Swingswong Startet 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2022 Er det noen som vet hva slags sensor dette er? https://seatronic.no/victron-temperatursensor-for-multiplus-quattro-og-gx-enheter?gclid=EAIaIQobChMImJvugvL09QIVh-myCh1NwgHJEAQYDSABEgJ0HvD_BwE Jeg skal ha 4 stk og kunne tenkt å lage den selv for å spare litt penger. Cerbo viser dette: 22 grader = 2,92v 25 grader = 2,99v 27 grader = 3v 28 grader = 3,01v 40 grader = 3,16v 50 grader = 3,25v 60 grader = 3,35v Ser ut som den endres 10mv/grad. Den har kun to ledninger. De fleste små sånne sensorer har også spenning inn / 3 ledere. Hva kan det være? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Det er en motstand som endrer verdi etter temperatur. Hvis du gjør følgende målinger så er det kanskje mulig å finne en passende sensor: Mål spenningen på en inngang som ikke har temperatursensor koblet til. Koble fra sensoren og måle hvilken motstand den har. Monter sensoren igjen og noter hva temperatur og spenning Cerbo viser. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Jeg tror ikke det er det. Bruker man et standard multimeter så ødelegges sensoren. Den går på 5 volt. https://youtu.be/Nz3rZomt9gA Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Fått med deg denne eller @Swingswong Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Så sant. Får ikke editert topic ? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Da er det noe som ligner på denne (men ikke akkurat denne). https://www.analog.com/en/products/ad590.html#product-overview Da må du måle hvor mye strøm som går gjennom ledningen ved forskjellige temperaturer for å finne ut hva slags type det er. Blir raskt litt mer komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Ser ut til å være en LM355. https://community.victronenergy.com/questions/74565/what-is-the-temperture-measurement-accuracy-of-vic.html Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Jeg lagde meg 2 slike sensorer og kjører de på min Venus GX. Søk etter LM355 på eBay så får du de for noen få kroner. Se bilde med pin-out: Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
shipahoy Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Ser ut som du sparte litt penger Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Takk for hjelp. Det var dog en 335 og ikke 355 som jeg og mmosberg skrev. Ikke rart det var lite sensorer å finne ? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2022 mmosberg skrev On 10.2.2022 at 14.54: Jeg lagde meg 2 slike sensorer og kjører de på min Venus GX. Søk etter LM355 på eBay så får du de for noen få kroner. Se bilde med pin-out: Sensorene er i hus, men får det ikke til å virke. Mulig jeg må ha et potmeter inn på adj. Her er min sensor: Her er det jeg finner på nett. Det viser forskjellige pinner…. Jeg har forsøkt begge, også med bytte av +- Enten får jeg beskjed om at sensoren er koblet feil vei (snu pluss-minus), eller så får jeg opp at den ikke er koblet til. Spenningen den da gir inn er 4,69v når den sier ikke tilkoblet og 0,27 eller noe lavt, husker ikke helt, når den kobles feil vei. Cerbo gir da beskjed om wrong polarity eller noe i den duren. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2022 Nå har jeg forsøkt alle mulige kombinasjoner med tilkobling av pinnene på sensoren. Enten er den ikke tilkoblet eller feil polaritet. Trenger noen innspill på hva jeg gjør feil ? Sitér dette innlegget Link to post
Audiquattro Svart 11.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2022 (redigert) Googlet litt. Forsøk å legge inn en 1k motstand i kretsen (på pluss siden) ala det dette databladet viser: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm335.pdf Redigert 11.Mars.2022 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2022 Sett fra bunn skal du koble til + og -. For å få nøyaktig måling må du koble til et trim potentiometer til adj og kalibrere den, men det skal fungere uten. Motstanden skal sitte inne i Victron boksen, men du kan teste at LM335 fungere ved å lage en testkrets. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 11.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2022 Takk. Da blir dette neste test ? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2022 @shipahoy Jeg har temperatur når jeg satt inn 1kohm :) Vil det ha noe å si om motstanden sitter på minus siden? Sensoren viser negativ verdi. Når jeg varmer den opp blir det kaldere. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 12.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2022 Det kan umulig være noe galt med koblingen i alle fall Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 13.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2022 (redigert) Vakker kobling, men det ser ut for meg som du har koblet til feil pinner. Ingenting å si hvor motstanden sitter, men tviler sterkt på at den skal være der... Har du testet om LM335 fungerer slik jeg foreslo? Redigert 13.Mars.2022 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2022 Det har jeg ikke fått testet da sensorene ligger i båten. Testet dette i går kveld. Det som er rart er at jeg får samme resultat om jeg bytter pinner. Dvs venstre og høyre. Pinnen i midten er felles, noe som også stemmer med bildene litt lengre opp. Om jeg snur om på pluss og minus får jeg ikke tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.