Jump to content

Eberspächer D4 sluttet å virke

OleBåt

Recommended Posts

Eg har en eberspächer D4 i fra 2004 som plutselig sluttet å virke. Det som skjer når eg trykker start er at det kun er vifta som starter og går i ca 20sekunder så stopper den, etter det er det helt dødt. Eg har testa pumpa, den virker. Da eg måler tilførsel til den er det 12v fast, ingen pulsing. Eg har sjekket gløderen den virker. Termostaten i brenneren har eg og sjekket har samme verdier i eberspächer manualen. Er det noken som har tips til videre feilsøk? Denne har den gamle termostaten uten display så eg får ikkje ut feilkoder.

16438283424532501707259197839793.jpg

Ikke sikkert den er ferdig. Tipper den er nedsotet og ikke tenner på grunn av manglende luft i brennkammeret. Disse er ganske greie å åpne opp å rense. Det er et bitte lite hull inn til brennkammeret som må stakes opp. Etter rens må du skifte noen pakninger, men det er nok sikkert på tide uansett hvis det ikke er gjort noe siden 2004. Deler får du blant annet hos seatronic og sikkert flere andre steder. 

Om vifta starter, men varmeren ikke forsøker å tenne, finner den en kritisk feil før den kommer så langt og stenger ned.

Ikke lett å si på stående fot hva som er feil. Kan være hjernen eller termostaten.

Å demontere den og sette den sammen er uansett lurt om den er fra 2004. Husk ny pakning (grønn) mellom varmeveksler og brennkammer.

Om det er vifta som er problemet, vil du høre det på lyden (lugging, skurring). Går den jevnt og uten ulyder, er den ok.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Eg tipper du er inne på noe S/Y Emma. Det er ikkje antydning til liv i pumpa eller glødepluggen under oppstart, så den oppdager nok ein feil under oppstartsfasen og stenger ned. Vifta går veldig fint uten ulyder de sekundene under oppstart. Glødepluggen hadde eg ute ved testing og den såg fin ut.

Eber gjennomfører en rekke selvtester under oppstart, så ett eller annet er nok i ustand. Men det er ikke så lett å finne ut hva uten diagnoseapparat. I dette tilfellet er det kanskje like greit å levere den på service, så finner de ut av det med en gang. Med mindre du har lyst å forske en del selv og bytte ut deler. Det enkleste er om du har tilgang til en delevarmer så du kan skifte komponenter etter tur.

Varmeren stenger ned etter omlag 30 sekunder dersom viftemotoren ikke oppnår riktig turtall. Det behøver ikke være noen ulyder fra viftemotoren. 

Prøv å slå på varmeren i ventilasjonsmodus, den nederste knappen på panelet som gir blått lys. Dersom vifta stopper etter omlag 30 sekunder også da trenger du ny viftemotor samt nye pakninger når du skal bytte denne. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...