Jump to content

Brukte nødstrømsbatterier (Norbatt LFP1233) som forbruksbatterier?

Bellil

Recommended Posts

På jobben skifter vi nå ut batterier som har stått som nødstrøm. De ble tatt i bruk ca mai 2016. Disse skal uansett avhendes og leverandøren tilbyr at vi kan avhende de selv.

Vi har en batteritester på jobben og vil sjekke batteriene, men dersom de ikke er brukandes som forbruk så kan de like godt bli hentet av leverandøren.

IMG_20220210_150031.jpg.a89a8bef2ca28e9a9c8b29e3372bf642.jpg

IMG_20220210_150127.jpg.3f644c515f07bf0c5005d745b651883a.jpg

Tenker at jeg feks kan dele opp forbruket slik at ett kjøleskap kan gå på disse batteriene slik at hovedbatteriene ikke blir defekte hvis de blir tappet for langt ned.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Jeg har gjort akkurat det, har 560Ah forbruksbank fordelt på to typer batterier gel og AGM. Jeg er påpasselig med lading og de er adskilt med en egen bryter.

AGM batteriene kommer fra en UPS og er fra 2007, ja, dere leser rett, de er over 14 år. Jeg kjører årlig test av dem og regner med at de dør når som helst, men foreløbig er de nesten som nye.

Redigert av Midtpinne (see edit history)

Om du må ha ca 10 av disse batteriene for å erstatte ett vanlig batteri på ca 110 Ah, så synes jeg at det ville vært for mye styr med kabling og for mye vekt og plassbehov. Om du ikke får ordnet med kabler på billig måte, vil kanskje prisen på kablene overskride det det koster å kjøpe nye batterier av normal størrelse.

Det er der jeg er litt jeg også. Alternativt kan jeg ta de med på hytta. Der har jeg samme solcelleanlegg og samme laderegulator som i båten og vekt er ikke noe problem (etter at de er dratt i pulken opp 2 km og 110 hm :-)

Kabler skal jeg kunne få ta i forholdsvis rimelig. Trenger jo ikke all verden kvadrat for det blir maks 20 A i samtidig bruk. Mer sannsynlig 8 A.

D5L

De er oppgitt til 33 Ah som ny. Om du har testet og får kun 10-11 Ah så har nok disse sett sine beste år. Bør regne med at det er få år til de dør.

Liren vits å bruke tid på disse.

Forutsetter at du har testet med skikkelig kapasitetstester som lader ut med fast strøm og teller tid og gir Ah.

Jeg skal være litt forsiktig med å si hvor flott testeren er, men for meg virker det som en skikkelig tester. Den blir varm og jeg fikk flere ganger varsel om at den var for varm og måtte kjøles ned. Har ikke typebetegnelsen her dessverre.

Jeg ble også litt overrasket over hva testeren viste. Drar på ferie nå så får ikke tatt med ett hjem for lading og testing. Håper å få testet dette etter ferien.

To be continuet.............. :-)

D5L

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...