Jump to content

Sprengt varmtvannsbereder

Even Moseng

Recommended Posts

Martine29 skrev for 7 timer siden:

Skjønner den. Men det er vel uansett ikke å anbefale å drikke vann fra en tank i fritidsbåter vel. Er vel ikke mange her inne som renser denne så veldig ofte eller helst aldri. 

FB_IMG_1643029561022.jpg

Jeg har alltid drukket vann fra tanken min og aldri hatt noen problemer med det. Tror faktisk ikke jeg har hørt om noen som har blitt syke av vann fra tank i fritidsbåt.

Vi drikker vann rett fra tanken hele sesongen. Rent vann, saft, kaffe osv. Har aldri hatt dårlig smak eller lukt på vannet heller. Men nå er jeg ekstremt nøye med å desinfisere og flushe tanken, samt nøye på slanger som brukes til å fylle med. Har en egen skangestuss ombord som jeg kobler på ved behov. 

Finnes mange forskjellige veier til rom, hvor preferert vei varierer litt basert på erfaringer til den enkelte båtmann :sailing:

Har selv gått denne veien i 20 år uten et eneste tilfelle av frostspreng.

1. 0.5 bar konstant trykkluft tilkoblet dusjen på badeplatformen. (Enkel kompressor tilgang)

2. Åpnet kaldvannskranen på badeplatformen for å tilføre trykkluft til båtens vannsystem.

3. Åpnet alle kaldvannskranene i båten og ventet til det kun kommer luft ut.

4. Stengt kaldtvanns kranene (Utenom på dusjen)

5. Åpnet alle varmtvannskraner og ventet til det kun kommer luft ut.

6. Stengt varmtvannskraner og åpnet sikkerhetsventilen på varmtvannstanken og ventet til det kun kommer luft ut.

7. Åpnet alt av kraner inkl dusjen (varmt og kaldt) og latt trykkluften stå på til det kommer tørr luft ut over alt.

8. Koble fra en slange på kaldtvannstanken, fortrinnsvis på det laveste punktet

8. Koblet fra ferskvannpumpen og startet den noen sekunder.

Tar 20-30 min på en middels stor båt og du er rimelig sikker på at det ikke ligger vann noe sted :thumbsup:

Martine29 skrev for 17 timer siden:

Men det er vel uansett ikke å anbefale å drikke vann fra en tank i fritidsbåter vel

Kroppen er veldig godt tilpasset vann av forskjellig kvalitet.  Vil anta halve jordens befolkning drikker vann som ikke har vært gjennom et renseanlegg. For 150 år siden var tallet 100%. Det du blir dårlig av er om det er tarmbakterier i vannet. Kokken tørker seg bak uten å vaske henda etterpå, brønnen er ved siden av utedoen osv. så hvis ikke folk stikker vannslangen ned i septiktanken ( eller opp i tømmerøret på septiktanken ) for å stake opp, ser jeg ingen problem med å drikke tankvann. Har gjort det siden 70-tallet. Blir jeg dårlig i magen er det noe jeg har spist.

År om annet pleier jeg å blande ut noen skjeer med bakepulver i varmt vann og helle på vanntanken og lar armaturene stå på noen sekunder. Om vannet er ganske brunt etter et par døgn... Men når det er sagt så kan man bli noget dårlig av for meget ankerdram også. Men som så meget annet her i livet, noen liker datteren og noen liker moren. 

FB_IMG_1643378397201.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...