Indy Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 @Framtia Så enig, så enig. Og denne funksjonen var nok ikke grunnen til at verken du eller jeg valgte denne autopiloten. Men likevel bra av produsenten å legge inn denne funksjonen også, det er uansett bedre enn å ikke ha det. I godt vær og lite vind KAN det gi en sjanse i hvert fall. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 @Huldas lærdom er nok bedrøvelig rett. I litt vind med uheldig retning vil selv motorbåter bli blåst raskere enn hva en person i masse klær vil klare å svømme. Unntaket er tunge joller og andre båter med betraktelig mer under vannet enn over. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 baatMM skrev On 1.2.2022 at 12.17: Hvilken personlig nødpeilesender vil du anbefale, Komodo? Basert på profesjonelle brukererfaringer fra @VegJoh, og i samråd med Seatronic, gikk jeg for denne sist vi var på båtmessa på Lillestrøm. Den er litt større enn ei fyrstikkeske, og får plass i den lille lomma i redningsvesten eller flytedrakta. Med heldekkende flytedrakt, høye neoprenstøvler, og nødpeilesender i lomma, har jeg en viss mulighet til å overleve i overflata til jeg blir plukket opp av et helikopter. Uten mulighet for å få sendt ut nødsignal blir man garantert liggende i vannet til man fryser ihjel, noe annet vil tilhøre unntakene. VHF og mobiltelefon anser jeg ikke som en realistisk måte å få varslet om man ligger og skvulper i bølgene langt til havs. Uten heldekkende flytedrakt ligger man også dårlig an på den tiden av året hvor det er kaldt i vannet. Bruker flytedrakt omtrent fra november og utover. I oktober blir det fort alt for varmt med flytedrakt. Timmeeh skrev for 23 timer siden: Støtter komodo sin praksis med personlig nødpeilesender, det er noe jeg må ha på sikt. Må bare finne ut om jeg skal kjøpe en bærbar vhf eller om jeg går for en smekker variant som ikke gjør mye utav seg i lommen på kjeledressen. Del gjerne erfaringer her. Jeg valgte en liten og hendig nødpeilesender som du ikke engang merker at du har i lomma. VHF og større klumpete greier blir fort i veien når man trekker teiner. Ville slått fra meg det. Timmeeh skrev for 23 timer siden: ... faller man på sjøen og båten driver fra deg, eller at den er i gir og kjører fra deg, da har du et problem. Nytter ikke at du har gitt beskjed hjemme at jeg drar å fisker i to tre timer, ringer når jeg kjører hjemover. Du blir ikke etterlyst før du er kald. Av den grunn har jeg også trådløs dødmannsknapp av den typen som @Escaro linker til under her: Escaro skrev for 23 timer siden: De som ferdes alene i båt, enten for å fiske eller sette/hale teiner burde investert i en Trådløs ''dødmannsknapp'' i tilfelle de faller overbord. https://seatronic.no/wimea-mob-multifob-tradlos-dodmannsknapp Da vil i hvertfall båten stanse og det er større muligheter til å ta seg ombord igjen. Ove T skrev On 1.2.2022 at 13.00: Hej Här är en ritning på hur en räddningsstege skall se ut på en ny CE märkt båt idag, och den skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Även vi utan nya CE märkta behöver följa dessa regler. Hälsningar Ove Har du en referanse på de reglene? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ove T Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Hej Som du kanske vet så får man inte sprida CE dokument. Men rita av skall vara tillåtet. Har du tillgång till dessa är nr, ISO 15085:2003/DAM 2:2016(E) Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Det er godt nok Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ugleseth Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Jeg prøver etter beste evne å forutse alle de ulykkene som kan ramme meg på sjøen for da slipper jeg å lære av dem. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Godt utgangspunkt @Ugleseth, men det er lov å lære av andres elendighet. Det er ikke alltid man selv klarer å pønske ut og tenke på all elendighet som kan ramme en.🤔 Sjøfartsdirektoratet sikkerhetsarbeid kan det være lurt å kikke på av og til. De belyser en del områder som man må ha dyptgående kompetanse for å kunne identifisere. Først når man pakker inn penalet er man ute av stand til å tilegne seg kunnskap. Statistikken for ulykker med fritidsbåt sier dessverre at man er mest utsatt når man nærmer seg utlært.🤔 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.Februar.2022 Del på Facebook Svart 2.Februar.2022 Har vhf i brystlomma på flytedressen, er ikke i veien der. Båt uten leider er en dødsfelle, kort oppsummert Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.Februar.2022 Del på Facebook Svart 3.Februar.2022 Jeg har en AIS i vesten, og en PLB i lomma når jeg seiler alene. AISen løser ut automatisk om jeg skulle ha blitt slått overbord, mens PLBen har dekning overalt (men lengre responstid). Synes dette er en bra kombo. VHF i lomma blir i overkant, i hvertfall med størrelsen jeg har (sa brura). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ugleseth Svart 3.Februar.2022 Del på Facebook Svart 3.Februar.2022 Havarita skrev for 13 timer siden: Statistikken for ulykker med fritidsbåt sier dessverre at man er mest utsatt når man nærmer seg utlært.🤔 Jeg ville ha skrevet '' at man er mest utsatt når man TROR man nærmer seg utlært''. Det er ofte menn + - 45 alderen som har denne troen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Komodo skrev On 2.2.2022 at 23.52: VHF og mobiltelefon anser jeg ikke som en realistisk måte å få varslet om man ligger og skvulper i bølgene langt til havs. Forsåvidt enig. Men det minner meg på historien om de to fiskerene som forliste langt utpå og båten gikk til bunns. Den ene greide å dykke ned til båten og ta med seg en opp en vanntett VHF. Det hele endte med at de fikk sendt nødsignal og ble reddet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 NilsPils skrev for 2 timer siden: Men det minner meg på historien om de to fiskerene som forliste langt utpå og båten gikk til bunns. Den ene greide å dykke ned til båten og ta med seg en opp en vanntett VHF. Det hele endte med at de fikk sendt nødsignal og ble reddet. Det høres ut som den historien er godt krydderet flere ganger, så moralen er ha denne en lomma så slipper en å dykke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Hva er årsagift for PLB ? Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Det blåser opp mot orkan styrke nord øst for Landegode i Vestfjorden. Sjøen er grov. To fiskere er ute med sjarken . Båten kantrer og 2 mann i sjøen. Et risikabel redningsaksjon iverksettes som krever store ressurser. Er det noen her som kan forklare hva som ligger bak denne manøveren ? Tatt for mye tran?..glemte å sjekke værmeldingen? ønsket litt adrenalin i årene eller simpelt hen sjekke sjøegenskapene på båten? https://www.lofotposten.no/fiskebat-kantret-og-forliste-i-vestfjorden-svart-darlig-var-i-omradet/s/5-29-782547 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 hanto1 skrev for 2 timer siden: Hva er årsagift for PLB ? https://www.nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/tillatelse-til-a-bruke-frekvenser/tillatelse-til-bruk-av-personlig-nodpeilesender-plb kr 470,- Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arne Henriksen Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 3 hours ago, Ugleseth said: https://www.lofotposten.no/fiskebat-kantret-og-forliste-i-vestfjorden-svart-darlig-var-i-omradet/s/5-29-782547 For de av oss som ikke lengre har aktivt abonnement på Lofotposten er denne sikkert en bedre link: https://www.nrk.no/nordland/uvaer-og-storm-i-nordland-og-troms_-e6-stengt-flere-steder-1.15841317 Ut fra teksten var det noen sørfra som var på vei hjem. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Havarita Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 (redigert) Å ramle i sjøen kan fort ende i at andre må assistere for at du skal kunne spise ditt neste måltid mat. Det er essensielt at: -Du kan varsle fra der du er. -Varselet fanges opp av noen som kan gjøre noe med det. -Redningsressurser når fram, og klarer å finne deg. Personlig nødpeilesender er riktig når man ferdes på åpent hav. For sommers bruk, har også Gule sider på sjøen appen 'MoB' funksjon. Likeledes har portabel (eller portable slaveenhet) VHF med distress mulighet for varsling. De er ikke like pålitelige, men bedre enn ingenting. Mulighet for å komme ombord igjen fordrer at båten ligger stille og at en stige er tilgjengelig fra vannet. Dødmannsknapp, helst fjernstyrt men i det minste tilkoblet fører, og en stige som kan betjenes fra vannet er avgjørende for om dette er mulig. Det kan også gjøres tiltak for å redusere sjansen for å ramle i vannet. En Porta Potti, et ausekar eller en 'Siri' kan utgjøre en vesentlig sikkerhetsforskjell når naturen melder sine behov, spesielt når sjøgangen i topplokket er større båtens. Fallsikring og gode rekker kan være andre tiltak i denne kategori. Husk at de fleste som forulykkes på sjøen skjer innaskjærs, i godt vær og liten eller ingen fart. Oppfordrer alle til å tenke igjennom sin egen situasjon, og hvilke forbedringer man selv bør gjøre før sesongen starter igjen. Jeg ønsker meg aller helst at alle medlemmer her (og alle som ikke er det) er med oss til høsten også. Redigert 4.Februar.2022 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Ida Marie III skrev On 1.2.2022 at 23.04: Viktigste er at leideren går langt nok ned i sjøen... Jeg har selv falt overbord fra min båt.. en blir ufattelig tung med klær på, og går ikke leideren dypt nok ned i sjøen, ligger en dårlig an...kreftene forsvinner fort i kaldt vann... Det samme gjelder at leideren er lett å løse ut fra vannflaten... Benytt sommeren som kommer til å teste dette...og da gjerne med en tung kjeldress på... Jeg har testet det flere ganger ufrivillig, både med og uten stige. En gang falt jeg i vannet i marinaen i November med tunge klær. Jeg greide faktisk å ta meg opp på brygga uten stige til tross for fremskreden alder. Men det var bare såvidt . . Når det gjelder stige som skal gå langt nok ned i vannet synes jeg det er vel så viktig at man har noe å ta tak i ombord når man skal opp. En stige på kanten av en glatt badeplattform er ikke ideelt. Jeg har prøvd det i tung sjø . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Chiefengineer Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Det burde være fullt mulig å benytte en redningsline under arbeid på dekk på disse fartøyene. Med tilskrekkelig lengde slik at man kan arbeide uhindret på dek vil dette gi en stor forbedring i sikkerheten ombord under alenefiske. Kan fint kombineres med dødmannsknapp. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 10 hours ago, Chiefengineer said: Det burde være fullt mulig å benytte en redningsline under arbeid på dekk på disse fartøyene. Med tilskrekkelig lengde slik at man kan arbeide uhindret på dek vil dette gi en stor forbedring i sikkerheten ombord under alenefiske. Javisst er det mulig. Da jeg drev fiske på 80-tallet hadde jeg en løpestreng (wire) mellom styrehuset og mesanmasten. En passe kort line med belte som jeg hektet på og jeg kunne gå fritt fra styrehuset langsmed hele dekket, og akkurat bøye meg over rekka for å kleppe fisken før den strammet. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.