Jump to content

Hvordan bleke gulnet plast (ikke gelcoat)?

Lazyjack

Recommended Posts

20 hours ago, Lazyjack said:

Har noen luker og deksler som har gulnet etter å ha sittet på båten i over 20 år (se bilde). 

Finnes det en metode for å friske det opp litt? 

IMG_20220209_113923.jpg

Ett kjøpe ny. Hadde maken og lokket ble så sprøtt at det brakk til slutt. Etter litt googling fant jeg at saken var mye brukt i bobil og caravan. Fant en ny på eBay.de til slutt for et par hundrelapper.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 50 minutter siden:

Ett kjøpe ny. Hadde maken og lokket ble så sprøtt at det brakk til slutt. Etter litt googling fant jeg at saken var mye brukt i bobil og caravan. Fant en ny på eBay.de til slutt for et par hundrelapper.

Joda, den på bildet får man kjøpt ny men jeg har også store luker hvor selve luka men spesielt karmen har gulnet. De kan  selvsagt også kjøpes nye men det blir en stor utgift. 

Lazyjack skrev On 9.2.2022 at 20.51:

Hva er beste kilde til UV lys, bortsett fra sola? 

De jeg har sett på tuben bruker uv lamper om de ikke ligger det ute. man får kjøpt uv pærer til en rimelig sum så må være brukbart greit å få tak i. Her er en link der de bleker gammel lego: Brikkelauget • Se emne - Bleking av Lego

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

4 hours ago, Havelle said:

The 8-bit guy på youtube har flere videoer der han går gjennom bruken av Retrobrite. Beste og mest permanente måten.
(Skal du gjøre dette om vinteren må du nok bruke uv-lys i Norge)

Er vel litt debatt om hvor permanent dette er. Men for mange er vel et par år tilstrekkelig permanent.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...