tom Cognac Startet 5.Februar.2022 Del på Facebook Startet 5.Februar.2022 Jeg skal legge opp nytt el-anlegg i båten min - se bildet. Jeg har fått tips om å bruke fortinnet kabel som bl.a. selges hos Maritim. Men - det jeg lurer på er: Hva slags kvadrat bør jeg bruke på ledningene? (jeg skal ha strøm på: 2 vindusviskere, topp/ankerlanterne, nav.lanterne, akterlanterne, styr- , babord lanterne, lensepumpe og kabinbelysning) Maritim har f.eks disse: https://www.maritim.no/kabel-fortinnet-2x2-5mm2-sort-rod-50m Kan ledningene brukes? Er dette bryterpanelet greit? :https://www.maritim.no/bryterpanel-nr-8-automatsikr- Takker for svar Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Jeg kan ikke si hvilket kvadrat du trenger, da du verken oppgir strømtrekk for utstyret du skal koble til eller avstand fra batteriet. Men ledningen du viser til får du langt billigere på Biltema. Du får faktisk 4,5mm2 til en lavere meterpris enn det du må gi for 2,5mm2 hos Maritim. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Det som @janmar sier indirekte, er at det som bestemmer kabeldimensjon ikke er båttype, men de tre parametrene Mengde strøm som maksimalt skal gå gjennom kabelen Lengde på kabelen (hele veien til forbruker og tilbake igjen) Akseptabelt spenningstap over ledningen Du kan bruke denne kalkulatoren til å beregne nødvendig dimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Fra en referansetabell i boka «Boatowner’s mechanical an electrical manual» av Nigel Calder, en bok jeg forøvrig anbefaler til alle som er komfortable med å lese engelsk, finner jeg følgende estimerte forbruk: Ankerlanterne: 1A Navigasjonslanterner: 3A Kabinlys: 1.5-3.5A Lensepumpe: 5A Vindusvisker: ukjent, si 5A Summert opp blir dette ca 17.5A, så runder vi opp til 20A for å feile på riktig side. Om vi videre resonnerer at ledningstrekket er max 12m (lengden av båten x 2) og et tillatt spenningstap på rundt 3%, trenger du minimum 10mm2. Om du vet at lengden er kortere, si 8m frem og tilbake og tillater rundt 5% spenningstap, slipper du unna med 5mm2. Personlig er jeg tilhenger av å overdimensjonere, så jeg ville gått for 10mm2 Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
tom Cognac Svart 5.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Dette var informativ lesning - takker Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Havarita Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 For dette bruket ville jeg trukket 4mm2 frem til bryterpanel, og selvfølgelig tilbake til -. Og forsynt med 25A sikring like ved batteriet. Lensepumpe kobles vanligvis utenom hovedbryter på egen sikring 10A med automatisk nivåbryter. Du må gjerne trekke en egen kabel til bryterpanel om du også ønsker å starte denne manuelt. (På min båt må jeg holde bryteren inne for å kjøre pumpa manuelt. Sikkert kun for å få ut siste rest av vann) Fra bryterpanel og ut til forbrukerne kan du bruke mindre dimensjoner. 0.75 mm2 om du bruker Led-lys i lanterner. Til vindusviskere ville spandert 1.5mm2. Lykke til. 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 HiWard skrev for 4 timer siden: Fra en referansetabell i boka «Boatowner’s mechanical an electrical manual» av Nigel Calder, en bok jeg forøvrig anbefaler til alle som er komfortable med å lese engelsk, finner jeg følgende estimerte forbruk: Ankerlanterne: 1A Navigasjonslanterner: 3A Kabinlys: 1.5-3.5A Lensepumpe: 5A Vindusvisker: ukjent, si 5A Summert opp blir dette ca 17.5A, så runder vi opp til 20A for å feile på riktig side. Om vi videre resonnerer at ledningstrekket er max 12m (lengden av båten x 2) og et tillatt spenningstap på rundt 3%, trenger du minimum 10mm2. Om du vet at lengden er kortere, si 8m frem og tilbake og tillater rundt 5% spenningstap, slipper du unna med 5mm2. Personlig er jeg tilhenger av å overdimensjonere, så jeg ville gått for 10mm2 10mm2 til forbrukere som nevnt her, må vel kalles ekstremt over dimensjonert. Må skille mellom ledninger frem til bryterpanel og videre ut til forbrukere. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Gullfisk Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 Ville trukket 6kv batteri til bryterpanel, sikring ved batteri. Pusser og (liten/moderat) lensepumpe 2,5, og 1,5 til lys og lanterner, evt 2,5 om det er det du har. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 5.Februar.2022 Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 altera mulier skrev for 8 timer siden: båten min - se bildet Er det fra Knutvika det blidet der ? Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
tom Cognac Svart 5.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2022 VegJoh skrev for 1 time siden: Er det fra Knutvika det blidet der ? Jeg har båtplass i Knutvika ja Kjempefin, beskyttet havn Har du båtplass der? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
abbor Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 HiWard skrev for 15 timer siden: Fra en referansetabell i boka «Boatowner’s mechanical an electrical manual» av Nigel Calder, en bok jeg forøvrig anbefaler til alle som er komfortable med å lese engelsk, finner jeg følgende estimerte forbruk: Ankerlanterne: 1A Navigasjonslanterner: 3A Kabinlys: 1.5-3.5A Lensepumpe: 5A Vindusvisker: ukjent, si 5A Summert opp blir dette ca 17.5A, så runder vi opp til 20A for å feile på riktig side. Disse tallene er fra før LED ble vanlig for lanterner og belysning Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 (redigert) Okkaby skrev for 12 timer siden: 10mm2 til forbrukere som nevnt her, må vel kalles ekstremt over dimensjonert. Må skille mellom ledninger frem til bryterpanel og videre ut til forbrukere. Det har du selvsagt rett i, viktig presisering. Redigert 6.Februar.2022 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
HiWard Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 abbor skrev 59 minutter siden: Disse tallene er fra før LED ble vanlig for lanterner og belysning Det stemmer nok, men jeg ville ikke gjøre antagelser om at han har led-lanterner. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
abbor Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 Når elanlegget skal oppgraderes så bør det byttes til LED lanterner og belysning hvis det ikke allerde er på plass. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 6.Februar.2022 Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 altera mulier skrev for 12 timer siden: Har du båtplass der? Har fått båtplass der fra denne sesongen av. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
tom Cognac Svart 6.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2022 VegJoh skrev for 1 time siden: Har fått båtplass der fra denne sesongen av. jeg har båtplass på A-brygga - vi treffes sikkert til sommeren Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.