Jump to content

Tohatsu 40hk 2 takt


Fisker88

Recommended Posts

Hei, har problemer med min Tohatsu 40 hk 2 takt.

den starter å går fint på tomgang, men når jeg har fått opp turtall å båten går i plan tar det ca 30 sekunder før den kutter fullstendig.

hva kan dette være? Bare å sette hendelen i fri så starter den som en klokke igjen. 
 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Har renset gassere. Det er akkurat som om dødmannsknappen blir dratt ut. Momentant stopp. Ingen fjusking i forkant. Skjedde 3-4 ganger på rad før jeg snudde å kjørte rolig inn igjen. Da gikk den fint på lavt turtall. Mistenkte først ecu, men en som mente at da ville ikkje motoren startet i utgangspunktet

Link to post
Share on other sites

Hadde en 30 hk Tohatsu med Biltema-tank. Nøyaktig samme symptom.  Fant ut at røret inni tanken var løst og motor søg luft med bensinen. 

 

Flottørkammer rekker i 10-20 sek med full gass og kammer er som en buffer. Motor dør når kammer i forgassee ikke etterfylles fort nok

 

Så sjekk etter falsk luft og at motor får nok bensin. 

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev On 21.1.2022 at 21.53:

Er det mekanisk styring av timingen på tenningen på denne ? (Sitter da gjerne er stag som går inn i dekselet over svinghjulet på toppen av motoren)

Ja er mekanisk styring av timingen. Sist gang den stoppet, måtte jeg vri litt på den for å få start igjen å gikk veldig ruskete da.

Link to post
Share on other sites

Fisker88 skrev On 24.1.2022 at 20.37:
VegJoh skrev On 21.1.2022 at 21.53:

 

Ja er mekanisk styring av timingen. Sist gang den stoppet, måtte jeg vri litt på den for å få start igjen å gikk veldig ruskete da.


Da ville jeg ha sjekket litt mer rundt denne. Kan det være slark eller feilstillling, evt. noen plastdeler el. som kan ha røket, slik at den er litt ute av stilling. 

Link to post
Share on other sites

Luske_Ludvig skrev On 22.1.2022 at 0.53:

Hadde en 30 hk Tohatsu med Biltema-tank. Nøyaktig samme symptom.  Fant ut at røret inni tanken var løst og motor søg luft med bensinen. 

 

Flottørkammer rekker i 10-20 sek med full gass og kammer er som en buffer. Motor dør når kammer i forgassee ikke etterfylles fort nok

 

Så sjekk etter falsk luft og at motor får nok bensin. 

Har sjekket tank, å renset gassere. Ingen forskjell. Det skal vel egentlig være en oljetank inni motoren. Denne er tatt vekk å olje niva bryteren er stripset opp. Kan det være at problemet ligger der? Tok ut ledningene å motoren gikk akkurat like fint på tomgang

Link to post
Share on other sites

Fisker88 skrev for 3 timer siden:

Har sjekket tank, å renset gassere. Ingen forskjell. Det skal vel egentlig være en oljetank inni motoren. Denne er tatt vekk å olje niva bryteren er stripset opp. Kan det være at problemet ligger der? Tok ut ledningene å motoren gikk akkurat like fint på tomgang


Uten å kjenne din spesifikke motor så kan jeg bare spekulere på følgende: 

Skal oljenivåbryter være en faktor så tenker jeg slik. En bryter er nettopp som navnet sier en enhet som enten bryter eller gir strøm igjennom seg. Dvs. Har den olje er enten strømmen sluttet eller brutt. Noe som igjen vil si at den i såfall ut i fra den beskrivelse av feilen som du skriver i første post må ha en prosedyre som tilsier at motoren skal kutte etter ca. 30 sekunder om den detekterer at det ikke er olje (som enten detekteres ved at bryteren er sluttet eller at den bryter strømmen) 

Dette kan du jo i såfall teste ganske enkelt ved først å teste uten at polene i oljenivåbryter ledningene er sluttet og se hva som skjer ved pådrag og deretter gjøre samme test der polene i ledningene er sluttet. Gir testen samme resultat, er oljenivåbryteren ikke en faktor. 
 

Ps. Det er kanskje smart å teste på lesningsnivå/kontaktpunktene før bryteren, slik at en eventuell defekt bryter ikke påvirker testen.

Link to post
Share on other sites

Fisker88 skrev for 4 timer siden:

Har sjekket tank, å renset gassere. Ingen forskjell. Det skal vel egentlig være en oljetank inni motoren. Denne er tatt vekk å olje niva bryteren er stripset opp. Kan det være at problemet ligger der? Tok ut ledningene å motoren gikk akkurat like fint på tomgang

Kan være problemet dersom oljeslangen ikke er skikkelig plombert. Da vil du få luft inn i bensin/olje pumpa. Den vil fortsatt suge (luft) selv om beholderen er tom og nivåalarmen er koblet fra. Jeg skrudde inn en syrefast M8 bolt inn i oljeslangen og forseglet denne med en slangeklemme over bolten for å sikre meg at oljeslangen var helt potte tett og unngå falsk luft.  Dette var på en Johnson 70.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fisker88 skrev On 21.1.2022 at 21.01:

Det er akkurat som om dødmannsknappen blir dratt ut. Momentant stopp. Ingen fjusking i forkant. 

 

Normalt sett så vil bensintilførsel ikke gi helt momentant stopp.  Men har sett det også noen ganger.  

En ting som kan gi slikt symptom er feks at bensinslange ligger med en liten bøy, slik at den suges flat av undertrykket fra pumpa på full gass, mens den gir grei gjennomstrømming på lavere turtall  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...