Jump to content

Hvilke Jolle motor på 9,9hk


Rookie_332

Recommended Posts

enslagsgjest skrev for 11 timer siden:

Spørsmålet er om du trenger masse krefter? Vil du ha en temmet 20hk eller en oppskremmet 8 hk. Hvis siste er tilfelle er Tohatsu 9.8 en god kandidat.

Skal bare ha en driftssikker og mulighet for å bytte luft inntaket slik at en kan enkelt få 15 hk skal brukes på lettbåt og skal brukes av meg og min kone og barnebarn på 7 år 🤔😁

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt Yamaha eller Honda. Styrt unna Suzuki og Mercury. Mercury har jeg ingen god begrunnelse for å snakke ned, det er basert 100% på følelser (hadde Mercury på hyttebåt på 80 tallet). Har hatt 4 Yamaha motorer, aldri noe problem. Kjøpte ny 6kh Suzuki i fjor sommer, den er jeg mindre fornøyd med. Honda har jeg ikke eid, men de snakker alle varmt om. 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 34 minutter siden:

Jeg ville valgt Yamaha eller Honda. Styrt unna Suzuki og Mercury. Mercury har jeg ingen god begrunnelse for å snakke ned, det er basert 100% på følelser (hadde Mercury på hyttebåt på 80 tallet). Har hatt 4 Yamaha motorer, aldri noe problem. Kjøpte ny 6kh Suzuki i fjor sommer, den er jeg mindre fornøyd med. Honda har jeg ikke eid, men de snakker alle varmt om. 

Ok takk for info kjøpte akkurat mercury 10 efi hos Bakken Motor nå i dag 🤔😁

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev for 3 timer siden:

Kjøpte grand rib 300 med 10 hk mercury efi kan fjerne en plate så er det 15 hk , hvor fort tror dere den går 22 knop ? Og klarer den å dra en liten badering med en unge på 7 år tro 🤔😁

 

Var innom Tohatsu forhandleren og spurt litt om dette (før jul). Bytte restrictorplate til større =fra 9,9 til 15. Bytte 15hk's restrictorplate til Flame Arrester mente de ikke var lurt uten å bytte ECU også, da ville den bli 20hk. Tohatsu 9,9 er altså samme motor som Mercury. I tillegg må/bør det byttes propell. Uten bytte av ECU, men med FA til 18hk, ville akselerasjonen bli dårlig!

 

Det var en av årsakene til at jeg gikk for Suzuki på torsdag, den ble 18,5hk med Restrictorplate byttet til Flame Arrester og ei gummipakning samt større propell.

Link to post
Share on other sites

Jeg villa ha jolla raskere i plan med mye last ombord. Bytta fra standrard 12» til 11», og det var en markant forskjell. Mista 1/2-1 knop toppfart. 
 

på en større båt ville jeg valgt 10» eller 9» propell. Toppfart er ofte lite relevant i praktisk bruk. 
 

jolla er en Zodiac 310 cadet RIB. planer fint med 3 voksne ombord. Toppfart 21-22 knop. 
 

har satt på finner på undervannshuset også. Det gir bedre løft 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Jeg villa ha jolla raskere i plan med mye last ombord. Bytta fra standrard 12» til 11», og det var en markant forskjell. Mista 1/2-1 knop toppfart. 
 

på en større båt ville jeg valgt 10» eller 9» propell. Toppfart er ofte lite relevant i praktisk bruk. 
 

jolla er en Zodiac 310 cadet RIB. planer fint med 3 voksne ombord. Toppfart 21-22 knop. 
 

har satt på finner på undervannshuset også. Det gir bedre løft 

 

Motor har du på denne .....

Link to post
Share on other sites

R.O skrev On 1/22/2022 at 14.24:

Har hatt 4 Yamaha motorer, aldri noe problem. Kjøpte ny 6kh Suzuki i fjor sommer, den er jeg mindre fornøyd med. Honda har jeg ikke eid, men de snakker alle varmt om. 

Jeg har også alltid sverget til Yamaha, men tilfeldighetene gjorde at det ble to Suzukier (6 og 9,9hk) før jeg "endelig" fikk kjøpt med en 20 hester 2015-modell Yamaha for 3 år siden.

Og da var det samtidig slutt på 1 max to drag i snora, og kjøre avgårde.

Den Yamahaen er såå kilen å få igang, særlig når det er kaldt.

Har forsøkt å skifte forgasser og plugger, uten hell, søk på nettet og samtale med Yammis verksted antyder at "de bare er sånn"

 

Så om jeg kan velge igjen, eller skal gi råd, kjøp noe annet enn Yamaha med forgasser.

 

Litt rart forresten at Yamaha som liksom skal være "state og the art" tviholder på forgasser, mens bl.a  "billigmerket" Suzuki har hatt innsprut i flere år, erkerivalen Mercury har også kuttet ut gasseren.

 

Jeg har kanskje ikke fulgt godt nok med, men har ikke sett noe om at Yamaha har gjort det samme enda.

Redigert av nomen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev for 2 timer siden:

Motor har du på denne .....

Suzuki df20

 

litt skeptisk til all elektronikken i den i og med at vi skal seile jorda rundt, men til vanlig bruk er dette en super motor. Injection på denne. 
 

konker den får jeg kjøpe en ny 2 takt som selges mange steder i verden 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 8 minutter siden:

Suzuki df20

 

litt skeptisk til all elektronikken i den i og med at vi skal seile jorda rundt, men til vanlig bruk er dette en super motor. Injection på denne. 
 

konker den får jeg kjøpe en ny Yamaha 2 takt som selges mange steder i verden 😊

👍🙂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...