Jump to content

Erfaringer med Mercury Pro XS 150hk 2takt?


Katla

Recommended Posts

Da er dette en optimax v6 to-takter? 

Optimax har jeg testkjørt ved 2 anledninger og funnet at det ikke er noe for meg pga mye støy på lavere og midlere turtall.  Dette var henholdsvis en optimax 135/askeladden 585 og en optimax 150/askeladden 605. Lyden opplever jeg som tøff og barsk, men har ingenting på en familiebåt å gjøre, med mindre båten har deksel som går over motoren. Dette er bare mine meninger, og må legge til at jeg er litt var for støy når jeg skal nyte i båt. 

Ellers er motorene relativt drivstoffgjerrige, men må ha totaktsolje.

Akselerasjonen er fenomenal på disse, og toppfart er god.  Super til vannsport.

Vedlikehold og driftsikkerhet vet jeg lite om på disse, men det er 10 år gammelt og hvordan det er vedlikeholdt er meget viktig. Vær kritisk ved befaring, som på alt av brukt båt.

 

Jeg ville valgt 4-takter pga generelt lavere støy, spesielt på lave og midlere turtall.

 

Fortell gjerne hvilken båt det er også, sikkert noen med erfaring med den også her inne.

 

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 3 timer siden:

Da er dette en optimax v6 to-takter? 

Optimax har jeg testkjørt ved 2 anledninger og funnet at det ikke er noe for meg pga mye støy på lavere og midlere turtall.  Dette var henholdsvis en optimax 135/askeladden 585 og en optimax 150/askeladden 605. Lyden opplever jeg som tøff og barsk, men har ingenting på en familiebåt å gjøre, med mindre båten har deksel som går over motoren. Dette er bare mine meninger, og må legge til at jeg er litt var for støy når jeg skal nyte i båt. 

Ellers er motorene relativt drivstoffgjerrige, men må ha totaktsolje.

Akselerasjonen er fenomenal på disse, og toppfart er god.  Super til vannsport.

Vedlikehold og driftsikkerhet vet jeg lite om på disse, men det er 10 år gammelt og hvordan det er vedlikeholdt er meget viktig. Vær kritisk ved befaring, som på alt av brukt båt.

 

Jeg ville valgt 4-takter pga generelt lavere støy, spesielt på lave og midlere turtall.

 

Fortell gjerne hvilken båt det er også, sikkert noen med erfaring med den også her inne.

 


Det er tiltenkt en familiebåt til å putre rundt i fjorden med, gjerne besøke noen havne destinasjoner også.

Er jo forventet at en båtmotor lager litt lyd, men hvis denne brummer vesentlig mer enn andre motorer (eller 4takter) så er denne 2takteren kanskje ikke noe for oss. Egnet til Vannsport er et pluss, men ikke primærformålet. 
 

motoren står på en Askeladden 605. Hvilke motorer er vanligvis levert på 605en?

Link to post
Share on other sites

Katla skrev 1 time siden:

motoren står på en Askeladden 605. Hvilke motorer er vanligvis levert på 605en?

Askeladden 605 er levert med optimax 115, 135, og 150. Dette er direkteinsprøytede 2-taktere. 115 hk fungerer ok også på støy. 

Den er også levert med F115, verado 135 og verado 150. Detter er 4- takter. 

 

Jeg har hatt slik båt i 13 sesonger, først med optimax 115, deretter byttet jeg til mercury F150, 4-takter.

Hvis jeg skulle hatt slik båt igjen hadde jeg uten tvil valgt 150 hk 4-takter. Det gir vesentlig mindre støy når man putrer rundt, og mindre støy i marsjfart. Det gir også kraftoverskudd til å komme enkelt i plan med selv tunge personer ved vannsport.

Båten går også noe mykere i bølger pga at den trives bedre med mer vekt i hekken når det er montert 150 hk 4-takter, spesielt verado. 

 

Det er mulig det er levert noen med Suzuki f115 og f150 også. 

Askeladden 605 begynner å dra på årene, så det kan være mulig å finne en med nyere motor, det kan være et godt valg...

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev 1 time siden:

Askeladden 605 begynner å dra på årene, så det kan være mulig å finne en med nyere motor, det kan være et godt valg...

 

nyere motor er nok å foretrekke ja. Med tanke på forventet levetid og potensielt resalg av båten etter noen sesonger i vårt eie, hvilken årgang bør vi lete etter nå på valg av motor?  


Vi har prøvekjørt en Askeladden 605 med Mercury Optimax 115hk (2007 modell) Enig at den er OK på støy, men mistenker at den er litt for gammel?

 

150hk har vi ikke fått prøvekjørt enda så har ikke fått sammenlignet den mot 115hk. det er altså vesentlig merkbar forskjell i støy på disse to motorene?

 

tusen takk for svar og tips! 

 

Link to post
Share on other sites

Hadde en Askeladden  605 m/ Mercury 115 EFI i noen sesonger. Super båt, og stillegående grei motor. Før den hadde jeg en Askeladden 525 Excel m/ 90 Optimax. Denne motoren var veldig sprek, og ga ikke så mye mer støy enn en firetakter. Men de større Optimaxene ( 135/150), ville jeg ha holdt meg langt unna hvis du ikke liker støy, da disse er noen forferdelige bråkete motorer, som krever hørselvern.(:wink:).,(for å sette det litt på spissen).

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev for 3 timer siden:

Men de større Optimaxene ( 135/150), ville jeg ha holdt meg langt unna hvis du ikke liker støy,

 

Gjelder dette generelt alle de større optimaxene, uavhengig av årsmodell?


Ettersom vi er en småbarnsfamilie hvor ungene er under 4 år så er ikke unødvendig mye støy ønskelig.
 

Er 605 vi ønsker oss, da denne hadde en praktisk dekkslayout og så har jo Askeladden også et godt rykte på seg, men virker som vi bør lete videre etter en annen 605, ettersom den vi snuste på nå hadde 150hk 2takter i hekken. 

Link to post
Share on other sites

Katla skrev for 13 timer siden:

150hk har vi ikke fått prøvekjørt enda så har ikke fått sammenlignet den mot 115hk. det er altså vesentlig merkbar forskjell i støy på disse to motorene?

Kort og godt ja.

 

Katla skrev for 3 timer siden:

Gjelder dette generelt alle de større optimaxene, uavhengig av årsmodell?

Det tør jeg ikke å svare på. 135-150-175 skal være like. Om 200 er samme vet jeg ikke. 

Hvis mulig så ville jeg valgt motor som ikke er mer enn 5 år gammel.

Det vil komme betydelig større utvalg på finn om et par mnd, men selvfølgelig også mye større rift om båtene, hvis det blir som de siste årene...

Link to post
Share on other sites

Som nevnt så er Mercury 135-150 ei skikkelig bråkebøtte. Kanskje "tøft" på en tøff RIB, men hver gang jeg ser/hører en slik Daycruiser som kommer inn i by-havna, eller sklir gjennom trange sund, så er jeg glad jeg ikke har slik. Ofte virker det som familien som sitter i de ikke virker komfortable heller. .

Når det så kommer en firetakter, som nesten er lydløs, så er det absolutt rett for en familie-båt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...