Swingswong Startet 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2022 Jeg har en liten ledning (en leder) fra dynamo som det ser ut til at går inn til ecu på motoren. Er denne for å starte ladingen? I såfall ønsker jeg å få et signal fra denne til et relé som starter mine DCDC ladere. Denne ledningen er også utstyrt med noe som kan se ut som en diode og en annen sak jeg ikke vet hva er. Om dette er som jeg tror, en ledning for start av lading, hvor bør jeg lodde inn kabelen jeg ønsker til relét mitt? Motor er Mercruiser QSD Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 (redigert) I skjema ser det ut som en motstand og en diode som kommer fra keyswitch (post halon) signal. Redigert 4.Februar.2022 av Swingswong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Jeg antar at å koble til på siden som går mot keyswitch blir rett i dette tilfellet. Om noen har meninger, post gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Uten å ha sett hele el skjema, ser det ut som fra det du viser at det er feltspenning til dynamo fra tenning på. Altså 12 v + via diode og motstand på 82 ohm inn på dynamo. Diode sperrer spenning fra dynamo tilbake. Keyswitch post halon. Her kobles i serie tenning + hvis man har et brannslukkingsanlegg. Når Brann er aktivert brytes denne kretsen og motor stopper. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Da blir det nok rett å koble inn før dioden. Takk for bekreftelse. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Tja...hvis 12v spenning kommer fra ecu...hvilket er litt uvanlig, hadde jeg ikke rota i den kretsen. Kanskje da ecu ser unormal last i krets og setter feilkode. Du finner jo samme 12v rett ut fra tenningsbryter. Jeg hadde koblet neg inn der. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Jeg får se litt nærmere på skjema. Hadde håpet å slippe å koble til tenningslåsen. Blir mange meter kabel. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 4.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2022 Se heller på Main switch relay i koblngskjema på motor. Det aktiveres fra Key on via ecu som jorder rele. Det er et vanlig 87A rele som linker batt+ til alle forbrukere i motorkrets. Hent +12v der?. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.