Jump to content

Kan solcellepanel(er) og batterilader lade samme batteri(er) samtidig?

Oggiwara'en

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst å montere solcellepanel i båten for lading i uthavn og havner der det ikke er strøm tilgjengelig. Da er det et par ting jeg lurer på siden en hører og leser mange rare påstander jeg som ikke har særlig greie på elektronikk ikke kan validere sannhetsgehalten av.  Jeg "vet" at flere solcellepaneler med hver sine regulatorer jobber fint sammen.

Men kan solcellepanel(er) med MPPT regulator(er) og batterilader på landstrøm lade samme batteri(er) samtidig uten at noe galt skjer?

Og kan solcellepanel(ene) lade batteri(ene) samtidig med at motoren går uten at det går ut over Dynamo etc?
Har også blitt fortalt at jeg må ta av laderen på landstrøm før jeg starter motoren fordi det kan skade både dynamo og lader å kjøre samtidig?
Hva er rett her?
Ønsker svar fra de som VET og/eller har ERFARING med ovenfornevnte spørsmål.

Hei.

Me har hatt solcellepanel på båten i snart 18 år. Det har fungert heilt utmerka, og eg har aldri kopla panela frå når eg startar motorane, eller koplar til landstraum. Eg har hatt tre ulike regulatorar. Dei siste 5-6 år MPPT.

Eg plar ikkje la motorane gå medan båten er tilkopla landstraum, men det har skjedd meir enn ein gang.

Dette har heller ikkje ført til problem.

Eg har skifta dioder på dynamoane eit par tre gangar til saman, men det er lenge sidan sist. Årsakene kjenner eg ikkje.

Dette er mi erfaring.

Ask skrev 3 minutter siden:

Hei.

Me har hatt solcellepanel på båten i snart 18 år. Det har fungert heilt utmerka, og eg har aldri kopla panela frå når eg startar motorane, eller koplar til landstraum. Eg har hatt tre ulike regulatorar. Dei siste 5-6 år MPPT.

Eg plar ikkje la motorane gå medan båten er tilkopla landstraum, men det har skjedd meir enn ein gang.

Dette har heller ikkje ført til problem.

Eg har skifta dioder på dynamoane eit par tre gangar til saman, men det er lenge sidan sist. Årsakene kjenner eg ikkje.

Dette er mi erfaring.

Takker og bukker for svaret. Da er det slik jeg håpet på angående solcellepanel vs. lader og dynamo. Det er det viktigste for meg. :thumbsup:

Det er ingen problemer med slik du tenker det, det vet jeg av egen lang erfaring (og teknisk kompetanse :saint:).

Nå har jeg en "smartkobling" for panelene. De er under gange og i uthavn uten landstrøm koblet til forbruksbanken, men ved landstrøm (som er koblet direkte til forbruksbanken), kobles de automatisk om til å lade startbatteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Helt enkelt med en batterieliminator som gir 12V til et rele. Når eliminatoren får 230V slår releet til og veksler  utgangen av regulatoren over til startbatteriet.

ladeveksling.jpg.93143c5b83b52aeacd24e46f48e0a157.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har solceller. Kobler de bare fra om vinteren for å passe på lithiumbatterier. De skal jo helst ikke lade i kulda, og holde seg unna fulladet ved vinterhvilen. Ellers går solceller og landstrømslader eller motor samtidig.

Prøver å koble fra landstrømmen før jeg starter motoren. Akkurat det handler vel like mye om å unngå å forlate brygga med støpsel fortsatt i:) 

Har mppt-regulator.

Ikke noen negative konsekvenser foreløpig.

Redigert av willmasta (see edit history)
willmasta skrev 1 minutt siden:

Jeg har solceller. Kobler de bare fra om vinteren for å passe på lithiumbatterier. De skal jo helst ikke lade i kulda, og holde seg unna fulladet ved vinterhvilen. Ellers går solceller og landstrømslader eller motor samtidig.

Prøver å koble fra landstrømmen før jeg starter motoren. Akkurat det handler vel like mye om å unngå å forlate brygga med støpsel fortsatt i:) 

Ikke noen negative konsekvenser foreløpig.

Takk for tipset. Jeg har bly/syre batterier og bruker båten hele året.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

Helt enkelt med en batterieliminator som gir 12V til et rele. Når eliminatoren får 230V slår releet til og veksler  utgangen av regulatoren over til startbatteriet

Det var en fiffig løsning !

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Har solcellepanel (4 x 110W) tilkoblet MPPT150/35, disse lader start og servicebatteri paralellt med lader. Når motoren starter blir panelene koblet ut (via et rele) slik at da er det kun ladestrøm fra dynamoen. dette er iflg leverandør gjort for å beskytte regulatoren på dynamoen.

Nå er det en usikkerhet med min kobling og den Escaro har.

Når en kobler opp et system med solceller, skal en først koble regulatoren til batteriene og så panelene til regulatoren, og omvendt ved frakobling. Da blir det egentlig feil når vi kobler regulatoren fra batteriene, hos meg riktignok et svært kort øyeblikk når releet veksler mellom start og forbruk. Men kanskje det ikke er så farlig likevel? Det går jo bra både hos meg og hos Escaro.

Lars H. skrev 28 minutter siden:

riktignok et svært kort øyeblikk når releet veksler mellom start og forbruk.

Du som har faglig kompetanse til å vurder slike ting @Lars H., kan det være slik at det er litt «reststrøm» i noen kondensatorer eller lignende i disse regulatorene, slik at den ikke mister strømmen sin helt ved disse små byttene ?? 
Det er jo flere elektroniske duppeditter, der ikke diodene slukker før etter noen sekunder etter at man har koblet fra strømmen. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

8 hours ago, Oggiwara'en said:

Men kan solcellepanel(er) med MPPT regulator(er) og batterilader på landstrøm lade samme batteri(er) samtidig uten at noe galt skjer?

Og kan solcellepanel(ene) lade batteri(ene) samtidig med at motoren går uten at det går ut over Dynamo etc?

Jeg ser to ulike tolkninger av spørsmålet i trådtittel.  Det ene er om en MPPT-regulator kan kobles sammen med landstrømlader og/eller motorlader uten at noe går galt.  Der er jeg veldig enig med de fleste andre som har svart her - ingenting skal kunne gå galt, både MPPT-laderen, generatoren og landstrømsladeren skal tåle å kobles til et batteri som står under ladespenning uten at noe går galt.  I likhet med andre her har heller ikke jeg hatt negative erfaringer med å kombinere flere slike ladekilder samtidig.  @Escarohar en ordning hvor regulatoren kobles fra ved motorgange - det bør ikke være nødvendig, men dynamoen gir jo fra seg mye "støy", det kan ha innvirkning på elektronikken i MPPT'en (for tyve år siden greide jeg å ødelegge en laptop ved å koble den rett på bilbatteriet under kjøretur - gikk fint så lenge jeg hadde batteri i laptop'en, men da jeg koblet ut laptopbatteriet døde laptopen).  (Når jeg leser innlegget hans en gang til, så ser jeg at det er for å beskytte motorregulatoren og ikke MPPT'en - det gir ikke mening i mitt hode, tipper det er noen veldig sære garantivilkår fra leverandørens side kanskje)

Den andre tolkningen: kan man dra lading av både landstrømslader/motorlader og solcellepaneler samtidig?  Altså, som i at man drar mindre strøm fra landstrømskontakten, eller påfører motoren mindre motstand dersom sola skinner på panelene?  Er det noen som vet?  Dette er noe som kan være litt relevant når man har båten stående "i bås" i lengre tid i strekk, men tilkobling til dyr landstrøm og et visst strømforbruk (eller når man er i gjestehavn med forbruksmåling og stive strømpriser ... slik det ofte er i utlandet). 

Der tror jeg ikke det finnes noe fasitsvar - jeg tror svaret kan være både ja og nei (men nå synser jeg, så hvis noen vet dette bedre enn meg, så korriger meg om jeg tar feil):

• Dersom batteriet er ganske utladet (eller landsstrømsladeren er underdimensjonert) så vil ladespenningen i startfasen av landstrømsladingen være såpass lav at MPPT-regulatoren fortsatt vil gi "full pupp" mot batteriet.
  • På et eller annet tidspunkt vil ladespenningen fra batteriladeren bli såpass høy at MPPT-regulatoren vil koble ut lading fra solcellepaneler.
  • Når landstrømsladeren mener at batteriet er ferdig oppladet, vil den gå tilbake til "floatspenning", da kan det hende at MPPT-laderen vil kunne bidra noe til å dekke eventuelt forbruk i båten.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

VegJoh skrev for 1 time siden:

Du som har faglig kompetanse til å vurder slike ting @Lars H., kan det være slik at det er litt «reststrøm» i noen kondensatorer eller lignende i disse regulatorene, slik at den ikke mister strømmen sin helt ved disse små byttene ?? 
Det er jo flere elektroniske duppeditter, der ikke diodene slukker før etter noen sekunder etter at man har koblet fra strømmen. 

Noen direkte advarsel om at noe skal bli ødelagt ved å frakoble batteri fra regulator har jeg ikke funnet. Det som er viktig er under sammenkobling. Da må regulatoren kobles til batteriene først for at den skal stille seg inn for et 12volt eller et 24volt anlegg. Så kanskje den husker det om en senere kobler fra batteriene? Dette er en antakelse som om jeg hadde giddet sikkert kunne fått bekreftet fra feks. Victron, så ta det med en klype salt. Men nå er det natti natti. :sleep:

48 minutes ago, Lars H. said:

Det er den laderen, landstrøm, dynamo eller solcelle som gir høyest spenning som lader batteriet. Det kan variere etter hvilken syklus laderne er i.

Det avhenger vel litt av batterikapasitet og laderens kapasitet også.  Dersom to ladere begge prøver å gi over 14V ladespenning, mens faktisk ladespenning er under 14V, så vil det trekkes strøm fra begge laderene.

tobixen skrev for 7 timer siden:

Det avhenger vel litt av batterikapasitet og laderens kapasitet også.  Dersom to ladere begge prøver å gi over 14V ladespenning, mens faktisk ladespenning er under 14V, så vil det trekkes strøm fra begge laderene.

Ja, vil det det..? 

Jeg har 2 motorer, og har alltid hørt at om alle batteriene er koblet sammen under lading,  vil bare den ene dynamoen levere, den som leverer den høyeste spenningen . 

Takker og bukker! Her var det mange flotte innspill. :clap: Tar gjerne i mot flere. 

Godt å lese at flere her ikke kobler bort solcellepanelene når motoren(e) går og at det heller ikke er noen konflikter mellom Solcelle og batterilader.

Jeg håper ut i fra det jeg leser at jeg skal kunne vedlikeholdslade forbruksbatteriene med  ett eller to 100W solcellepaneler i hjemmehavn. Skal også teste om ikke batteriladeren kan få hvile største delen av året i hjemmehavn. Det kan spare noen kroner i strømutgifter. Tror også det kan holde med kun solcellepanel(er) på helgeturer i vinterhalvåret når ikke kjøle/fryseboksen går døgnet rundt. For uansett vil batteriene(2x100ah forbruk) bli ladet fra motor/dynamo i mange timer om dagen. Nyinnkjøpt kompressor kjøle/fryseboks bruker en god del mindre strøm enn det 36 år gamle kjøleskapet som takket for seg. Holder også på å bytte ut alle lyskilder til LED lys. Alt dette vil redusere strømforbruket ombord.

Oggiwara'en skrev 39 minutter siden:

Takker og bukker! Her var det mange flotte innspill. :clap: Tar gjerne i mot flere. 

Godt å lese at flere her ikke kobler bort solcellepanelene når motoren(e) går og at det heller ikke er noen konflikter mellom Solcelle og batterilader.

Jeg håper ut i fra det jeg leser at jeg skal kunne vedlikeholdslade forbruksbatteriene med  ett eller to 100W solcellepaneler i hjemmehavn. Skal også teste om ikke batteriladeren kan få hvile største delen av året i hjemmehavn. Det kan spare noen kroner i strømutgifter. Tror også det kan holde med kun solcellepanel(er) på helgeturer i vinterhalvåret når ikke kjøle/fryseboksen går døgnet rundt. For uansett vil batteriene(2x100ah forbruk) bli ladet fra motor/dynamo i mange timer om dagen. Nyinnkjøpt kompressor kjøle/fryseboks bruker en god del mindre strøm enn det 36 år gamle kjøleskapet som takket for seg. Holder også på å bytte ut alle lyskilder til LED lys. Alt dette vil redusere strømforbruket ombord.

Ikke direkte svar på tråden, men kan informere om at mine solceller 2x60w holder kjøleboksen min gående fra mai til september uavhengig av lading fra landstrøm. Har den stående på minimum når jeg er lenge borte fra båten. Kjører den opp på mer futt når jeg bruker båten. Innbiller meg at jeg da kan spare meg for negative konsekvenser av eventuelle feil ved strømopplegg i havna. Før var jeg stort sett koblet til alltid når jeg lå i havn. Begrenset med lading fra motor også. Dynamo lader bare ca 15-20 ah og blir lite brukt. Lykke til med solceller ?

Redigert av willmasta (see edit history)
1 hour ago, Ida Marie III said:

Ja, vil det det..? 

Det mener jeg ganske bestemt.

Jeg har noe empiri med å bruke to batteriladere.  I begynnelsen av ladesekvensen kan jeg oppnå høyere ladespenning (og dermed raskere lading) ved å ha begge innkoblet.

Etterhvert vil den største laderen tro at batteriene er fulloppladet og gå ned til floatspenning (jeg har bevisst konfigurert laderen til å gå raskt ned i float, da jeg mistenker at "koking" av batterier var et problem når båten stod tilkoblet lader 24/7) slik at den minste laderen står for all ladingen.  Dersom jeg har kort opphold i gjestehavn, så må jeg da plugge ut den lille laderen for at den store laderen skal "våkne opp" og levere ladespenning igjen.

1 hour ago, Ida Marie III said:

Jeg har 2 motorer, og har alltid hørt at om alle batteriene er koblet sammen under lading,  vil bare den ene dynamoen levere, den som leverer den høyeste spenningen . 

I mange tilfeller vil det være slik, men ikke alltid.

Når laderene er koblet sammen, vil jo ladespenningen være lik, så det blir vel strengt tatt feil å snakke om hvilken spenning som blir "levert", det blir kanskje mer riktig å snakke om hvilken spenning regulatorene forsøker å levere.  Dersom regulatoren "ønker" å levere en høyere spenning enn faktisk (målt) ladespenning, så gir den lading - hvis ikke, så gir den ikke lading.

Lars H. skrev On 26.1.2022 at 22.06:

Når en kobler opp et system med solceller, skal en først koble regulatoren til batteriene og så panelene til regulatoren, og omvendt ved frakobling.

Da har jeg koplet feil i 25 år, eller ikke, har alltid dekket til panelet når jeg jobber med det.

Sjekker med Watski

Så här gör du:
1. Montera regulatorn så nära batteriet som möjligt.
2. Dra en kabel kortast möjliga väg från solpanelen till regulatorn via en däckgenomföring
3. Anslut solpanelen med regulatorn. Plus till plus och minus till minus.
4. Anslut regulatorn till batteriet via en säkring och eventuell amperemeter.

Sparelys.no

Veldig enkelt. Det er to kabler, pluss og minus. Koble til solcellepanelene med regulatoren for deretter å koble til regulatoren til batteriet. Så er du ferdig!

Men så kom tvilen snikende 

Sparelys.no

Generelt – Ved oppkopling skal solcellepanelet være tildekket, så det ikke produserer strøm. Når man er ferdig å kople, settes sikringene i og til slutt tas tildekningen på solcellepanelet bort. Dette er viktig for å unngå at f.eks. spenningen fra solcellepanelet «lurer» laderegulatoren til å tro at det er et 24 volt system. Ved større solcelleanlegg med høy spenning og eller strøm, kan det være aktuelt med en egen sikring mellom panel og regulator

Etter å  ha lest dette , har Lars H rett? 

Hyttetorget

5. Tilkobling a. Tilkobling av batteri til styringstavle b. Tilkobling av solcellepanel til styringstavle c. Tilkobling av forbruk til styringstavle (ved demontering følges omvendt rekkefølge)

Sunwind

Generelle tips og råd: • Koble alltid batteriet til regulator før solcellepanel, skal du demontere igjen så husk å koble fra solcellepanelet eller dekk det til.

Så moralen er dekk  til  panelet  før en monterer  så  regulatoren finner ut om det er 12 eller 24V batterier en har, før en tar av tildekkningen  og dekk til  panelet før demontering.   

Har en koplet opp Solcelle / regulator  og  batterilader ordner de opp seg i mellom det hender jeg starter opp før jeg tar landstrømskabelen ikke merket at noe galt med  det.

Øket forbruks banken og hev ut start batteriet for 25 år siden, så jeg slipper å tenke på lading av det. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Glødepluggen skrev 40 minutter siden:

Hei

På victron mppt regulator med app er det en serviceinnstilling hvis man skal arbeide på anlegget. Usikker på hva den gjør, men bruker den før jeg kobler fra. Utover det er også mitt anlegg konstant koblet til. 

Hvilken Victron regulator er det? Jeg hører mye positivt snakk om Victron regulatorer.

Hadde i utgangspunktet tenkt på Biltemas MPPT regulator, da den har fått brukbar omtale. Men jeg ser at andre merker som Bla. Victron og EP Solar har mulighet for å lade to batteribanker som for eksempel forbruksbanken og startbatteriet samtidig. Men nå vet ikke jeg hvor mye 1 Amp på startbatteriet i tillegg vil gjøre eller utgjøre for tilstand og livslengde for startbatteriet. Med noen regulatorer kan en til og med lade både bly og Lithium samtidig, selv om noen påstår at dette ikke er bra for batteriene. Og alt dette til omtrent samme eller marginalt høyere pris enn MPPT regulatoren til Biltema.

Blir vel mest sannsynlig å montere 2 stk. 100W Biltema panel med tilbehør, da det ikke er for stort, tungt eller dyrt. Og jeg regner med at en 15 eller 20 Amp regulator skulle håndtere de to panelene. 

Så har noen erfaring med regulatorer de kan anbefale?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...