Skrukken Startet 29.Januar.2022 Del på Facebook Startet 29.Januar.2022 Jeg har pusset ned lokkene øverst til mine DPE drev. Kanskje jeg har gått litt grundig til verks, men det er mer eller mindre pusset ned til bart aluminium. jeg har nå følgende tre produkter og lurer på hvilken rekkefølge dette skal på (Maritim sine lørdagshjelpere er helt blanke på feltet (som meg)). - Volvo Penta Paint up Spray - Jotun vinyl primer - Jotun aqualine antifouling Jeg tenker å få dette glatt og fint og starter dermed med disse delen før drevene tas. Skal riktignok ikke pusse like dypt på de tror jeg😬 Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 29.Januar.2022 Del på Facebook Svart 29.Januar.2022 Grunning - lakk - bunnstoff. Husk bunnstoff som er beregnet på drev/aluminium. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Skrukken Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Altså, primeren først, deretter lakk, og til sist den antifoul sprayen? Sorry, men er litt uerfaren her.. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Ja, det stemmer. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Lars Hansen Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Nei, det stemmer ikke. Vinyl primeren er grunning for bunnstoffet, ikke for lakken. Bruk helst en epoxygrunning beregnet for aluminium, som f.eks. denne: https://batmagasin.jotun.no/ny_grunning_forenkler_batpussen/ Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Er ikke etseprimer det beste på bar aluminium? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Mulig det, men da mister du vel kanskje egenskapen av at den er vanntett? Med mindre du finner en epoxybasert etchprimer... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 larshans1 skrev for 1 time siden: Mulig det, men da mister du vel kanskje egenskapen av at den er vanntett? Med mindre du finner en epoxybasert etchprimer... Etseprimer er en primer (!) som binder særdeles godt til aluminium. Skal overlakkes med vanntett lakk, gjerne en 2K primer. Så kommer bunnstoffet til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 Brukte Jotun Vinyl primer som underlag, før lakk, på undervannshuset (aluminium) på påhengsmotoren, da jeg "flekket" litt på noen småhakk. Dette var helt i bunn av gearhuset som ligger delvis under vann, da jeg ikke får påhengsen tiltet helt opp av vannet. Dette har holdt utmerket i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
SV-Bav34 Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 larshans1 skrev for 6 timer siden: Nei, det stemmer ikke. Vinyl primeren er grunning for bunnstoffet, ikke for lakken. Bruk helst en epoxygrunning beregnet for aluminium, som f.eks. denne: https://batmagasin.jotun.no/ny_grunning_forenkler_batpussen/ Vinylprimer er beregnet som grunning OG som mellomstrøk. Så, JO, det stemmer. Sitér dette innlegget Mitt seilbåtprosjekt Miniprosjekt Chris Craft Sea Hawk Link to post
Lars Hansen Svart 1.Februar.2022 Del på Facebook Svart 1.Februar.2022 (redigert) SV Nasja skrev for 6 timer siden: Vinylprimer er beregnet som grunning OG som mellomstrøk. Så, JO, det stemmer. Det Skrukken spurte om, stemmer ikke: Altså, primeren først, deretter lakk, og til sist den antifoul sprayen? Sorry, men er litt uerfaren her.. Fra Jotun sitt datablad: Bruksområde Brukes som et heftstrøk for gammelt bunnstoff i god stand. Kan brukes som et heftstrøk for uherdet epoxy primer før påføring av et én-komponent malingssystem. Kan brukes som en primer på treoverflater. Produktet er egnet for påføring av både profesjonelle og forbrukere. Står ikke noe om at dette er egnet for bar aluminium... Redigert 1.Februar.2022 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Lazyjack skrev On 1.2.2022 at 11.23: Er ikke etseprimer det beste på bar aluminium? Nå brukes for det meste epoxyprimer i stedet. Sitter godt, og er vanntett. Man kan gjerne bruke etsprimer først, men det er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.