Jump to content

Slutt for Scand Baltic & Atlantic?


Wester

Recommended Posts

Jeg syns det er trist hver gang støpeformer destrueres. Det forsvinner en bit av en inndustri som var stort for Sørlandet og som jeg selv har vært en del av I 35 år. Selfølgelig er det kanskje enda verre når de blir liggende i skauen men da er det fremdeles håp.......

Ikke fordi jeg tror den tid kommer tilbake.......

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Skjønner godt at mange synes det er vemodig og at det ligger mye historie bak!!  Men båtdesign har faktisk endret seg litt siden 80 tallet. Det gjelder både konstruksjon og design layout. Det lages få nye klatrebåter for tida! Ergonomi og brukervennlighet har begyndt å telle mer enn max utnyttelse av båtens størrelse. Det er jo fremdeles mange Scand båter som for lengst har blitt vetteran båter, og som fortsatt vil henge med oss i mange år fremmover! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 45 minutter siden:

Jeg syns det er trist hver gang støpeformer destrueres. Det forsvinner en bit av en inndustri som var stort for Sørlandet og som jeg selv har vært en del av I 35 år. Selfølgelig er det kanskje enda verre når de blir liggende i skauen men da er det fremdeles håp.......

Ikke fordi jeg tror den tid kommer tilbake.......

 

Det er klart at for oss som har en del år på baken, og opplevde f.eks. snekkenes gullalder i fra 70-tallet og oppover, så er det jo synd å se alle disse produsentene/båtbyggeriene  nå er historie. Om disse tidene kommer tilbake er vel tvilsomt, men man vet jo aldri. Er jo nesten rart i disse tider da bilbransjen stort sett ikke selger bensin/diesel biler lenger, så selger båtforhandlerne ut det de har av day-cruisere/bow-ridere etc. med påhengsmotorer i 200-450 hk bakpå  (bensin) som har et forbruk i timen like mye som jeg hadde i sesongen på Polaren min.:wink:

Link to post
Share on other sites

Når en ser disse formene som destrueres, så er det vel en trist indikasjon av norsk båtindustri.

 

En bransje om ikke fulgte med utvikling. Det sitter mange i snekka si og snakker dritt om moderne fabrikker som Bavaria. Fabrikker som har effektive produksjonslinjer, som leverer produkter som folk vil ha, til priser folk har råd til. 

 

På et tidspunkt var det jo en båtprodusent i "hver" bukt. Ikke lett å utvikle nye produkter når volumet er lite. Hadde de bare klart og samarbeidet litt. 

 

Samtidig er det jo noen norske båtprodusenter som har greid å henge med. 👍

Link to post
Share on other sites

Dette har jo vært slutt lenge. Scand produserte jo disse båtene, helt like, altfor lenge. Det er vel kanskje også en av de viktigste årsakene til at de gikk konkurs. Disse båtene ble jo f eks aldri produsert med hekkport, selv om alle andre gjorde nettopp det.

Men det er jo litt synd, for halvplanere med aksling tror jeg fortsatt det kunne vært et marked for. Flere av dere så sikkert den tråden som viste frem en ny Atlantic med utgang bak. Noe sånt kunne nok holdt Baltic/Atlantic gående lenger. 

 

Har forresten selv hatt Atlantic i flere år, inntil i fjor sommer. Vi var veldig fornøyd, men det er klart at klatringen etterhvert ble irriterende. Også det at man måtte gå i sete for å gå ombord, ble vi i lei av. 

Link to post
Share on other sites

Vel 360 har jo åpen port bak. At noen ikke vil bygge båt på dette skroget, syns jeg er tankevekkende. Men jeg tror jeg aner hva som er en medvirkende årsak. Båten er 36 fot, men når jeg ligger ved siden av en bavaria 35, er den godt å vel en meter lenger, høyere og bredere. Altså mer båt for pengene. Om den er bedre spiller ikke så mye rolle lenger, den er med komfortabel å bo i. Der tror jeg du har kjernen. Mer komfortabel rett å slett. Folk i båt elsker å ha det komfortabelt. 

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 30 minutter siden:

Når ble de siste Baltic/Atlantic produsert? Kanskje i 2010? 

Som du sier så, vil ikke folk betale masse for en umoderne båt. Eller sagt på en annen måte: ikke mange nok ville kjøpe kjøpe ny båt i 2010 som så ut som en 1985 modell. 

 

 

Tja...Grand Banks selger....har ikke forandret seg mye i utvendig design siden 60 tallet..men uten sammenligning forøvrig...

Link to post
Share on other sites

Mener jeg så at prisen for en fabrikkny Baltic lå på rundt 1,8 mill kroner for få år siden. Vi hadde en 85-modell i 6 år før vi la til 6 fot til neste båt. Men jeg husker dengang at det ville ligge langt inne å skulle betale så mye for en slik båt sammenlignet med de nye som er kommet fra andre merker. Men det var og er en veldig god båt på mange måter. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Baltic ble nok produsert i svært lite antall fram til ca 2015, men så sent som i 2006/2007 tror jeg det ble produsert rundt 70 stk. Den ble også i test omtalt som evigung. Det stemte nok ikke, siden den salgsmessig sang på siste verset. 

 

I 2006 var prisen oppgitt til 1,3 mill, men det var nok før en fikk på plass nødvendig utstyr. https://www.fvn.no/nyheter/i/Ven3J/ny-gullalder-for-baatbransjen

Link to post
Share on other sites

De fleste båteiere drar sjelden ut i ruskevær eller store bølger. Og mange motorbåtførere ser også ut til å mene at det er mer behagelig å ligge i havn enn å være på sjøen.

 

Da er komfort under seilas mindre viktig enn bokomfort i havnen. Og skal man dømme utfra de planene båtene i Oslofjorden, hvor det er flere båter som går helt feil trimmet enn de som er riktig, ser det ikke ut til at flertallet er villig til å bruke en halvtime på å lære seg simple ting som både kunne gitt betraktlig bedre komfort og lavere driftskostnader.


Folk kjøper det som passer best for dem. Dessverre er det da ikke et marked for båter som satser mer på sjødyktighet og sjøegenskaper enn størst mulig badeplattform.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...