skagenekspressen Startet 3.Februar.2022 Del på Facebook Startet 3.Februar.2022 Vurderer Jylland rundt i sommer. Vestkysten vil være noe nytt. Vi vil fortrinnsvis gå for dagseilaser, < 60nm. Da vil det ikke være så mye alternativer til Hanstholm - Thyborøn - Thorsminde - Hvide Sande - men hva så? Esbjerg, Sylt, Helgeland? Eider eller Brunsbuttel? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 3.Februar.2022 Del på Facebook Svart 3.Februar.2022 Vestkysten i Danmark skjønner jeg ikke om noen gidde bruke sin ferie på. Greit nok om en er helt i sør fra Fanø å videre ned til Tyskland. Men alt lengre nord, er jo ræva. Å ja jeg har vært der. Har vokst opp på fiskebåt i DK å hatt min tid i alle de nevnte havner fra Esbjerg å opp. Skal en til Danmark, så er vel området fra Samsø å sørover det beste. sydfynske øhav samt Lolland/falster++ å ned mot Flensborg fjord. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
skagenekspressen Svart 4.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 (redigert) Det var rene ord! Har seilt ganske mange år i Danmark og trives godt. Men tenkte det ville være fint å starte med noen gubber og noen lengre strekk, så bytte besetning og sakteseile opp på østsiden. Redigert 4.Februar.2022 av skagenekspressen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 4.Februar.2022 Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 Sylt og øyene rundt står på lista vår for neste tur. Eider(Giselau kanal) er også en mulighet, da jeg mer eller mindre har slått fra meg vestkysten av DK. I tillegg til de andre øyene i vadehavet, står Hallig Hooge på lista. Helgoland er verdt et besøk, og vi svinger nok innom der også. Vi var der i 2017, og er ikke fremmed for nok et besøk. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 4.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2022 (redigert) Takk Tom. Hva er det med Hallig Hooge? Jeg har ikke vært på disse kanter. Ser ut til at det er en havn som styres med tidevannsport? Helgoland er på ønskelisten. Redigert 4.Februar.2022 av skagenekspressen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Husk å være edru når en skal ned i båten på Helgoland. Er det lavvande, så kan det være jævla langt ned. Å en kan slå seg noe jævlig om en bommer litt i fylla(Snakker erfaring her😂🤣) Var mye innom å bunkre billig tobak/brennevin der i gamle dager😁 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tom Rør Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 skagenekspressen skrev for 17 timer siden: Takk Tom. Hva er det med Hallig Hooge? Jeg har ikke vært på disse kanter. Ser ut til at det er en havn som styres med tidevannsport? Helgoland er på ønskelisten. Jeg syns det er spennende med sånne plasser. Vi lå faktisk i mudderet på Schiermonnikoog i 2017. Det var litt for spennende, så det behøver jeg ikke å gjøre igjen. Helgoland er absolutt verdt et besøk. Fine turveier tett på et yrende fugleliv, mange spisesteder, og billig diesel. Øl var ikke så mye billigere enn på fastlandet, men det ble påstått at dyr whisky er gunstig. Okkaby skrev for 4 timer siden: Husk å være edru når en skal ned i båten på Helgoland. Er det lavvande, så kan det være jævla langt ned. Å en kan slå seg noe jævlig om en bommer litt i fylla(Snakker erfaring her😂🤣) Var mye innom å bunkre billig tobak/brennevin der i gamle dager😁 Jeg holdt meg såpass edru at jeg klarte den bratte landgangen😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Tom Rør skrev 6 minutter siden: Jeg syns det er spennende med sånne plasser. Vi lå faktisk i mudderet på Schiermonnikoog i 2017. Det var litt for spennende, så det behøver jeg ikke å gjøre igjen. Helgoland er absolutt verdt et besøk. Fine turveier tett på et yrende fugleliv, mange spisesteder, og billig diesel. Øl var ikke så mye billigere enn på fastlandet, men det ble påstått at dyr whisky er gunstig. Jeg holdt meg såpass edru at jeg klarte den bratte landgangen😂😂 Mange år siden jeg var der sist. Var i ungdommen når jeg fisket hjemme i DK. Så er ve nærme 30 år siden. Å den gang var det tollfritt område. så alt av tobakk/øl/brennevin var svin billig. Spesielt store galon flasker med brennevin. Ble pakket mye ned mellom fisken i lasten å garn i sekker hehe Å en jævla tidevanns forskjeller der ute. Så inn med høyvann å tilbake dritta full med lavvann, var ikke altid noen god plan hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tom Rør Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Okkaby skrev for 4 timer siden: Mange år siden jeg var der sist. Var i ungdommen når jeg fisket hjemme i DK. Så er ve nærme 30 år siden. Å den gang var det tollfritt område. så alt av tobakk/øl/brennevin var svin billig. Spesielt store galon flasker med brennevin. Ble pakket mye ned mellom fisken i lasten å garn i sekker hehe Å en jævla tidevanns forskjeller der ute. Så inn med høyvann å tilbake dritta full med lavvann, var ikke altid noen god plan hehe 😂😂 Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 24.Juli.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2022 Er tilbake etter å ha rundet Jylland. Vestsiden er lite trafikert, f.eks er det 4 gjesteplasser i Hvide Sande. Legger ved bilde av fyret tatt gjennom kikkert. Det fineste var Hörnum på Sylt. Tidevann og sandbanker krever ekstra svinger, vist på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 (redigert) Vi er på vei oppover langs Jylland på østsiden etter turen gjennom Limfjorden, via vestkysten, og gjennom Kielkanalen. Vi lå på sylt, som var et av målene i 5 dager pga at jeg ville se øya, og pga vinden. Vi lå i List Hafen, og der er det begrenset med gjestepasser. Vi dro også til Amrum, men der var det en skikkelig grisehavn, med tusen måker som lagde guanofjell av båten :-) Da været ikke var tipp topp, droppet jeg Hallig Hooge, og det samme med Rømø. Helgoland er en fin plass mener jeg. Vestsiden av Dk har jeg nå tatt, og hvis den skal tas igjen, må det bli som en ren transportetappe. Limfjorden likte jeg godt, så den kan jeg godt besøke igjen. Redigert 25.Juli.2022 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Tom Rør skrev for 1 time siden: Vi er på vei oppover langs Jylland på østsiden etter turen gjennom Limfjorden, via vestkysten, og gjennom Kielkanalen. Vi lå på sylt, som var et av målene i 5 dager pga at jeg ville se øya, og pga vinden. Vi lå i List Hafen, og der er det begrenset med gjestepasser. Vi dro også til Amrum, men der var det en skikkelig grisehavn, med tusen måker som lagde guanofjell av båten :-) Da været ikke var tipp topp, droppet jeg Hallig Hooge, og det samme med Rømø. Helgoland er en fin plass mener jeg. Vestsiden av Dk har jeg nå tatt, og hvis den skal tas igjen, må det bli som en ren transportetappe. Limfjorden likte jeg godt, så den kan jeg godt besøke igjen. Helgoland er vel ennå tollfritt. Har jo ligget der mange ganger med fiskekutter i yngre dager. Å altid egen definert kvote med hjem 😁😁 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Tom Rør Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 (redigert) Okkaby skrev 27 minutter siden: Helgoland er vel ennå tollfritt. Har jo ligget der mange ganger med fiskekutter i yngre dager. Å altid egen definert kvote med hjem 😁😁 Det er tollfritt, men hvor mye man sparer i forhold til på fastlandet er jeg usikker på. På øl og brus sparer man ihvertfall panten, og det sies at dyr whisky er god butikk. Da jeg ikke drikker dyr eller billig whisky, ble det ikke noe innkjøp av det 😊 Redigert 25.Juli.2022 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 25.Juli.2022 Del på Facebook Svart 25.Juli.2022 Tom Rør skrev 49 minutter siden: Det er tollfritt, men hvor mye man sparer i forhold til på fastlandet er jeg usikker på. På øl og brus sparer man ihvertfall panten, og det sies at dyr whisky er god butikk. Da jeg ikke drikker dyr eller billig whisky, ble det ikke noe innkjøp av det 😊 I gamle dager kjøpte vi gallon flasker der ute. Alt brennevin var råbillig. Tobakk var uten avgifter. Øl har vi aldri hatt med. Kunne jo kjøpe dette billig i tyske grensebutikker. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.