Jump to content

Kan vi lære noe av denne ulykken?


Gudrun

Recommended Posts

Vi har hatt tråder her med hendelser på sjøen, gjerne med yrkesfartøy som har gått over måneder og omtrent år.

Har ofte tenkt med meg selv på hva vi som fritidsbåteiere kan lære av disse.

 

Her en ny rapport fra en tragisk ulykke som kanskje kan få oss til å tenke over hvilke muligheter vi har ombord hos oss selv hvis det skjer hos oss.

Husker en båtmesse for mange år siden hvor en person hoppet uti og skulle klatre ombord igjen på forskjellige båter.

Var ikke alle det var like gjennomtenkt når du ligger i sjøen.

 

https://havarikommisjonen.no/Sjofart/Avgitte-rapporter/2022-01

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Det vi kan lære er i alle fall at vi må sikre en mulighet til å klatre opp i båten med våte, tunge klær. Det er nok mange teinefiskere som hadde fått seg en aha opplevelse om de ramlet i sjøen fra jolla si. Mange er opp i åra og ikke så spreke lenger, og få har vært gjennom den øvelsen.

 

Har snakket med noen av gamlingene her ute på øyene som fisker hummer om høsten, men de fleste fnyser litt av mine sikkerhetsregler. Bla. så har jeg flytedress når det er kaldt i vannet, og personlig nødpeilesender med abonnement. Ramler du uti utenfor her er det ofte så mye strøm, så i mange tilfeller hadde man aldri klart å svømme bort til båten igjen med klær og støvler. Da holder det ikke med leider. 

Link to post
3 hours ago, Gudrun said:

Var ikke alle det var like gjennomtenkt når du ligger i sjøen.

Det er vel en god del nye seilbåter med badeplattform som skal kunne slås ned, hvor jeg ser for meg utfordringer dersom du først ligger i sjøen.

Tror det var John på Attainable Adventure Cruising som mente at man må se for seg at det ikke er 2m ned om du ramler over rekka, men 1000m. Da først får man den rette innstillingen til hvor farlig det egentlig er å ramle på sjøen.

Som en som vanligvis ferdes alene i båten prøver jeg alltid å tenke ut fra at ramler jeg over rekka er jeg dau.  

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post

Jeg har enkelt nedfellbar stige, men er aldri alene i båten under teinefiske om høsten (og sjelden ellers også). Jeg har også våtdrakt klar for tilfelle jeg må overbord for å skjære løs tau fra propellen (har hendt). Kasteline er en selvfølgelighet, men den forutsetter at du ikke er alene ombord.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Viktigste er at leideren går langt nok ned i sjøen...

Jeg har selv falt overbord fra min båt.. en blir ufattelig tung med klær på, og går ikke leideren dypt nok ned i sjøen, ligger en dårlig an...kreftene forsvinner fort i kaldt vann...

Det samme gjelder at leideren er lett å løse ut fra vannflaten...

Benytt sommeren som kommer til å teste dette...og da gjerne med en tung kjeldress på...

Link to post

Støtter komodo sin  praksis med personlig nødpeilesender, det er noe jeg må ha på sikt. Må bare finne ut om jeg skal kjøpe en bærbar vhf eller om jeg går for en smekker variant som ikke gjør mye utav seg i lommen på kjeledressen. Del gjerne erfaringer her. 


faller man på sjøen og båten driver fra deg, eller at den er i gir og kjører fra deg, da har du et problem. Nytter ikke at du har gitt beskjed hjemme at jeg drar å fisker i to tre timer, ringer når jeg kjører hjemover. Du blir ikke etterlyst før du er kald. 

Link to post

Kjøpte denne og monterte på hekken da jeg innså at det ikke var mulig i overhode og komme seg ombord i båten uten hjelp. 

https://www.watski.no/-11PI9

 

Virker som mange "glemmer" at de ikke vil komme seg ombord igjen, når jolle er plassert på badeplattformen, slik var det også på min forrige båt (Princess V42), selv om jeg kunne folde ut badestige, var det ingen sjangs for å komme seg ombord fra sjøen.

Link to post
Indy skrev 5 minutter siden:

Min autopilot har fjernkontroll hvor MOB-knappen vender båten opp i vinden. 

Sikkert noen som er interessert i hvilket fabrikat/modell autopilot det er. Min autopilot vet ikke hvor vinden kommer fra, den er fullstendig uvitende om jeg ramler overbord. Hulda kommer til å fortsette til hun treffer et eller annet.

 

Det jeg inprentet mine barn, den gangen de var med og seilte: Ramler du over bord, er du død. Alt annet vil være et spesialtilfelle/flaks. Når jeg er utpå, brukes så kort sikkerhetsline at jeg ikke kommer over rekka.

Link to post

Selv min simple Raymarine rorkultpilot som jeg hadde på gamlebåten hadde støtte for å styre etter vinden om den fikk inn Seatalk-data med dette. Ut over det er det vel hovedsaklig snakk om litt magi i software som styrer ting..

Jeg har ikke mye erfaring med seiling men har i utgangspunktet veldig liten tro på at min båt blir liggende pent i vindøyet om man ramler ut for fulle seil, selv om den blir styrt opp mot vinden... Tror du må svømme fort ;-)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
mons skrev for 12 timer siden:

Timmeeh;

Bærbar VHF helt nede ved vannflaten har svært begrenset rekkevidde, mens nødpeilesender sender til satelitt og virker nesten overalt.  Anbefaler å låne en bærbar VHF og teste ved vannflaten i de områdene som er aktuelle for deg. Mange fordeler med VHF hvis den rekker langt nok.

Godt poeng. Spørsmålet er om en vhf vil bli brukt, ser for meg de blir klumpete å ha i lommen til en hver tid. Så kanskje nødpeilesender er beste alternativ. Jeg skal sjekke hva som finnes der ute.  

Link to post

Det som er gjort i hekken på denne båten kan jo nærmest sammenliknes med å blokkere en nødutgang som umuliggjør benyttelse av denne i en situasjon der det måtte kreves. Man har jo blokkert hele badeplattformen med en stor kasse og stigen som ligger innfelt lar seg ikke operere om den i det hele tatt fortsatt er installert.

 

Jeg oppfatter ikke at produsenten av dette fartøyet har gjort noe galt men det er det som har foregått i ettertid under riggingen som har gjort nødleider ubrukelig.

Link to post

Kjøpte denne og monterte på hekken da jeg innså at det ikke var mulig i overhode og komme seg ombord i båten uten hjelp. 

https://www.watski.no/-11PI9

 

 

En sådan stege kommer inte att vara godkänd enligt nya CE regler, testa att klättra upp på den. Att hålla sig kvar ombord till havs är det viktigaste är inget tvivel om. Det finns dock andra tillfällen då en riktigt stege kan vara avgörande. Jag har en kamrat som hade båten i sjön en vinter och halkade och ramlade överbord. Han är helt övertygad om att hade han inte haft en riktig stege på sin båt hade han drunknat i hamnen.

Hälsningar Ove 

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
13 hours ago, Hulda said:

Sikkert noen som er interessert i hvilket fabrikat/modell autopilot det er.

 

NKE, fransk autopilot som er laget for og brukes primært på offshore racingbåter som Mini, Figaro og IMOCA. Disse båtene seiles ofte singelhanded, derfor denne funksjonen.

 

I dårlig vær er nok sjansen for å komme om bord igjen ganske teoretisk, men man kan falle over bord i lite vind også - det er gjerne da man er uppmerksom og uforsiktig, og ikke har sikring. 

Link to post
Arne Henriksen skrev for 13 timer siden:

Jeg har ikke mye erfaring med seiling men har i utgangspunktet veldig liten tro på at min båt blir liggende pent i vindøyet om man ramler ut for fulle seil, selv om den blir styrt opp mot vinden... Tror du må svømme fort ;-)

 

Ref. til @Indy

Jeg har kun erfaring fra Hulda, som er den eneste båten jeg har testet dette på. Mye kommer an på kurs relativt til vind. Om vinden er veldig lett, vil Hulda svinge baugen opp mot vinden, falle av, ta opp fart, gå opp i vinden, og fortsette på en sik/sak-kurs. Farten vil ligge rundt to knop. Om jeg seiler i sterkere vind, med selvslående kryssfokk, vil båten automatisk gå over stag, og fortsette slik. Med genoa, vil båten, om flaksen er der, gå over stag og legge bi. Fart med vinden mellom en- og to knop. Går Hulda for fart med vinden vil, avhengig av hvordan piloten reagerer, båten ta kuvending. Det er altså et nærmest et uendelig antall scenarioer. Der alle vil gi fart mellom en- og to knop, eller aksellerere ganske mye.

Link to post

@Indy Jeg har jo samme pilot som deg. Har vurdert å få noen til å gå i jolla med kontrollenheten for å se hvor godt dette vil fungere. Jeg er i utgangspunktet svært skeptisk til at min båt vil bli liggende i en avstand som gjør det mulig å svømme den i kapp...

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...