Jump to content

Kan solcellepanel(er) og batterilader lade samme batteri(er) samtidig?

Oggiwara'en

Recommended Posts

Noen som kan referere til hva av produsentene av regulatorene (altså ikke butikkene som selger de) selv sier om inn og utkobling av regulator, batteri og paneler? Det eneste jeg finner om min Victron regulator er at ved oppkobling skal batteri kobles til før panelene for at regulatoren skal forstå om det er en 12V eller en 24V bank som skal lades. Jeg finner ingenting om frakobling eller om å dekke til panelene ved slike operasjoner. Heller ikke finner jeg noen advarsler om eventuell skade om en kobler i annen rekkefølge.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Roger jo skrev for 9 timer siden:

Da har jeg koplet feil i 25 år, eller ikke, har alltid dekket til panelet når jeg jobber med det.

Sjekker med Watski

Så här gör du:
1. Montera regulatorn så nära batteriet som möjligt.
2. Dra en kabel kortast möjliga väg från solpanelen till regulatorn via en däckgenomföring
3. Anslut solpanelen med regulatorn. Plus till plus och minus till minus.
4. Anslut regulatorn till batteriet via en säkring och eventuell amperemeter.

Sparelys.no

Veldig enkelt. Det er to kabler, pluss og minus. Koble til solcellepanelene med regulatoren for deretter å koble til regulatoren til batteriet. Så er du ferdig!

Men så kom tvilen snikende 

Sparelys.no

Generelt – Ved oppkopling skal solcellepanelet være tildekket, så det ikke produserer strøm. Når man er ferdig å kople, settes sikringene i og til slutt tas tildekningen på solcellepanelet bort. Dette er viktig for å unngå at f.eks. spenningen fra solcellepanelet «lurer» laderegulatoren til å tro at det er et 24 volt system. Ved større solcelleanlegg med høy spenning og eller strøm, kan det være aktuelt med en egen sikring mellom panel og regulator

Etter å  ha lest dette , har Lars H rett? 

Hyttetorget

5. Tilkobling a. Tilkobling av batteri til styringstavle b. Tilkobling av solcellepanel til styringstavle c. Tilkobling av forbruk til styringstavle (ved demontering følges omvendt rekkefølge)

Sunwind

Generelle tips og råd: • Koble alltid batteriet til regulator før solcellepanel, skal du demontere igjen så husk å koble fra solcellepanelet eller dekk det til.

Så moralen er dekk  til  panelet  før en monterer  så  regulatoren finner ut om det er 12 eller 24V batterier en har, før en tar av tildekkningen  og dekk til  panelet før demontering.   

Har en koplet opp Solcelle / regulator  og  batterilader ordner de opp seg i mellom det hender jeg starter opp før jeg tar landstrømskabelen ikke merket at noe galt med  det.

Øket forbruks banken og hev ut start batteriet for 25 år siden, så jeg slipper å tenke på lading av det. 

Topper med Victrons som er enig med Sunwind ?. Slik jeg tenker er det alltid en risk ved å bryte en kopling der det går betydelig strøm, som feks til en dynamo som sviver. Hvis MPPT koples fra i det den leverer fett med strøm er det vel utgangstransistorene i denne som kan få juling pga energipulsen som dannes når strømmen plutselig ikke har noen vei å gå. Kan unngås ved å dekke til eller slå av/deaktivere regulator først - om mulig. Det samme gjelder solcellene. Leverer de full spiker vil pulsen gå tilbake med antakelig potensiell fare for bypass/sperredioder. Har dog som sagt brutt kretsen med bryter mellom MPPT og solceller noen ganger. I begynnelsen dekket jeg til men etterhvert ble jeg modigere og nøyde meg med å gjøre det sent på dagen/i gråvær etc når produksjonen var forholdsvis liten. Men det beste alternativet er helt sikkert å deaktivere regulator når en kan det. 

686817B9-6946-4381-829B-BB6C86470D6C.jpeg.1c10ad948306bd58f5ad26cc09c2e1d3.jpeg

• 1 år senere...

Seatronic sier kopling til batterier og regulator først. Det samme står i manualen til Victron sine MPPTer.

Et spørsmål: I wire diagrammene til Victron, så leser jeg ingenting om å sette inn en sikring på pluss kabelen til batteriet.

Sparelys mener man skal ha en sikring på plusskabelen. Her er jeg forvirret

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Lite vits i å sikre i MPPT enden da sikringen jo vil måtte tåle mer enn MPPT kan gi. I motsatt ende ved batteriet er det jo fornuftig å sikre kabel med en sikring som går dersom kabel skulle kortsluttes. Men de færreste har vel sikring på kabel fra startbatteri til startmotor da, så blir gjerne litt overkill..

Generelt er det vel god kotyme å ha sikring etter noe som gir strøm. Utifra batterilader, DC-DC lader, dynamo etc. Det er vel sikkert for å sikre om elektronikken som regulerer tar kvelden og begynner å gi for mye. Men om det som tar imot tåler mangegangen av det som potensielt kan komme er det ikke alltid at man tenker at det er nødvendig. Samtidig er det om sikringen går bedre for den komponenten som gir strøm som kanskje slutter å gi (for mye).

@Fantino og @Gabi Takk for input. Det er 4x100Ah Lithium som skal lades av en Victron MTTP 75/15, og da fra et 190W solcellepanel fra Skanbatt. Det skal i teorien gi maks 13 og noe A.

Manualen til Victron sier ingenting om sikring. Ser at det står en 20A sikring i regulatoren. Den gjør kanskje jobben?

Så for å sette det litt på spissen: Sikring på plusskabel til batteri? Ja eller nei ? :smiley:

MPPT 75-15.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Solcellepaneler skal tåle å kortsluttes, og skal man ha sikring mellom solceller og regulator, så må jo den nødvendigvis være dimensjonert opp til det solcellepanelene maks kan levere - så det virker litt unødvendig (menja, kostnaden er liten).

Batteriene tåler ikke å kortsluttes, så sikring mellom regulator og batteri er sikkert en god idé - i tilfelle noe skulle gå alvorlig galt med regulatoren.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...