Jump to content

Yanmar 3JH3E. Får ikke turtallet den skal ha.


Roksi

Recommended Posts

Hei.

Har en Yanmar 3JH3E som ikke får det turtallet den skal ha.

Motoren er fra 2005 og gått 770 timer. Står i en Rana 630 sjark.

Har vært slik siden jeg kjøpte båten for ca ett år siden.

Problemet er veldig likt det som beskrives i ett par andre tråder her fra 2011-2013. Se linker.

Har sjekket det meste av det som også har vært sjekket i disse trådene.

To av innleggene i disse trådene viser seg å være en løs tannstang innvendig i høytrykks dieselpumpen. Og når denne festes og kommer på rett plass er problemet løst.

Er det andre som har vært borti lignende problem og har noe å tilføye? 
 

 

 

Redigert av Roksi (see edit history)
Link to post

Jeg har også en Yanmar 3JH3E. Denne er fra 2001.

Får ikke max turtall med gear innkoblet. Dette er oppgitt til å være 3800 rpm. Får ca. 3500 rpm.

Med gearet i fri får jeg imidlertid 3800 rpm.

Motoren starter fortere enn tvert, uansett vær og temperatur. Ingen som helst røyk, hverken hvit eller svart.

 

Jeg har ikke gjort noe med dette, unntatt å skifte alle dieselslanger, montert ny vannutskiller/grovfilter og justert ventiler.

Dette ga ingen endring verken når det gjelder turtall eller noe annet.

Motoren oppførte seg helt likt på alle måter. 

 

Link to post

Takk for innput.
Litt merkelig at flere med denne motortypen har dette problemet. Og som nevnt hvertfall to av disse viser seg årsaken seg å være denne løse tannstangen. Tenker jeg tar noen telefoner til Yanmarverksteder og hører om dette er noe de har vært borti.

Jeg får også fullt turtall med gear utkoblet. Har vridbart westmekan propellanlegg. Når jeg går med det som føles å være grei stigning, får jeg bare 2600 rpm. Letter jeg på stigningen, får jeg mer turtall, men farten blir bare mindre. 
Heller ikke noe røyk å snakke om fra motoren, og starter veldig lett.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei. Noe sen tilbakemelding ang tema.

En stund siden problemet løste seg. Jeg leverte inn både dieselpumpen og innsprøytningsdysene for sjekk. Hovedårsaken ifølge verkstedet var spesielt den ene dysen. Denne var mye sot på og leverte ikke i nærheten av det den skulle. Dieselpumpen ble også justert noe  og sjekket, men forstod det slik at denne var innenfor. 
Når er hvertfall motoren slik den skal og får det turtallet den skal ha. Farten er også følgelig mye bedre. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...