Jump to content

Ettermontering Dusj 21" båt - Pumpe/Dusj/Tank anbefalinger & erfaring ønskes.

Toffe

Recommended Posts

Heisann

Har en 21" båt og har tenkt å ettermontere en dusj på badeplattformen. Tanken er pr. idag følgende:

Plastimo Deck Shower (Med slange) (Uten knapp?)

Comet Lux Plus 12V Nedsenkbar Vannpumpe (19l / 0.85bar)
Vanntank Camp Nature 23L

Er veldig fornøyd med funnet av de 3 tingene der men er usikker på trykk, tankstørrelse og dusjhodet. Så har noen spørsmål som sikkert andre også lurer på rundt om kring:

- Hva er anbefalt trykk og liter pr minutt? 
- Hva er anbefalt minimumstørrelse på tank? Slik jeg ser det vil den pumpa over tømme den på under 1.5 minutt.
- Fantes det dusjhoder med knapp for å skru av og på vannet? Basert på det jeg ser her må jeg ha en ekstern bryter som fort blir i instrumentpanelet. Veldig kjipt å måtte løpe frem og tilbake. 
- Som "vannpumpe" brukes bare vanlige lensepumper? 

Hva slags DIY oppsett har dere i deres som har gjort dette selv i deres båter? Noen anbefalinger / erfaringer med motorer?

Blir et lite vårprosjekt for meg så samler inn litt detaljer :) 

Er vel vanlig med 1,5-2 bars trykk i båt. Du bør ha en vannpumpe som stopper når den har nådd maks trykk så den ikke står og "slurer". selv om pumpe klarer x antall liter pr. min, betyr ikke det at det går så mye vann gjennom slanger og dusjhode på det trykket.

hos meg har jeg 110L ekspanderende vanntank. en Jabsco pumpe, ekspansjonstank, dusjuttak og blandebatteri men har større båt. Du klarer deg kanskje uten blandebatteri så lenge du ikke skal ha varmtvannstank. De fleste dusjene har egen knapp.

Jeg ville nok vurdert en av de minste pumpene beregnet til båt, en liten ekspanderende tank(så du får stuet den bort, ny gjennomføring for fylling av tank og et rimelig dusjuttak uten blandebatteri.

Takk, nei jeg kjenner det er litt irriterende at jeg ikke kan se noen plass hvor mange liter / minutt noen av dusjhodene kan ta. Men leste en plass at 11/l pr minutt er for lite og minimum 20 må man ha. Selv syntes jeg det hørtes drøyt ut. Det er jo tilnærmet det en dusj i huset har. 

Blir bare dusjhode og en vanlig plasttank hos meg. Men er pumpen jeg sliter med mest. 

https://www.maritim.no/seaflo-trykkvannspumpe-3-8l-12v-40psi

Fant denne også men det er kun 3.8l/m men 2.72bar. Er dette for lite for en dusj? Blir hovedsaklig for å skylle av seg saltvann :) Ønsker ikke mer avansert en:

Batteri -> Bryter -> Tank -> Pumpe -> Dusj

Redigert av Toffe (see edit history)

Det vanlige i båt er at det er montert en vanntank. Gjerne 50 liter og oppover. Jeg har 330l i min. 

Også er det en trykkvannspumpe. F.eks. Jabsco Par-max. Denne stopper selv når den når riktig trykk. 

Jeg forstår det som at du ikke har noen vanntank i båten? Ville montert så stor du får plass til innenfor rimelighetens grenser. Samt en trylkvannspumpe med bryter på dash'en 🙂 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...