Jump to content

Skroggjennomføring og sil

Swingswong

Recommended Posts

Jeg har også lurt litt på å lage et ekstra vanninntak da jeg til stadighet får temperaturalarm når jeg passerer 3400 Omdr. selv om temperaturmåleren ligger steady på 82 grader som også er temperaturen termostatene åpner på. Men har fått høre at det ikke er så lurt siden sjøvannet som går gjennom drevet (VP DP-E) også har en kjølefunksjon i drevet også. 

Det er godt mulig andre er like store. Ble bare overrasket over hvor stor den faktisk var. Jeg har samme utfordring som Oggi. Kjører jeg på høyt turtall øker temperaturen. Nå gjør jeg det svært sjelden så det er ikke noe stort problem. På Mercruiser drevene kan man enten sette inn en Y slik at noe går gjennom drevet eller kappe slangen slik at vannet fortsatt går gjennom drevet. 
Hvor mye motstand er det egentlig i et sånt inntak? Man merker jo med en gang det kommer noen få skjell. 

Jeg tror ikke et slikt inntak/sil bremser farten merkbart siden det er avrundet, selv om det bygger drøye 4 Cm. 

Det største problemet slik jeg ser det, er om en mister kjøling i selve drevet. Vi vet at flere har montert utvendig kjøling som spruter vann på drevet under fart fordi de har funnet drevet er for varmt?

@Timmeeh Kjøleren var renset i forfjor. Og problemet har vært hele tiden det året jeg har hatt båten. Det jeg ser, er at det er forferdelig mye groe i inntaket på drevet som jeg ikke kommer til. Etter jeg har stauket og skrapt før bunnsmøring kommer det mye rester etter rur i silen etter sjøvannspumpen. Og da kommer det ikke inn i kjøleren. Impelleren er også ny. Og temperaturen ble midlertidig bedre etter rengjøring i forbindelse med vårpussen i fjor. 

Timmeeh skrev 40 minutter siden:

Ok, har ikke veldig innsikt i drev. Men det finnes skjellspray som tar sånn greier, hvis det er vanskelig å komme til.

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/rengjoring/batrengjoring-550178/

ferskvannskrets kan jo få groe, skifta kjølevæske også? Evt rensa ferskvannssiden? 

Såkalt skjellspray virker dårligere enn varmt høytrykksspyling. Ferskvannsiden ble renset og kjølevæske byttet i forfjor. Likevel problemer med kjøling på høyt turtall helt fra jeg kjøpte båten for et år siden. 
Det jeg skulle likt å få vite, er om sjøvannet til kjøleren har kjøleeffekt på drevet også.

• 1 år senere...
SV Nasja skrev On 29.1.2022 at 20.54:

S-slangen i transomen har en tendens til å gro igjen. Også inntaksstussen på innsiden. Sjekk dette. 

Jeg kan bekrefte dette! Dette gror igjen på kort tid!!!

Og da får man ikke nok kjøling - og det tar drevet!!! Slik at motorens kjøling er en ting, men om man redder motoren med et anne og ekstra kjølevannsinntak til motoren så vil allikevel ikke drevet få kjøling med drevhavari som resultat.

Det er kjedelig å mekke til noe som ødelegger drevet?!?!?!?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...