Jump to content

Vinterprosjekt Bayliner 2556


Brumle

Recommended Posts

Har såvidt begynt på noen av mange prosjekter, når en har båt så dukker det stadig opp nye prosjekter, i hvertfall er det slik for meg, har vel prosjekter for mange vintre fremover tror jeg. Men for meg er det noe av gleden ved og ha båt, hva skulle en ellers gjort om vinteren hewr i innlandet når isen ligger tykk på vannet.

Et av de første prosjektene var og få vekk en litt rå eller muggen lukt i båten. Mistenkte at det kom fra kjølsvinet under dørken i kabinen. Da måtte i så fall vanntanken ut, og det gikk mye lettere enn først antatt. Yankiene hadde laget en såpass stor åpning i dørken nede i stikk kabinen at tanken med litt lirking og banning lot seg ta ut der.

 

 

Ingen tvil hvor lukten kom fra.

 

Bilde

 

 

 

Etter masse skuring med grønnsåpe ble det slik, og lukten forsvant.

 

Bilde

 

 

 

 

Neste prosjekt er og slipe ned og lakke bakveggen.

 

 

 

Etter tre kvelder med slipe maskin og 40 papir er veggen fri for lakk, står bare igjen og gå over med fint papir før lakking.

 

 

Blir vanvittig mye støv av dette

 

 

Bilde

 

 

 

 

Vinduslister og luke er også pusset ned

 

Bilde

 

 

 

Skal nå til og lakke, har sett på tidligere innlegg ang. valg av lakk, her er det mange meninger og ble vel omtrent like klok etterpå.

 

Har en boks med denne lakken stående, kan denne brukes?

 

Bilde

 

Hvis ikke, og ingen har et tips om en lakk som er spesiellt egnet så tror jeg at det blir ravi lakk.

Link to post
Share on other sites

Enda en prosjekt-tråd- flott! :cheers: Mer å følge med på og lære av :yesnod:.

...har sett på tidligere innlegg ang. valg av lakk, her er det mange meninger og ble vel omtrent like klok etterpå.

Ja, det er konklusjonen min også. Leste lenge innlegg om lakk/olje med stor interesse, men etter hvert ble jeg bare frustrert så nå leser jeg ikke slik lenger. Selv om det sikkert er noen tendenser å spore i alle meningene rundt dette, virker det som det er like mange meninger som innleggsholdere :crazy:.

 

Artig når du endelig er ferdig med å slipe og kan begynne å tenke på å lakkere tankrommet. Da er det liksom julekvelden etter alt forarbeidet. Gleder meg til jeg engang kommer så langt selv.

 

Regner med at det kommer flere prosjekter i denne tråden utover vinteren.

Link to post
Share on other sites

Hei, kjenner igjen dette ja :yesnod:

 

Jeg brukte teaklakk, like fin ennå etter 2 år.

 

Ser på slangestussen din, anbefaler deg å skifte den slangen, ikke lett å få ren. Bruk glatt slange, så slipper du at der samler seg mye dritt der.

 

Hilsen en som har fikset opp en 2958, som ligger ute for salg på Finn.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte coelan lakk innblandet hvit farge(bakveggen). Bruker du denne lakken så slipper du å lakke på 20 år.

Mye kjekt arbeid på gamle Baylinere :wink::lol:

Mange spennende prosjekter her ja :rolleyes:

 

Er dette hyllevare hos "vanlige" fagehandlere, og hva gjør denne så spesiell. Vil ha fargen på bakveggen gylden brun, regner med den blir det med klar lakk.

 

Hei, kjenner igjen dette ja :yesnod:

 

Jeg brukte teaklakk, like fin ennå etter 2 år.

 

Ser på slangestussen din, anbefaler deg å skifte den slangen, ikke lett å få ren. Bruk glatt slange, så slipper du at der samler seg mye dritt der.

 

Hilsen en som har fikset opp en 2958, som ligger ute for salg på Finn.

 

Slangen bør nok skiftes ja, men tanken var forbløffende ren innvendig. Ellers ser det ut til at de andre vannslangene er byttet av tidligere eier, ser i hvertfall bra ut.

Link to post
Share on other sites

Alltid spennende å følge tråder med prosjekter.

Imponerende arbeid du har lagt ned i båten etter du kjøpte den :yesnod:

Er forøvrig helt enig i at noe av gleden med å ha båt er å ha en del prosjekter på gang om vinteren.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Kjøpte coelan på båtbutiken, men du får den nok hos farghandleren også. Den er dyr, men jeg tror nok at den er verdt pengene. den skal tåle 15 år selv om du lakker dørkplater som du går mye på. Det fåes farge til å grunne med som gir en lysere farge enn teak. Jeg blandet hvit farge i lakken så nå er bakveggen hvit........

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har bakveggen fått fire strøk lakk, begynner og få litt dybde nå. Tenkte jeg skulle la den få fire lag til før den er ferdig.

På første strøket halvblandet jeg ravi lakk og white sprit, da tørket lakken på et døgn, sliper mellom strøkene og blander lakken tykkere for hvert strøk.

 

Bilde

 

 

I dag er også vindskjermen på flybridge demontert og polert opp. Den begynte og bli litt matt og hadde en del riper. Etter polering ser den helt ny ut.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her står prosjektene i kø. nå er det akterdekket som har fått teak staver.

På dekket er det to store motoroms luker som jeg demonterte og tok med inn, begynte med rammen rundt.

 

Bilde

 

 

Når den var limt fast med epoxy så ble stavene lagt på plass.

 

Bilde

 

Etterpå ble det lagt epoxy som natemasse. Her det den minste luken som er ferdig natet

 

Bilde

 

Teaken rundt lukene ble kappet ferdig inne etter en pappmal og deretter limt på plass i båten.

Det ferdige resultatet ble slik.

 

Bilde

 

 

Bare en liten bit igjen, det er den smale kanten mellom lukene. Er ikke helt sikker på hvordan jeg legger teaken her for at dette skal se pent ut. Noen forslag

Link to post
Share on other sites

Meget bra, en fryd for øyet.

 

Om den kanten flukter med resten av underlaget, antar jeg at det beste er rett og slett å legge en teakstav tvers over, dvs samme retningen som kantene på lukene. Eller er der andre forhold som spiller inn, som vi ikke kan se ut fra bildene ?

 

Ja det er vel ikke så mange andre muligheter, problemet er at kanten er bredere en teakstaven og smalere enn to staver. Så da må jeg i så fall legge to smale i bredden, men bure jeg da ha natespor i mellom, eller kansje det blir penere og lime to tett sammen så det ser ut som en hel.

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk at jeg ville ha funnet to staver som er mest mulig like, og limt dem sammen under press før montering. Penere det enn to ekstra smale med nate mellom synes jeg. Med mindre du får tak i en hel, bred en da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake til prosjektet etter en ukes ferie på fjellet.

 

Tror faktisk at jeg ville ha funnet to staver som er mest mulig like, og limt dem sammen under press før montering. Penere det enn to ekstra smale med nate mellom synes jeg. Med mindre du får tak i en hel, bred en da....

Tror også det blir penest, så det er nok løsningen som blir brukt.

 

 

Men nå er det denne som står for tur,

 

Bilde

 

ble demontert nå i kveld, regner med og bli ferdig med denne i løpet av neste helg. Greit når en kan med seg tingene inn i varmen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...