Roksi Startet 29.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2022 (redigert) Hei. Har en Yanmar 3JH3E som ikke får det turtallet den skal ha. Motoren er fra 2005 og gått 770 timer. Står i en Rana 630 sjark. Har vært slik siden jeg kjøpte båten for ca ett år siden. Problemet er veldig likt det som beskrives i ett par andre tråder her fra 2011-2013. Se linker. Har sjekket det meste av det som også har vært sjekket i disse trådene. To av innleggene i disse trådene viser seg å være en løs tannstang innvendig i høytrykks dieselpumpen. Og når denne festes og kommer på rett plass er problemet løst. Er det andre som har vært borti lignende problem og har noe å tilføye? Redigert 29.Januar.2022 av Roksi (see edit history) Link to post
Jannmar Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Jeg har også en Yanmar 3JH3E. Denne er fra 2001. Får ikke max turtall med gear innkoblet. Dette er oppgitt til å være 3800 rpm. Får ca. 3500 rpm. Med gearet i fri får jeg imidlertid 3800 rpm. Motoren starter fortere enn tvert, uansett vær og temperatur. Ingen som helst røyk, hverken hvit eller svart. Jeg har ikke gjort noe med dette, unntatt å skifte alle dieselslanger, montert ny vannutskiller/grovfilter og justert ventiler. Dette ga ingen endring verken når det gjelder turtall eller noe annet. Motoren oppførte seg helt likt på alle måter. Link to post
Roksi Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Takk for innput. Litt merkelig at flere med denne motortypen har dette problemet. Og som nevnt hvertfall to av disse viser seg årsaken seg å være denne løse tannstangen. Tenker jeg tar noen telefoner til Yanmarverksteder og hører om dette er noe de har vært borti. Jeg får også fullt turtall med gear utkoblet. Har vridbart westmekan propellanlegg. Når jeg går med det som føles å være grei stigning, får jeg bare 2600 rpm. Letter jeg på stigningen, får jeg mer turtall, men farten blir bare mindre. Heller ikke noe røyk å snakke om fra motoren, og starter veldig lett. Link to post
Jannmar Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Roksi skrev 7 minutter siden: Litt merkelig at flere med denne motortypen har dette problemet. Tenker jeg tar noen telefoner til Yanmarverksteder og hører om dette er noe de har vært borti. Flott om du legger det ut her, om du får noen interessante opplysninger vedrørende dette fra et Yanmarverksted. Link to post
Roksi Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Skal gjøre det ?? Link to post
Gudrun Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Rusningsturtallet skal normalt ligge litt over maks oppgitt turtall under belastning. Link to post
Roksi Svart 30.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 Fikk også tips om det. Jeg får ca 4000 rpm, så tenker det er normalt. Link to post
Jannmar Svart 30.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2022 (redigert) Gudrun skrev for 2 timer siden: Rusningsturtallet skal normalt ligge litt over maks oppgitt turtall under belastning. Roksi skrev for 1 time siden: Fikk også tips om det. Jeg får ca 4000 rpm, så tenker det er normalt. Samme hos meg. Ca 4000 rpm. Redigert 30.Januar.2022 av Jannmar (see edit history) Link to post
Roksi Svart 30.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Hei. Noe sen tilbakemelding ang tema. En stund siden problemet løste seg. Jeg leverte inn både dieselpumpen og innsprøytningsdysene for sjekk. Hovedårsaken ifølge verkstedet var spesielt den ene dysen. Denne var mye sot på og leverte ikke i nærheten av det den skulle. Dieselpumpen ble også justert noe og sjekket, men forstod det slik at denne var innenfor. Når er hvertfall motoren slik den skal og får det turtallet den skal ha. Farten er også følgelig mye bedre. Link to post
Jannmar Svart 31.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Så flott at du melder tilbake på denne måten. Ut i fra det du skriver skal jeg sannelig få sjekket dysene, da min 3JH3E også har de samme symptomene som din hadde. Gjør ikke noe med det før til vinteren, da motoren ellers oppfører seg helt greit. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn