Jump to content

Motorteori - CMD 2.8D m/Bravo3


Bergen780

Recommended Posts

Har et motorteknisk spørsmål jeg gjerne skulle hatt noen kvalifiserte svar på. I fjor fikk jeg ventilhavari på min ‘06 CMD 2.8D. Et etterhvert ikke helt uvanlig problem på disse motorene såvidt jeg har skjønt det. Motoren er gjenoppbygd med alt nytt av ventiler og turbo, så den er i gang igjen og fungerer fint.

 

Så til det konkrete spørsmålet: fram til i fjor har jeg kjørt med åpen eksosbelg på drevet. Det har ført til en del eksos opp i båten når man putrer avgårde i rolig tempo og mye sot på badeplattformen. Derfor ville jeg teste om det var bedre å bruke eksosbelg - og det ble en betydelig forbedring. Langt mindre sjenerende eksos inn i cockpiten og lite på plattformen. Men så kom teorien da - kan den monterte eksosbelgen ha ført til økt mottrykk i motoren, og dermed ha bidratt til ventilhavari? Eller er det kun en tilfeldighet? Jeg kunne godt tenkt meg å fortsette med belg. Men straks teorien er lansert er det jo fristende å gå tilbake til åpen eksosbelg. Noen gode innspill på dette?

Link to post

Et hint: med belg får du undertrykk på eksosen som blir sugd ut gjennom propellen pga åpningen i enden av propellen og vannet som fyker fordi i fart. Det gir deg mindre mottrykk fra eksos som er bra for både ytelse og drivstoff.

 

Det som kan bidra til ventilhavari er saltvann som slår tilbake fra eksosen. Det er riktig. Men det er hovedsaklig to scenarier for dette - lavt montert motor ift vannlinjen - som kan gi mulighet for vann å komme inn fordi turbo og inn i sylinder mens den ligger stille og motoren er av og idet den skrus av.

 

Men den laveste posisjonen får du om du vinsjer båten opp på henger. Da vinkelen når du vinsjer på/av henger dytter eksosbendet langt ned ift driftssituasjon og kan helle vann inn i bakre sylinderne. Ikke bra!

 

Fikk selv ventilhavari på eksos på bakre sylinder på en QSD 4.2. Og det var salt i sylinder - turbo var like fin. MIn teori var at dette kom fra sjøsetting/opptak. Da det helt tydelig dykket eksosbendet lenger ned i vannet enn alle mulige andre situasjoner.

Link to post

@alfaalfa takk for innspill. Hva vil da være å regne som lavt montert for at dette skal bli en reell risiko? Jeg har opptak og utsett med kran så den er da temmelig vannrett. Men jeg byttet også belg på riser når jeg først var i gang med prosessen, og ved normal stilling i vannet lå vel vannlijen i riser like over der belgen var, så jeg måtte ha et par karer i baugen akkurat under bytteprosessen for å ikke fylle motorrommet med vann. Likevel er det jo et godt stykke igjen før vann eventuelt flommer over "albuen" på riser og kan komme inn i motor. Og dette er vel neppe noe problem når motor går, men man kan jo tenke seg scenarier hvor man har båten full i folk baki cockpit hvor båten da ligger lavere i vannet og det vil stå høyere i riser.

 

Uansett - så ikke noen antydninger til saltavleringer i sylinder når jeg hadde alt av så klarer vel ikke helt se at det er dette som har skjedd

Link to post

279mm fra vannlinje til øverste punkt på riser er minimum følge manual CMD QSD 2.8 og 4.2. Et litt snodig målepunkt, ettersom det man er ute etter er vel om vannstanden er over det laveste punktet for å sige inn i turbo...

Men forklaringen er at det enkleste punktet for å måle dette på er å bruke et punkt man kommer til å få målt også etter innstallasjon. Som er toppen av albuen/riser.

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...