Sjøvind Startet 23.Januar.2022 Del på Facebook Startet 23.Januar.2022 Har en del rur og rur-rester på propell og propellkon. Går det fint å fjerne dette med syre, eller vil det tære på aluminiumen og lakken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 23.Januar.2022 Del på Facebook Svart 23.Januar.2022 Ingen problem med feks saltsyre, skyll godt med ferskvann og bruk verneutstyr! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Schjell Svart 25.Januar.2022 Del på Facebook Svart 25.Januar.2022 All syre funker, men bruk lav konsentrasjon. Eg ville valgt sitronsyre som er svak og ufarlig, men til gjengjeld bruk denne med høgare konsentrasjon. Basert på dei bilda så treng det berre å ligge å godgjere seg i ca 4- 5 timar før du børster lett over og skyller godt med vatn. Du vil sjå at det danner seg små gassbobler rundt ruren. Og ja, du har rett i være skeptisk med alu og syre. Dersom syra får tid til å ete seg gjennom det beskyttande oksidlaget så vil syra (alle syrer) angripe aluminiumet og tære på den. Så det er mao en dårlig plan å eksempelvis skrubbe propellen med ei stålbørste rett før du skal syrevaske den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøvind Svart 8.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2022 Takk for svar! Hadde en runde med syrevask forleden. Pga aluminium og gummihub tok jeg ikke sjansen på saltsyre, men brukte sitronsyre. Lot kon få et bad imens propellen bare ble penslet. Rur lot seg lett fjerne med en plastskrape etter noen runder. Skiver, bolt og mutter fikk seg 20 min i saltsyre, ikke behov for noe skraping der. Før: Etter: Propell og kon etter sitronsyrebehandling: Propellen skal få seg en tur på verksted for utbedring av hakk og balansering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Svart 11.Februar.2022 Del på Facebook Svart 11.Februar.2022 At det går fint med saltsyre på aluminium er en sannhet med veldig store modifikasjoner. Som andre nevner her, når oksidlaget er borte vil aluminiumet reagere svært kraftig med saltsyren. Men er propellen lakkert, så vil lakken beskytte. Men har lakken skader, så risikerer du skader i aluminiumen om du lar saltsyren være i kontakt med aluminiumen for lenge. Denne syntes jeg forklarer det på en grei måte. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.