Jump to content

Syre på alupropell - go eller no-go?


Sjøvind

Recommended Posts

All syre funker, men bruk lav konsentrasjon. Eg ville valgt sitronsyre som er svak og ufarlig, men til gjengjeld bruk denne med høgare konsentrasjon. Basert på dei bilda så treng det berre å ligge å godgjere seg i ca 4- 5 timar før du børster lett over og skyller godt med vatn. Du vil sjå at det danner seg små gassbobler rundt ruren.

 

Og ja, du har rett i være skeptisk med alu og syre. Dersom syra får tid til å ete seg gjennom det beskyttande oksidlaget så vil syra (alle syrer) angripe aluminiumet og tære på den. Så det er mao en dårlig plan å eksempelvis skrubbe propellen med ei stålbørste rett før du skal syrevaske den.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for svar! Hadde en runde med syrevask forleden. Pga aluminium og gummihub tok jeg ikke sjansen på saltsyre, men brukte sitronsyre. Lot kon få et bad imens propellen bare ble penslet. Rur lot seg lett fjerne med en plastskrape etter noen runder. Skiver, bolt og mutter fikk seg 20 min i saltsyre, ikke behov for noe skraping der.


Før:

4D92254A-73D7-445B-BBBA-31A597F454E1.jpeg.b47c274320965c5ec2f9e6f396dff27c.jpeg

 

Etter:

97FFC568-25A0-4C57-A7FB-D142D4AC8E04.jpeg.d273dce8b1f586d12e5a93ddce4d720d.jpeg
 

Propell og kon etter sitronsyrebehandling:

9665A403-C8DF-42DC-9ACB-4729EDDA30B3.jpeg.a82762e7e2c6effe42dc7ad12f4ec1c1.jpeg

 

Propellen skal få seg en tur på verksted for utbedring av hakk og balansering.

Link to post
Share on other sites

At det går fint med saltsyre på aluminium er en sannhet med veldig store modifikasjoner. Som andre nevner her, når oksidlaget er borte vil aluminiumet reagere svært kraftig med saltsyren. Men er propellen lakkert, så vil lakken beskytte. Men har lakken skader, så risikerer du skader i aluminiumen om du lar saltsyren være i kontakt med aluminiumen for lenge.

 

Denne syntes jeg forklarer det på en grei måte.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...