Jump to content

Hva slags kvadrat på ledninger i en Flipper 640 HT?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg skal legge opp nytt el-anlegg i båten min - se bildet. Jeg har fått tips om å bruke fortinnet kabel som bl.a. selges hos Maritim. Men - det jeg lurer på er:

Hva slags kvadrat bør jeg bruke på ledningene?

(jeg skal ha strøm på:

2 vindusviskere, topp/ankerlanterne, nav.lanterne, akterlanterne, styr- , babord lanterne, lensepumpe og kabinbelysning) 

Maritim har f.eks disse: https://www.maritim.no/kabel-fortinnet-2x2-5mm2-sort-rod-50m Kan ledningene brukes?

Er dette bryterpanelet greit? :https://www.maritim.no/bryterpanel-nr-8-automatsikr-

Takker for svar :thumbsup:

30-14-43-07 burgunder panel bak vinduet.jpg

jeg tørker ut på land....!

Fra en referansetabell i boka «Boatowner’s mechanical an electrical manual» av Nigel Calder, en bok jeg forøvrig anbefaler til alle som er komfortable med å lese engelsk, finner jeg følgende estimerte forbruk:

Ankerlanterne: 1A

Navigasjonslanterner: 3A

Kabinlys: 1.5-3.5A

Lensepumpe: 5A

Vindusvisker: ukjent, si 5A

Summert opp blir dette ca 17.5A, så runder vi opp til 20A for å feile på riktig side.

Om vi videre resonnerer at ledningstrekket  er max 12m (lengden av båten x 2) og et tillatt spenningstap på rundt 3%, trenger du minimum 10mm2.

Om du vet at lengden er kortere, si 8m frem og tilbake og tillater rundt 5% spenningstap, slipper du unna med 5mm2.

Personlig er jeg tilhenger av å overdimensjonere, så jeg ville gått for 10mm2

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

For dette bruket ville jeg trukket 4mm2 frem til bryterpanel, og selvfølgelig tilbake til -.

Og forsynt med 25A sikring like ved batteriet.

Lensepumpe kobles vanligvis utenom hovedbryter på egen sikring 10A med automatisk nivåbryter. Du må gjerne trekke en egen kabel til bryterpanel om du også ønsker å starte denne manuelt. (På min båt må jeg holde bryteren inne for å kjøre pumpa manuelt. Sikkert kun for å få ut siste rest av vann)

Fra bryterpanel og ut til forbrukerne kan du bruke mindre dimensjoner.

0.75 mm2 om du bruker Led-lys i lanterner.

Til vindusviskere ville spandert 1.5mm2.

Lykke til. 😊

HiWard skrev for 4 timer siden:

Fra en referansetabell i boka «Boatowner’s mechanical an electrical manual» av Nigel Calder, en bok jeg forøvrig anbefaler til alle som er komfortable med å lese engelsk, finner jeg følgende estimerte forbruk:

Summert opp blir dette ca 17.5A, så runder vi opp til 20A for å feile på riktig side.

Om vi videre resonnerer at ledningstrekket  er max 12m (lengden av båten x 2) og et tillatt spenningstap på rundt 3%, trenger du minimum 10mm2.

Om du vet at lengden er kortere, si 8m frem og tilbake og tillater rundt 5% spenningstap, slipper du unna med 5mm2.

Personlig er jeg tilhenger av å overdimensjonere, så jeg ville gått for 10mm2

10mm2 til forbrukere som nevnt her, må  vel kalles ekstremt over dimensjonert.

Må skille mellom ledninger frem til bryterpanel og videre ut til forbrukere. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

HiWard skrev for 15 timer siden:

Disse tallene er fra før LED ble vanlig for lanterner og belysning 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...