Jump to content

Fikse kobling av relé/kontaktor type ghisalba for skille mellom landstrøm og generator drift


Sitrin

Recommended Posts

Kløna meg klarte å komme borti så 230v tilførselen +en lask løsnet på kontaktoren/reléet

At den løsnet når jeg drev med noe annet er nok et varsel på at noe/stramming uansett burde gjøres.

Kan noen veilede meg på hvor 230v og lasken skal kobles.

De løse ledningene er 230v landstrøm. Agregatet er koblet til nede/underst.

 

 

9709EA72-FB3B-422C-B694-3C089ED474C9.jpeg

32736AF1-E21E-4EB8-8C13-68F54632853F.jpeg

Redigert av Sitrin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Koblingspunktene er beskrevet på siden av releet.

Hvis en og tre er styringen av releet så blir landstrøm koblet inn der og hvis man legger lask mellom 2 og R2 Sam 4 og R4 så kan aggregatet kobles inn på R2 og R4 men uttak til båten blir R1 og R3.

Ikke sikker på om det blir riktig og håper noen kan bidra 

 

Link to post
Share on other sites

Etter en dialog med en tidligere kollega så har vi kommet til at det er en annen (lenger inn oppe) koblingspunkt for å styre kontaktoren.

Da ble det mere logisk.

230vinn på 1 og tre.

Aggregatet inn på R2 og R4.

Lask mellom R3 til 4 og fra R1 til 2

Strøm til båten på 2 og 4.

rellet styres av 230V landstrøm og styringen får da en lask fra hver fas til en og tre.

Fra det ene bilde så kan det se ut som kontaktor styringen er oppe i bakkant.

Link to post
Share on other sites

Nå har du jo fått det til å fungere, men synes dette ser veldig lurvete og utrygt ut. Nå synes jo ikke alt på bildene, men ser ut til å være mangeledere uten endehylser, korte tramper tilsynelatende uten strekk avlastning. Slik ville jeg ikke hatt det i båt hvor det er mye bevegelse(ikke hjemme heller). Ikke ment som kritikk til trådstarter, bare et tips til sikrere El innstallasjon

Link to post
Share on other sites

Det skal helt klart ikke se sånn ut når jeg er ferdig. 👍

Det skal på strekkavlastere, ingen løse kordeler og endehylser. Kjenner til hvordan det skal gjøres.

Mange år siden jeg jobbet med elektro så jeg ble raskt litt usikker, så det var greit med en oppdatering.

Har gått over det meste av 230V i båten og det har det vært behov for. Hadde bare ikke tenkte på kontaktoren før kom bort i den i går.

Tok med kontaktoren hjem da det så ut som det ene kontaksettet ikke fungerte som det skulle. Jeg får teste den hjemme og avgjøre om jeg skal kjøpe ny eller om det fungerer

 

 

Redigert av Sitrin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ender som regel opp med Finder når jeg filtrerer på Elfa sine sider. De er også lette å finne god dokumentasjon på online, i motsetning til den gamle kontaktoren. Dette burde passe bra og være raust nok dimensjonert til at det ikke er noen bekymring. Ville nå puttet det i en liten DIN boks også. De selger el-cheapo sånne på Biltema 😇

 

https://www.elfadistrelec.no/no/kontaktor-2no-2nc-230v-25a-25kva-finder-22-34-230-4620/p/30162819?q=Kontaktor&pos=1&origPos=30&origPageSize=50&track=true

 

Har fått feil på slik kontaktor en gang. Da var det varmgang i klemme pga dårlig eller glemt teiting som gjorde at plasten ble bløt nok til at kontakter innvendig forskjøv seg noe.

 

 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...