Jump to content

Kan vi lære noe av denne ulykken?

Gudrun

Recommended Posts

baatMM skrev On 1.2.2022 at 12.17:

Hvilken personlig nødpeilesender vil du anbefale, Komodo?

Basert på profesjonelle brukererfaringer fra @VegJoh, og i samråd med Seatronic, gikk jeg for denne sist vi var på båtmessa på Lillestrøm. Den er litt større enn ei fyrstikkeske, og får plass i den lille lomma i redningsvesten eller flytedrakta. Med heldekkende flytedrakt, høye neoprenstøvler, og nødpeilesender i lomma, har jeg en viss mulighet til å overleve i overflata til jeg blir plukket opp av et helikopter. Uten mulighet for å få sendt ut nødsignal blir man garantert liggende i vannet til man fryser ihjel, noe annet vil tilhøre unntakene. VHF og mobiltelefon anser jeg ikke som en realistisk måte å få varslet om man ligger og skvulper i bølgene langt til havs. Uten heldekkende flytedrakt ligger man også dårlig an på den tiden av året hvor det er kaldt i vannet. Bruker flytedrakt omtrent fra november og utover. I oktober blir det fort alt for varmt med flytedrakt. 

Timmeeh skrev for 23 timer siden:

Støtter komodo sin  praksis med personlig nødpeilesender, det er noe jeg må ha på sikt. Må bare finne ut om jeg skal kjøpe en bærbar vhf eller om jeg går for en smekker variant som ikke gjør mye utav seg i lommen på kjeledressen. Del gjerne erfaringer her. 

Jeg valgte en liten og hendig nødpeilesender som du ikke engang merker at du har i lomma. VHF og større klumpete greier blir fort i veien når man trekker teiner. Ville slått fra meg det. 

Timmeeh skrev for 23 timer siden:

... faller man på sjøen og båten driver fra deg, eller at den er i gir og kjører fra deg, da har du et problem. Nytter ikke at du har gitt beskjed hjemme at jeg drar å fisker i to tre timer, ringer når jeg kjører hjemover. Du blir ikke etterlyst før du er kald. 

Av den grunn har jeg også trådløs dødmannsknapp av den typen som @Escaro linker til under her:

Escaro skrev for 23 timer siden:

De som ferdes alene i båt, enten for å fiske eller sette/hale teiner burde investert i en Trådløs ''dødmannsknapp'' i tilfelle de faller overbord. 

https://seatronic.no/wimea-mob-multifob-tradlos-dodmannsknapp

Da vil i hvertfall båten stanse og det er større muligheter til å ta seg ombord igjen.

Ove T skrev On 1.2.2022 at 13.00:

Hej

Här är en ritning på hur en räddningsstege skall se ut på en ny CE märkt båt idag, och den skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Även vi utan nya CE märkta behöver följa dessa regler.

Hälsningar Ove

1773138603_Rddningsstege.png.66bb0ae647046f91129329f7bc32e861.png

Har du en referanse på de reglene?

Godt utgangspunkt @Ugleseth, men det er lov å lære av andres elendighet. 

Det er ikke alltid man selv klarer å pønske ut og tenke på all elendighet som kan ramme en.🤔

Sjøfartsdirektoratet sikkerhetsarbeid kan det være lurt å kikke på av og til.

De belyser en del områder som man må ha dyptgående kompetanse for å kunne identifisere. 

Først når man pakker inn penalet er man ute av stand til å tilegne seg kunnskap. 

Statistikken for ulykker med fritidsbåt sier dessverre at man er mest utsatt når man nærmer seg utlært.🤔

Komodo skrev On 2.2.2022 at 23.52:

VHF og mobiltelefon anser jeg ikke som en realistisk måte å få varslet om man ligger og skvulper i bølgene langt til havs.

Forsåvidt enig.

Men det minner meg på historien om de to fiskerene som forliste langt utpå og båten gikk til bunns. Den ene greide å dykke ned til båten og ta med seg en opp en vanntett VHF. Det hele endte med at de fikk sendt nødsignal og ble reddet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Men det minner meg på historien om de to fiskerene som forliste langt utpå og båten gikk til bunns. Den ene greide å dykke ned til båten og ta med seg en opp en vanntett VHF. Det hele endte med at de fikk sendt nødsignal og ble reddet.

Det høres ut som den historien er godt krydderet flere ganger, så moralen er ha   denne en lomma så slipper en å dykke.:diving:

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det blåser opp mot orkan styrke nord øst for Landegode i Vestfjorden. Sjøen er grov. To fiskere er ute med sjarken . Båten kantrer og 2 mann i sjøen. Et risikabel redningsaksjon iverksettes som krever store ressurser. Er det noen her som kan forklare hva som ligger bak denne manøveren ? Tatt for mye tran?..glemte å sjekke værmeldingen?   ønsket   litt adrenalin i årene eller simpelt hen sjekke sjøegenskapene på båten?

https://www.lofotposten.no/fiskebat-kantret-og-forliste-i-vestfjorden-svart-darlig-var-i-omradet/s/5-29-782547

3 hours ago, Ugleseth said:

For de av oss som ikke lengre har aktivt abonnement på Lofotposten er denne sikkert en bedre link:
https://www.nrk.no/nordland/uvaer-og-storm-i-nordland-og-troms_-e6-stengt-flere-steder-1.15841317

Ut fra teksten var det noen sørfra som var på vei hjem.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Å ramle i sjøen kan fort ende i at andre må assistere for at du skal kunne spise ditt neste måltid mat.

Det er essensielt at:

-Du kan varsle fra der du er.

-Varselet fanges opp av noen som kan gjøre noe med det.

-Redningsressurser når fram, og klarer å finne deg.

Personlig nødpeilesender er riktig når man ferdes på åpent hav.

For sommers bruk, har også Gule sider på sjøen appen 'MoB' funksjon. Likeledes har portabel (eller portable slaveenhet) VHF med distress mulighet for varsling. De er ikke like pålitelige, men bedre enn ingenting.

Mulighet for å komme ombord igjen fordrer at båten ligger stille og at en stige er tilgjengelig fra vannet.

Dødmannsknapp, helst fjernstyrt men i det minste tilkoblet fører, og en stige som kan betjenes fra vannet er avgjørende for om dette er mulig.

Det kan også gjøres tiltak for å redusere sjansen for å ramle i vannet.

En Porta Potti, et ausekar eller en 'Siri' kan utgjøre en vesentlig sikkerhetsforskjell når naturen melder sine behov, spesielt når sjøgangen i topplokket er større båtens.

Fallsikring og gode rekker kan være andre tiltak i denne kategori.

Husk at de fleste som forulykkes på sjøen skjer innaskjærs, i godt vær og liten eller ingen fart.

Oppfordrer alle til å tenke igjennom sin egen situasjon, og hvilke forbedringer man selv bør gjøre før sesongen starter igjen.

Jeg ønsker meg aller helst at alle medlemmer her (og alle som ikke er det) er med oss til høsten også.

Redigert av Havarita (see edit history)
Ida Marie III skrev On 1.2.2022 at 23.04:

Viktigste er at leideren går langt nok ned i sjøen...

Jeg har selv falt overbord fra min båt.. en blir ufattelig tung med klær på, og går ikke leideren dypt nok ned i sjøen, ligger en dårlig an...kreftene forsvinner fort i kaldt vann...

Det samme gjelder at leideren er lett å løse ut fra vannflaten...

Benytt sommeren som kommer til å teste dette...og da gjerne med en tung kjeldress på...

Jeg har testet det flere ganger ufrivillig, både med og uten stige. En gang falt jeg i vannet i marinaen i November med tunge klær. Jeg greide faktisk å ta meg opp på brygga uten stige til tross for fremskreden alder. Men det var bare såvidt . .

Når det gjelder stige som skal gå langt nok ned i vannet synes jeg det er vel så viktig at man har noe å ta tak i ombord når man skal opp. En stige på kanten av en glatt badeplattform er ikke ideelt. Jeg har prøvd det i tung sjø . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

10 hours ago, Chiefengineer said:

Det burde være fullt mulig å benytte en redningsline under arbeid på dekk på disse fartøyene. Med tilskrekkelig lengde slik at man kan arbeide uhindret på dek vil dette gi en stor forbedring i sikkerheten ombord under alenefiske. 

Javisst er det mulig. Da jeg drev fiske på 80-tallet hadde jeg en løpestreng (wire) mellom styrehuset og mesanmasten. En passe kort line med belte som jeg hektet på og jeg kunne gå fritt fra styrehuset langsmed hele dekket, og akkurat bøye meg over rekka for å kleppe fisken før den strammet.

HAVHEIM - Copy.JPG

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...