Jump to content

Farvel Vesla. Eller.. hvordan kvitte seg gamle båter

happy Sailor

Recommended Posts

Jeg har i 2 år vært eier av en eldre Albin Scampi. Den ble av barna døpt Vesla etter en husky svigers hadde (et ironisk navn sånn sett, det var ingen liten hund)

Familien har hatt mye glede av denne båten på tur og jeg har hatt glede av de små prosjektene den har gitt meg. Jeg har blant annet en tråd fra i fjor hvor jeg fikset styrebord røstjern, i tillegg til andre ting som ikke er dokumentert her.

Nå står båten på land, egentlig for å skifte skroggjennomføringer, men mens den stod der ville jeg sjekke ut noen skader /delamineringer i gelcoaten under dørken. Konklusjon er jo nå at en tidligere eier nok har vært kraftig på grunn med påfølgende sprekkdannelse i skroget, han har så forsøkt med mindre hell å reparere/skjule skadene. Over tid har så vann trukket inn og dermed er et lag av glassfiberen råtten (kan skyte inn at skroget er tett, det har kun vært litt regnvann i båten i mitt eie). Dette laget ligger under avstivninger til kjøl, dørkstøtter, maststøtte osv. Det er i tillegg sprekker mellom skrog og interiør. Så vidt jeg kan bedømme er det mulig å slipe seg ned til frisk glassfiber i skroget, men det er mye som må vekk og mye som må støpes på plass igjen etterpå. Risikoen for å finne nye skader mens man holder på er nok også tilstede. Det hjelper jo heller ikke at båten har en gammel motor og andre ting som også må fikses på. Konklusjonen er nå at tid og evner ikke strekker til og at jeg ikke lenger er rette eier av denne båten.

Så kommer spørsmålet. Dette var jo aldri en veldig dyr båt, men hva vil være den greieste måten å gjøre dette på. Prøve å selge billig-ish på finn eller demontere alt som kan ha verdi (seil, elektronikk, en ny komfyr++) og deretter levere restene til skroting? Og hvor langt kan man gå med demontering? Får man for eksempel solgt brukte rigger til sånne gamle saker?

Det er ikke noe krise for meg sånn sett. Båten har liten økonomisk verdi og tiden jeg har brukt har vært kos, men det hadde vært kjekt å få mer enn vrakpant for den

Hei

Om du skal selja båten så må du sjølvsagt opplysa om feila.

Då får du neppe mykje for båten, og det er ikkje sikkert ny eigar kvittar seg med båten på miljømessig rett måte.

Eg hadde nok kjøpt godt med verneutstyr, gode blad til bajontettsaga, plukka av det som er noko å ha, og vraka resten.

Kanskje finnes det noen andre som har kunnskap, lyst og tid som kunne tenke seg et prosjekt. Jeg ville lagt den ut til salg men vært dønn ærlig om tilstanden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

27 minutes ago, Ask said:

Om du skal selja båten så må du sjølvsagt opplysa om feila.

Vurderingen hans var å demontere alt som har verdi og prøve å selge det på Finn.

Min erfaring med å kvitte meg med "skrot" på Finn er ikke helt gode.  Jeg liker jo ikke å kaste ting ... men arbeidsinnsatsen man må legge inn for å kvitte seg med ting på Finn er ofte stor sammenlignet med inntjeningen. 

Bruktmarkedet flommer generelt over av alt mulig rart - og før pandemien har jeg en følelse av at priser på "generell løsøre" i butikkene ofte var på vei nedover, det er ikke måte på hvor billig man kan finne diverse ting på Biltema, IKEA, AliExpress, etc.  Selv om man har betalt en tusenlapp for en ting eller gjenstand, selv om den er forsiktig brukt og fremstår som ny, så har den kanskje bare en markedsverdi på en hundrelapp ute i bruktmarkedet.

Det er greit nok med lett omsettelige ting som faktisk har en reell markedsverdi på fem hundre eller mer - men for hver slik gjenstand finner man kanskje 10-20 objekter som enkeltvis kanskje har en markedsverdi på  under 100 kroner.  For selger er det en del innsats som skal til for å få lagt ut hver annonse samt kommunisere med potensielle kjøpere, så det er ofte rett og slett ikke verd bryderiet.  For kjøper blir kanskje tidsbruk pluss transportkostnader såpass høye at det heller ikke har noen verdi å dra ut.  Min erfaring er at en veldig liten andel av slike ting blir solgt - selv når jeg eksplisitt inviterer til pruting i annonseteksten (ofte skriver jeg "selges til høystbydende eller gis bort").

Så er alternativet å legge ting ut på "gis bort" - det har jeg heller ikke helt gode erfaringer med.  Tidvis er det veldig mange som kontakter meg og vil ha tingen - da føler jeg meg litt dum som har lagt den ut på "gis bort".  Jeg tror ikke det er helt kosher å ombestemme seg og selge den til høystbydende.  Det andre momentet er at det er mange useriøse folk som tar kontakt - det blir ofte mye arbeid med kommunikasjon med folk som ombestemmer seg og ikke gidder hente tingen allikevel.  Ut fra et rent egoistisk ståsted så bruker man tid og energi, uten å få noe som helst tilbake.

Et annet alternativ er å pakke sammen masse skrot i en boks og selge hele boksen for noen hundrelapper - men i den grad Finn har lagt opp til at man skal kategorisere gjenstander så knekker dette, annonsesystemet er jo lagt opp til at man skal selge enkeltgjenstander.

Å legge ut annonser av enkeltgjenstander, men i hver annonse antyde at man kan få en hel eske med relaterte produkter med seg mot et par ekstra hundrelapper er også en mulighet, men innebærer en del arbeid - særlig dersom man plutselig får interessenter som er interessert i hele eska samtidig med at andre interessenter er interessert i enkeltgjenstander i eska.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

11 minutes ago, Brigg said:

Kanskje finnes det noen andre som har kunnskap, lyst og tid som kunne tenke seg et prosjekt. Jeg ville lagt den ut til salg men vært dønn ærlig om tilstanden. 

Den enkleste måten å kvitte seg med et vrak på, er å senke den - noe som er både ulovlig og miljøfiendtlig - så selger man eller gir bort hele båten som et "restaureringsobjekt" eller "opphuggingsobjekt", bør man være litt oppmerksom på hvilke planer kjøper har for båten.

Jeg vet ikke om båter kan sammenlignes med skip - men for skip foreligger det rettspraksis på at dersom selger visste eller burde vite at skipet er på vei til ulovlig opphugging, så kan selger straffes for dette.

@tobixen Jeg har tenkt på det samme som deg rundt vraking og ærligheten til en eventuell kjøper. Jeg ser her at det finnes to mottak i Bergensområdet som tar i mot gamle seilbåter og vrakpanten er på 1000,-. Uten at jeg vet om noen som har levert båter til gjenvinning så ser prosessen enkel ut. 

Min far hadde en rundt med å selge unna dødsboet til mine besteforeldre en tid tilbake. Han opplevde det samme som deg. Noen ting er helt umulig å bli kvitt og tid/kost med å håndtere salget overstiger det han fikk med god margin. Endte med at mye gikk i det lokale sorteringsanlegget. Pussig nok var det en og annen ting som gikk fort og over pris uten at jeg husker hva det var nå.

happy Sailor skrev for 10 timer siden:

Over tid har så vann trukket inn og dermed er et lag av glassfiberen råtten

Ikke svar på spørsmålet, men jeg stusser litt på denne påstanden. Glassfiber er jo bare rent glass, og glass kan vel ikke råtne? 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 3 minutter siden:

Ikke svar på spørsmålet, men jeg stusser litt på denne påstanden. Glassfiber er jo bare rent glass, og glass kan vel ikke råtne? 

Det vet jeg ikke. Det jeg ser er at at når jeg fjerner det øverste laget med gelcoat og glassfiber så kommer jeg ned til et strielignende matriale som er helt sort og går oppløsning (blir til "jord")

image.png.86dc7128b209b0d707d5016453d35494.png

26 minutes ago, index said:

Glassfiberarmert polyester i seg selv kan ikke råtne, men av og til har man sandwitch-konstruksjoner med fyllmateriale mellom glassfiberlagene, hvor fyllmaterialet kan være f.eks. balsa.  Kjempemessig så lenge det er helt tett ... men en liten skade kan være nok til at hele båten kan kondemneres en del år senere.

Vi har en laminert trebåt, litt av samme problematikken der - det skal i utgangspunktet være tett ettersom båten er bygd lagvis med epoksy ... men når det først er en liten lekkasje så risikerer man at vannet trenger inn i et større område, slik at et helt lag råtner.

Redigert av tobixen (see edit history)

tobixen skrev 2 minutter siden:

Glassfiberarmert polyester i seg selv kan ikke råtne, men av og til har man sandwitch-konstruksjoner med fyllmateriale mellom glassfiberlagene.

Albin Scampi "skal ha" rent glass i skroget, så jeg tror ikke det stemmer i dette tilfellet. Dekket har en sandwich konstruksjon, det er korrekt. Må innrømme at jeg er litt usikker på hva jeg ser når jeg slipte ned. Ser ut som kraftig strie av noe slag. Laget av et mye kraftigere materiale enn jeg har sett i "vanlige" glassfiberduker. Min første tanke var at personen som har utført denne jobben har funnet "noe billig drit", vanlig strietapet eller tilsvarende. Det er så grovt at det nesten ligner gamle potetsekker ;)

tobixen skrev 10 minutter siden:

Glassfiberarmert polyester i seg selv kan ikke råtne, men av og til har man sandwitch-konstruksjoner med fyllmateriale mellom glassfiberlagene, hvor fyllmaterialet kan være f.eks. balsa.  Kjempemessig så lenge det er helt tett ... men en liten skade kan være nok til at hele båten kan kondemneres en del år senere.

Det er klart, innstøpt treverk kan og vil råtne før eller senere. Som du sikkert er smertelig klar over, du som har så mye av det. :wink:

Men at selve glassfibermattene råtner virker mer merkelig. Med mindre Albin verftet har brukt et lag av noe som ikke er glassfiber i prosessen her da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Brigg skrev for 3 timer siden:

Jeg ville gjort som Brigg, men det ideelle er nok at slike gamle båter saneres og dermed forsvinner fra markedet. Unntaket er hvis den kommer i hendene på en som gjør en grundig og fagmessig reparasjon. 

happy Sailor skrev for 2 timer siden:

Det vet jeg ikke. Det jeg ser er at at når jeg fjerner det øverste laget med gelcoat og glassfiber så kommer jeg ned til et strielignende matriale som er helt sort og går oppløsning (blir til "jord")

image.png.86dc7128b209b0d707d5016453d35494.png

Det er nok glassfiber, men jeg kan tenke meg at enkelte lag er dårlig fuktet med polyester og dårlig utrullet. Ved delaminering på det laveste punktet i kjølen vil det da kunne samle seg rester av olje og annet graps mellom lagene. Det ser ikke pent ut.

altera mulier skrev 14 minutter siden:

Takk. Litt langt unna Bergen kanskje.

Ser her..

https://sortere.no/fritidsbater

..at jeg har to muligheter i nærheten av Bergen

Norscrap West på Hanøy

og

Franzefoss gjenvinning under Sotra brua

De tar begge i mot "båter under 15meter med innenbordsmotor". I hvert fall basert på internett, vi få se hvor villig de er når jeg kontakter de

• 3 måneder senere...

Da var det gjort og båten ble levert til norscrap i dag. Selv om det var vemodig så var det nok også det rette å gjøre. 

Det jeg ikke visste og som (heldigvis) ikke var relevant for meg var at mottaket ikke er helt gratis. Med store bokstaver står det jo fritidsbåter opptil 15 meter. Det man ikke ser så lett om man ikke klikker forbi førstesiden er at det kun gjelder for båter opptil 3 tonn + vekt av stål ombord. Utover det betaler man 6,3kr pr KG. Veldig glad jeg ikke hadde en gammel skøyte..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...