vekke. Da er neppe hverken sikkerheten eller betalingen særlig å skryte av.

Tror du må inn på forhandlere/båtmeglere for dyrere båter hvis det skal være noe særlig marked.

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 4 timer siden:

Vi er mange som gjerne tar slike turer mot dekning av utgifter hvis det er gode og trivelige båter. 

 Støtter Mons sin oppfatning her. Kjenner til flere pensjonister som tar slike turer mot kost, en ankerdram og flybillett hjem. Andre er litt mere semi-profesjonelle, men timelønn er fortsatt beskjeden.

Og for motorbåter på lengre avstander blir fort dieselkostnad såpass at dekkslast på fraktebåt fort blir et alternativ.

En kan få noen fine båtopplevelser langs kysten ved å tilby slike tjenester, men å ha det som levebrød er nok vanskelig.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 21 timer siden:

 Støtter Mons sin oppfatning her. Kjenner til flere pensjonister som tar slike turer mot kost, en ankerdram og flybillett hjem. Andre er litt mere semi-profesjonelle, men timelønn er fortsatt beskjeden.

Og for motorbåter på lengre avstander blir fort dieselkostnad såpass at dekkslast på fraktebåt fort blir et alternativ.

En kan få noen fine båtopplevelser langs kysten ved å tilby slike tjenester, men å ha det som levebrød er nok vanskelig.

Jeg er helt enig. Markedet i Norge og Skandinavia er for lite i tillegg til mange som gjør dette nærmest gratis for turen sin del. Skal en leve av det, må en nok ha hele verden som arbeidsplass etter å ha opparbeidet seg et godt rykte på hobbybasis over noen år.

Link to post
Share on other sites

Selv internasjonalt er det vanskelig å leve av dette. Leide crew for å hente en båt jeg kjøpte i England for noen år siden, var overrasket over hvor billig dette var. Når båten kom til Norge viste det seg at kun skipperen var «profesjonell» (men han hadde fullt program over hele Europa igjennom sommeren, og hadde dette som levebrød) mens de 2 andre tok turen mest for opplevelsens skyld (blant annet en lærerinne som brukte ferien til denslags).

Link to post
Share on other sites

Hei.

Eg starta med transport av båtar for over 20 år sidan. Inn og utland, segl og motorbåtar.

Dette dreiv eg med samtidig som eg hadde full jobb på land. Etter eit par år, sa eg meg opp og dreiv med dette på heiltid.

 Erfaring hadde eg frå ei kort tid til sjøs i ung alder. Og aktiv på regattaer, nasjonalt og internasjonalt. Ved å annonsera på Finn og andre stader fekk eg kunder. Etter eir par år vart eg nekta annonser på Finn, det braut med reglane. Eg annonserte under båter til salgs. Etter stopp der vart det merkbart mindre kunder. Det kom også fleire til som tilbaud det same. Nokon av dei kunne gjera det rimelegare enn eg. Eg hadde eit foretak, så 25% mva måtte plussast på, for turer innanlands.

Etterkvart fekk eg ein kundekrets, så det var i perioder travelt. Turer som gjekk over fleire døgn, hadde eg alltid mannskap med. Kona og son stilte opp, dei syntest det var kjekt. Kona var fasinert når sjøen braut opp i cockpiten i stormvær I Tyskebukta vintersdagen. Me var på veg frå Nederland til Norge.

Mannskap var ikkje noko problem å få tak i. Det var heller vanskeleg å seia nei. Mannskapet fekk som regel inga løn, men reise og utgifter dekka. Berre ein gong var eg uheldig og måtte senda eit mannskap heim.

Mange spennande turar har eg hatt. Nokon turer i Middelhavet, 7 turar over Biscaya, ein tur frå Middelhavet til Aruba med ein 72 fot båt, heile skandinavia, men flest på norskekysten. Turane har gått til alle årstider og i all slag vær. Alle typer båter, segl og motor. Blindleia i is, gjenfrosne havner, tåke og snødrev, for det meste åleina. Fine turar med naturopplevelser har det og vore. Problem med rigg, segl, og motorar er heller ikkje kjekt.

Finanskrisa gjorde at det vart færre turar. Egen sjukdom gjorde det vanskeleg og. No hender det eg tar ein tur, dersom gamle gode kundar spør.  

Så det er berre å trø til, gje gass og ta det de kan få. Masse erfaringer får de, men tviler på om de vert rike.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 22.1.2022 at 18.43:

Du kan sikkert få litt info fra @Bjørn Løvjomås og @sap_2000, som begge har erfaring med dette.

Hei

Takk for tagging av navnet mitt. Kjekt å få bidra i en slik tråd.

 

Til trådstarter,  jeg har regnet på fryktelig mange båter. Skal du noe særlig lenger nord en Bergen, så skal det mye til for at det skal lønne seg med frakt på egen kjøl. Vi snakker da om motorbåter.  Drivstoffutgifter og hyre, blir en ganske stor utgift. Sammen med reiseutgifter blir det da vanskelig å forsvare dette for en båteier som gjerne vil ha hjelp til å få båten trygt og rimelig hjem.  

Det er faktisk mange båter jeg har hatt lyst å frakte, nordfra, som jeg har sagt nei til å ta sjøveien. Å heller anbefalt eier å sjekke med de rederiene som ofte har båter som dekkslast. Det er blitt mye rimeligere. 

 

Dog er det alltid noen som ikke har tid til å vente på ledig frakteskute. Da er mulighetene tilstede for en grei båtfrakt på egen kjøl. 

Jeg er veldig glad for at jeg ikke skal basere min inntekt på disse fraktene. 

Men det er noe jeg gjør på fritid for å hjelpe, og også i noen tilfeller for å få seg en morsom båttur. 

 

Men det ligger mange dager med planlegging for slike turer. Været overvåkes minst ei uke på forhånd.  Dermed blir det ikke rare mannskapshyra igjen, når tidsbruk holdes opp mot kroner og øre. 

 

Nå høres det ut som jeg vil holde alle disse turene for meg selv. Det er ikke min intensjon. 🙂 

Men tror faktisk du vil slite med økonomien,  om dette er eneste arbeid du vil basere inntektene dine på

 

Med vennlig hilsen Bjørn.

Ps: les gjerne de fleste hentetråder som ligger her på forumet.  

Mye nyttig info der👍

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har en polsk venn som kjenner ei dame som visstnok har transportoppdrag av andres (seil)båter som fulltidsjobb, internasjonalt (og han har ivret for at jeg kjøper tjeneste av vedkomne) - så det er antageligvis mulig, men neppe mulig å dra hjem en "allminnelig norsk årslønn" på noe slikt.

 

Jeg averterer av og til etter mannskap når jeg er ute på transportetapper uten familie - det er jo litt i samme gate: det er en viss økonomisk verdi der, og den kan gå begge veier - noen ville nok gledelig betalt for muligheten til å bli med som mannskap eller muligheten til å "leie" en båt (selv om utleier da bestemmer hvornår den skal hentes og leveres), andre anser slikt som en jobb de skal ha betalt for.

 

Når jeg averterer etter mannskap kjører jeg en konsekvent linje med at det ikke skal være noen direkte økonomisk kompensasjon noen av veiene, og det er en del grunner til det:

  • Juss og ansvar - monetarisering kan innebære ansvar jeg ikke ønsker å ta på meg - som "arbeidsgiveransvar" eller "turoperatøransvar" (og dersom man transporterer annen manns båt som "enkeltmannsforetak" og ikke som "midlertidig ansatt" kan man også ende opp med økonomisk ansvar dersom noe skulle gå galt med skuta - leier man ut skuta, kan man regne med at forsikringen ikke er gyldig, etc)
  • Man har selvfølgelig forventninger, begge veier - og dersom det skulle flyte penger i den ene eller andre retningen skrus forventningene opp, da er det lett for at noen blir skuffet.
  • Dersom noen blir skuffet, skal man i allefall slippe å krangle om "pengene tilbake"
  • Noe av vitsen med å få med seg mannskap er å ha litt sosial kontakt underveis - da er det greit å kunne møtes sånn nogenlunde som "likemenn" og ikke som arbeidsgiver/arbeidstager.

(Det hender jeg strekker meg til å dekke transportkostnader for mannskap, det blir alltid litt "frem og tilbake" med hvem som betaler for matinnkjøp, ankerdram, etc)

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest en del av disse leveringsturene her og de som får sin båt levert får ofte mer enn bare båten levert ved brygga. Det hender en god del ganger at noe skjer underveis og turens mannskap kan mye om båt, ting har blitt reparert underveis. Det være seg maskinelt, elektronisk strukturelle ting og jeg vil tro at de har vært mye på vannet for det er ofte en konklusjon på godt og vondt om båtens tilstand. Jer tror noen er villig til å betale disse kronene nettopp for å få denne sjekken om de har gjordt et godt eller dårlig båtkjøp.

Det er mange fine hente / leveringsturer her, godt detaljerte. Fin lesning, tips å hente her.

Så det er en fordel å ha sekken full av kunnskap, betydelig mer enn å styre en båt.

Link to post
Share on other sites

Å leve av det alene tror jeg faktisk ikke går da det ikke er nok jobber å ta av kombinert med at om man skal gjøre det skikkelig så vil det koste oppdragsgiver såpass at det blir vanskelig å selge. Men det er jo bare en måte å finne ut av det på, prøve.

Jeg har selv levert kundebåt (jeg megler båter) mot betaling og jeg har kjøpt Delivery fra utlandet på kundebåt og det er såpass billig å få skipper + 1-2mannskap på levering fra f.eks Southampton til Kristiansand at det er veldig vanskelig å leve av.

Om man regner 4000.- i døgnet (166.- i timen) til skipper og f.eks 3000.- i døgnet til mannskap + kost og billetter til logistikk/reise og betaling for tiden man bruker på å reise til/fra så er det til å leve av om man bare har nok oppdrag.

 

Husk på å sjekke forsikringen, det er ofte begrensninger på soloseiling så og så langt osv som kan gjøre hele oppdraget til en katastrofe for eier om man leier enkeltpersoner til oppdrag

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg kanskje i overkant skeptisk av meg, men for meg kan det nesten virke som om TS skriver dette spørsmålet mer som en reklame for egne tjenester heller enn å faktisk stille spørsmålet. 
 

Jeg merker meg at mange av dere som har svart her, er dere som frakter båter og som også lager tråder om det her inne på baatplassen. Da jeg selv skulle flytte vår båt et stykke i våres, var jeg aldri i tvil om hvem jeg skulle spørre. Båt er mye følelser og en hentetråd og lidenskap til båtlivet vitner om at det er mer enn pengene som er drivkraften bak jobben.  For oss som gledes av hentetråden deres, så er det verdens beste reklame. 
 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...