Jump to content

Har du Bavaria 46 eller 50 fot?

Marimari

Recommended Posts

Mannen min og jeg vurderer å kjøpe en bruktbåt fra Kroatia, Hellas el og seile den hjem. Vi står mellom Bavaria 46 og 50, årsmodell rundt 2005. 
Dessverre så er det vanskelig å se på bilder romfølelse, størrelser etc. Er det noen i Oslo eller innenfor kjøreavstand som har en 46 eller 50 (fra rundt 2005) de kunne hatt lyst til å vise oss? I så fall vil vi bli svært takknemlige ? Marianne & Thor

Dere er sikkert klar over det, men ofte er jo disse båtene tildels både nedslitte og heller dårlig behandlet. Har dere planlagt en buffer for å løfte båten til «nordisk nivå»? Er jo lang avstand til tidligere eier om dere oppdager en rekke problemer først noe senere.

mvh Bergen Dørk

Bergen dørk skrev 55 minutter siden:

Dere er sikkert klar over det, men ofte er jo disse båtene tildels både nedslitte og heller dårlig behandlet. Har dere planlagt en buffer for å løfte båten til «nordisk nivå»? Er jo lang avstand til tidligere eier om dere oppdager en rekke problemer først noe senere.

Ja takk for det. Vi er klar over det, men ser likevel at det lønner seg for oss. Dessuten så får vi en herlig hentetur. #bonus. Men vi tar gjerne imot tips om hva vi bør tenke på og se etter. ?

Marimari skrev for 2 timer siden:

Ja takk for det. Vi er klar over det, men ser likevel at det lønner seg for oss. Dessuten så får vi en herlig hentetur. #bonus. Men vi tar gjerne imot tips om hva vi bør tenke på og se etter. ?

Dette har jeg lite greie på, men har vært ombord i noen slike og sett fine og mindre fine, for å si det slik. Det er helt sikkert noen som har direkte erfaring, som kan bidra med tips og erfaring. @Fanafjord1 kjøpte en 37-fots Jenneau Sun Fast for noen år siden i Plymouth, men kunne velge blant mange båter. Noen stod med vann til over dørken, synes jeg å huske. 

mvh Bergen Dørk

Med tanke på hva norske utgaver av disse koster brukt i Norge kan jeg vanskelig se at import av en slitt charterbåt er et godt regnestykke.

Ukjent historikk, generelle oppgraderinger, rep og utskiftninger i stående rigg, seilgarderobe, ror og styring, elektronikk, dieselvarmer, m.m. koster antagelig betydelig mer enn prisforskjellen. Se også opp for slitne komponenter på septiksiden.

I tillegg har dere risikoen for skjulte skader.

Ofte kan det være 220v-utstyr ombord som vil være ubrukelig for bruk i uthavn og seilas. Mange charterbåter er utstyrt for 220v-bruk i marinaer og havner.

Hvor mye båten koster vet du først den dagen du selv selger videre. 

Det er jo en og annen historie om vellykket "charter-import", men de jeg kjenner til har stort sett blitt kostnadssluk. Når charterselskapene i Middelhavet faser ut båtene er det ofte en god grunn, og de vet hva de gjør.

Jeg kjøpte en gang en sun fast 43 i kroatia fra 5 år i charter. Fikk den ganske rimelig og båten var i bra stand. Regnestykket så kjempebra ut helt til jeg skulle selge den. Det var bortimot umulig  å få noe for en x-charterbåt i norge. Selv om det var i god stand med mye bra utstyr som jeg kostet på. Så at dette lønner seg er jeg ikke så sikker på. Men det blir uansett en fint eventyr!! :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er fine båter, helt klart og mange i Norge så det vil nok dukke opp flere eksemplarer å titte på her hjemme i løpet av våren.

Dere har ikke vurdert å kjøpe båt her hjemme istedet, få den shippet til middelhavet og så seile den hjem istedet for å kjøpe båt der ?

Jeg tror faktisk det kan lønne seg økonomisk.

Men eventyret kan man jo heller ikke sette noen prislapp på.

Redigert av Enzo (see edit history)

Jeg ville i alle fall ikke seilt en båt jeg knapt kjenner med ukjent historikk hjem fra middelhavet. Motor, rigg, gear, ror og rorlager må sjekkes grundig, de får mye juling. Jeg har seilt i Kroatia og Hellas i 18 år, og med selvsyn sett hvor røft disse båtene brukes, særlig av nyrike macho-menn med høy partyfaktor og lav kompetanse fra land litt lenger øst. Utleieren beholder nok ofte depositumet fra kundene, men hvor godt reparasjoner og vedlikehold gjøres varierer trolig en del...  

Enzo skrev for 5 timer siden:

Det er fine båter, helt klart og mange i Norge så det vil nok dukke opp flere eksemplarer å titte på her hjemme i løpet av våren.

Dere har ikke vurdert å kjøpe båt her hjemme istedet, få den shippet til middelhavet og så seile den hjem istedet for å kjøpe båt der ?

Jeg tror faktisk det kan lønne seg økonomisk.

Men eventyret kan man jo heller ikke sette noen prislapp på.

Vi gjør akkurat dette til sommeren. Frakter vår egen båt ned med lastebil fra Kiel til Slovenia. Fått mange spørsmål om hvorfor vi bare ikke kjøper båt der nede, men man får mer båt for pengene her i Norge om man regner inn tilstand/slitasje osv. 

I tillegg har jeg mer lyst å bruke kvelder/ettermiddager her hjemme på prosjekter enn feriedager der nede. Det føles trygt å seile en båt jeg kjenner inn og ut. 

Men når det er sagt har vi mindre båt (B40) så sikkert en del billigere å frakte enn B46

Redigert av magnuje3 (see edit history)
Marimari skrev for 11 timer siden:

Hmmm vi sjekker nok her hjemme først. 
Er 50 foteren som frister mest, med 4 kabiner. Alle gamle charter har 5 kabiner. 
Men det kommer kanskje ikke så mange av dem til salgs i Norge i år

En annen ting er at de fleste charterbåter i denne klassen har rullestor. Skal ikke ta plusser og minuser med det her, men en gammel og kranglete rullestor-mekanisme med flere års ukyndig bruk er kanskje ikke det man ønsker seg?

Mitt inntrykk er at kroatia har litt snillere værforhold og dermed båter i bedre stand enn hellas. Dere bør heller ikke låse dere til bavaria. Det er flere merker som er (minst) like bra. Mange charterbåter har utenlandsk eier og denne bestemmer mye av hvor seriøst vedlikeholdet er. Jeanneau'en vi kjøpte var faktisk norskeid, som gjorde det mye enklere å få det inn i norsk skipsregister. Gutta som leide den ut mente også at eieren var generøs med vedlikeholdet. Det fulgte med en stor seilgarderobe som ikke var ombord når den var i charter. Den gikk i området rundt Zadar/Sukosan marina.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...