Jump to content

T-kobling for 3/8 reservoarslange - Hydraulisk styring

Lazyjack

Recommended Posts

NB840 med to styreposisjoner. De to rattpumpene er forbundet med en reservoarslange og jeg skal kople meg inn på denne ifm. montering av autopilot, dvs. introduksjon av en tredje styrepumpe.
Eksisterende reservoarslange har indre diameter 3/8 og ytre diameter er 5/8 (ca. 16 mm). Finnes det noen form for T-skjøt med klemkobling for dette bruk? Og er det høyt trykk i en slik reservoarforbindelse?

Usikker på hva du mener med reservoarslange. I de fleste slike hydraulikkstyringer sitter både hydraulikkpumpa og tanken i rattpumpa. Når du kjører olje fra en av pumpene blir det derfor trykk i den slangen, som går videre til styresylinderen. T-stykker i slike styringer er helt vanlig, men det er mange forskjellige fittings. (Forskjellige gjenger, forskjellig vinkel på konuser osv.).

Ja, det kan være. Den er kanskje i bruk når man har to styreposisjoner, selv om man ikke har autopilot? I så tilfelle er jo trykket så lavt at man kan bruke slangeklemmer og vanlig transparent pvc slange. Men en finere løsning kan være hard nylonslange og snittringer med støttehylser. Til det får du T-stykker og det du trenger hos en hydraulikkleverandør. 

Hei og takk for svar. Det er ingen tank så øvre rattpumpe er å betrakte som reservoar og det er også der man lufter. Slangen jeg snakker om går derfor mellom "det tredje uttaket" på de to rattpumpene. Kanskje riktigere å kalle det utjevningsslange. Når jeg nå skal inn med en tredje "rattpumpe" til autopilot så må jeg ha en slange fra den nye pumpa og inn på en T på eksisterende slange. Jeg  snakker altså ikke om selve hydraulikkslangene for styring men om en tredje slange som m0 være i slike hydrauliske styresystemer. 

Jeg ender nok opp med å droppe T'en og heller kople meg inn på den ene rattpumpe med standard banjo fittings fra TESS. 

Det gjenstående spørsmålet blir da om denne utjevningsslangen må tåle like høyt trykk som selve styreslangene?  Det har med pris å gjøre da det fort blir noen meter. 

Edit: Overløpslange heter det nok ja. Det rare er at den som ligger her i dag er stemplet med 2250 PSI. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Sannsynligvis, i Sleipner sin installasjonsmanual står det følgende vedr denne:

Ved installasjon av mer enn en rattpumpe og / eller autopilot, må det installeres en nivåreguleringsslange mellom pumpene. Denne slangen monteres til den laveste dreneringsporten bak på den øverste av rattpumpene (se figur side 5). På den nederste pumpen skal man bruke den øverste dreneringsporten. De portene som ikke brukes må plugges.

image.png.7d79f77e4d07856b260032bb0e8142ca.png

Vil anta at det ikke er noe trykk i denne slangen når rattet ikke er betjent, men åpne lufteventilen på den rattpumpen som står høyest. Drener oljevolum på rorsylinder slik at utjevningsslangen er ''tom'' for olje før du kutter den.

Koblingsutstyr finner du her: https://sleipner.no/kategori/1762/tilbehr-hydraulikk/

image.png.ef84d63e2fb1264b1daf034cd8998bbf.png

Redigert av Escaro (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...