Jump to content

Rekkefølge på behandling av pusset drev

Skrukken

Recommended Posts

Jeg har pusset ned lokkene øverst til mine DPE drev. Kanskje jeg har gått litt grundig til verks, men det er mer eller mindre pusset ned til bart aluminium. 

jeg har nå følgende tre produkter og lurer på hvilken rekkefølge dette skal på (Maritim sine lørdagshjelpere er helt blanke på feltet (som meg)).

- Volvo Penta Paint up Spray

- Jotun vinyl primer

- Jotun aqualine antifouling

Jeg tenker å få dette glatt og fint og starter dermed med disse delen før drevene tas. Skal riktignok ikke pusse like dypt på de tror jeg😬

larshans1 skrev for 6 timer siden:

Nei, det stemmer ikke. Vinyl primeren er grunning for bunnstoffet, ikke for lakken.

Bruk helst en epoxygrunning beregnet for aluminium, som f.eks. denne: 

https://batmagasin.jotun.no/ny_grunning_forenkler_batpussen/

Vinylprimer er beregnet som grunning OG som mellomstrøk. Så, JO, det stemmer.

SV Nasja skrev for 6 timer siden:

Vinylprimer er beregnet som grunning OG som mellomstrøk. Så, JO, det stemmer.

Det Skrukken spurte om, stemmer ikke:

Altså, primeren først, deretter lakk, og til sist den antifoul sprayen? Sorry, men er litt uerfaren her..

Fra Jotun sitt datablad:

Bruksområde Brukes som et heftstrøk for gammelt bunnstoff i god stand. Kan brukes som et heftstrøk for uherdet epoxy primer før påføring av et én-komponent malingssystem. Kan brukes som en primer på treoverflater. Produktet er egnet for påføring av både profesjonelle og forbrukere.

Står ikke noe om at dette er egnet for bar aluminium...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Lazyjack skrev On 1.2.2022 at 11.23:

Er ikke etseprimer det beste på bar aluminium? 

Nå brukes for det meste epoxyprimer i stedet. Sitter godt, og er vanntett. Man kan gjerne bruke etsprimer først, men det er ikke nødvendig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...