Jump to content

Sprengt varmtvannsbereder

Even Moseng

Recommended Posts

Hallo,

Jeg var nedom båten på opplagsplassen i dag for å se at alt var i orden (en Windy 25FC). Alt så bra ut helt til jeg tok en kikk nedi motorrommet. Der var det tydelig at varmvannsberederen hadde sprengt i kulda. Jeg ble ganske overrasket, siden jeg i høst tømte det som var igjen i varmtvannstanken med tappekranen som sitter på den. Ellers gjorde jeg det jeg kunne for å tømme ferskvannstanken for øvrig. ved å åpne kranene på kjøkken og bad. Båten står i en svak helning, kan det være at jeg ikke har fått ut alt gjennom kranene, og at det siste har rent tilbake i varmtvannstanken og så sprengt? Varmtvannstanken er jo liten sammenlignet med resten av ferskvannstanken. Og hva gjør jeg nå? Kan tanken reddes? Er det bare å kjøpe ny, og når plussgradene kommer vil jo alt dette renne rett ned i motorrommet. Er jo nå livredd for at resten av ferskvannstanken også er bånnfrossen, må byttes og at jeg før det risikerer et oversvømt motorrom.

alle tips tas i mot med stor takk!

Legger ved en med en link til film av det hele.

Skjermbilde 2022-01-27 kl. 10.17.02.png

Jeg tømmer på samme måte og fyller på et par liter med giftfri frostvæske. Åpner kranene og straks væsken kommer ut av kranene slår jeg av pumpa og lar kranene stå åpne. Uansett, håper dette ordner seg uten at altfor mange lapper flyr avgårde... 

En klassisk feil jeg nesten har gjort et par ganger de siste 10 årene er å gjøre ting i feil rekkefølge. Ved å tappe ned varmtvannsberederen først og deretter har jeg åpnet kranene og kjørt pumpa for å tømme systemet. Det som skjer da er at berederen fyller seg opp igjen.

Begge ganger har jeg heldigvis oppdaget det i tide. Hvis man gjør det i feil rekkefølge må man tappe ned varmtvannsberederen på nytt helt til slutt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Dette tror jeg bare er å bytte dessverre. Er det en liggende eller stående tank? Det ser jo ut som det har vært en anselig mengde vann igjen etter at du tappet tanken. Kan det være et problem med lufting? Bare gjetter og spekulerer her..

Min prosedyre for å konservere ferskvannssystemet i båten er som følger:

1. Start pumpe og åpne alle kraner, både varmt og kaldt vann. Ikke glem dusjen på badeplattformen... Drener varmtvannsberederen og sett tilbake tappeskruen etterpå.

2. Fyll en kanne eller to med giftfri frostvæske på vanntanken og gjenta punkt 1. Det som imidlertid da skjer (i min båt), er at varmtvannstanken samler opp mesteparten, dvs at frostvæska stort sett blir liggende i varmtvannstanken og det kommer lite/ingen frostvæske ut av kranene. Det er greit, gå til punkt 3.

3. Kortslutt kaldt vann inn og varmt vann ut med et skjøtestykke (koble dem fra berederen og koble dem sammen). Fyll nok en kanne eller to med frostvæske på vanntanken, start pumpen og åpne alle kraner, både varmt og kaldt. Da er ikke varmtvannsberederen med i loopen lenger og det strømmer frostvæske ut av alle kraner. La alle kraner stå åpne.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Martine29 skrev for 1 time siden:

Men hvorfor ikke fylle på noen liter med frostvæske da Hulda... så blir jo dette*peace of cake*

Hvorfor det når jeg har trykkluft? Ikke smak, ikke forurensing, en kompis i Tyskland pumpet inn noen liter Cognac. Funket dét også. Men det vanlige som ble gjort var å dra med en liten kompressor rundt når båtene skulle konserveres. Nokså mange båter.

Komodo skrev 1 time siden:

Antagelig. Tipper det har blitt vakuum i tanken, og at vannet ikke har rent ut. Holder ikke å åpne tappekrana dersom den ikke får luft inn. 

Kom utrolig mange liter vann ut av en tilsynelatende"tom" varmtvannsbereder da jeg skrudde ut lufteskruen på min i høst ja. Full åpning på sikkerhetsventil ga noe, men ikke i nærheten av å tømme. 

willmasta skrev 54 minutter siden:

Kom utrolig mange liter vann ut av en tilsynelatende"tom" varmtvannsbereder da jeg skrudde ut lufteskruen på min i høst ja. Full åpning på sikkerhetsventil ga noe, men ikke i nærheten av å tømme. 

Jeg pleier å åpne blandebatteriene fullt når jeg skal drenere berederen. Da renner vannet ned i kjølen. Om det ligger igjen en liten skvett i bunn av tanken spiller ingen rolle. Blir ingen skade på berederen av det.

Får jeg lov å komme med en helt usaklig kommentar? :-)

Det er i det minste bra at det er snakk om frostsprengning denne gangen, og ikke den andre typen sprengning.  For en del år siden hadde Mythbusters en greie hvor de bygget et  skur med solide takbjelker over en varmtvannstank, sperret sikkerhetsventilen, kortsluttet termostaten, tømte halvparten av tanken og skrudde på strømmen.  Det ble spektakulært.  Bunnen av varmtvannstanken ble revet av, varmtvannstanken tok seg gjennom taket som om det skulle være laget av papp, og fortsatte som en rakett høyt til værs.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

1) skru ut lufteskrue ved inntaksløp på bereder (4mm skru)

2) monter slangestuss på utløp til overtrykksventil

3) sett bøtte under slangestuss

3) åpne overtrykksventil

4) tell antall liter vann som fjernes, skal være likt med tankvolum

5) OG TIL SLUTT: steng overtrykksventil.

6) til dei som vil ha kontroll på utført arbeid: notèr utført arbeid på fastlimt huskelapp på bereder :-)

Hulda skrev for 5 timer siden:

Hvorfor det når jeg har trykkluft? Ikke smak, ikke forurensing, en kompis i Tyskland pumpet inn noen liter Cognac. Funket dét også. Men det vanlige som ble gjort var å dra med en liten kompressor rundt når båtene skulle konserveres. Nokså mange båter.

Jeg har lagd meg en kon med kobling til trykkluftpistolen, som jeg skal presse på sjøvannsfilteret. Så presse sjøvannet ned gjennom kuleventilen og stenge ventil for å blåse den tørr. Ikke fått prøvd enda men har troen jeg?

Sist gang jeg tømte systemet, benyttet jeg pumpen som fulgte med jolla. Det skal ikke mer til enn det. En av hovedgrunnene til at vi som proffe ikke brukte frostvæske, var blant annet at vi ikke kunne tvinge kunden til også være kunde før båten ble tatt i bruk etter vinteropplaget. Vi hadde heller ingen garanti for  at eieren om høsten var den samme eieren om våren. Og dusja i- eller drakk frostvæske.

Men som sagt, en håndpumpe gjør susen.

Hulda skrev for 7 timer siden:

Vi hadde heller ingen garanti for  at eieren om høsten var den samme eieren om våren. Og dusja i- eller drakk frostvæske.

Skjønner den. Men det er vel uansett ikke å anbefale å drikke vann fra en tank i fritidsbåter vel. Er vel ikke mange her inne som renser denne så veldig ofte eller helst aldri. 

FB_IMG_1643029561022.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...