Jump to content

Lekkasje i varmeveksler KAD43?


PanzerHans

Recommended Posts

Jeg har lignende problemer som beskrevet her: 


Dette er en Kad43 med 1.300 timer, og jeg har funnet tæreskader på oljekjøleren, som er utbedret, men jeg stusser og over at kjølevannet på ferskvannsiden mister farge over tid. Har smakt litt forsiktig med tungespissen, men klarte ikke å kjenne noe saltsmak, men vil ikke ha i meg noe særlig av dette, så det ble med det. 
Jeg har antatt at det er gjennomslag mellom sjøvannssiden og ferskvannssiden, og da kan det slik jeg har forstått det bare være i varmeveksleren. Denne står uten tilkobling til VVB, og kaster ikke av seg noe ekstra vann i ekspansjonstanken under drift.

Er jeg på rett spor?

Link to post
Share on other sites

Penta Grønn orginal, en gang i året (skiftet i sommer som var). Båten har bare vært i mitt eie siden mars i fjor. Problemene startet etter at jeg kjørte en runde systemrens i motoren etter at jeg hadde utfordringer med temperaturalarm. 

Det tar ikke så mange timer før den endrer seg, kanskje 10 timers gange. Muligens mindre.

Link to post
Share on other sites

Skyllet du godt etter runden med systemrens?

 

Årsaken kan være at det er løsnet mye gammel moro som følge av systemrensen og at det trenges en rekke gjennomskyllinger før alt er kommet ut. Eller det kan være lekkasje i varmeveksleren som du er inne på. 

 

Har du målt kjølevesken om frostbestandigheten også reduseres?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...